• Studsbollen

Julpyssel med tvååring

Vad kan man hitta på för skojigt julpussel med en tvååring, alltså så han kan vara med på. Förslag tack

• Svar på tråden Julpyssel med tvååring
  • vill bli mamma meddetsamma

tryck in nejlikor i apelsin!

sätt röda fingerfärg på barnets fingertoppar och tryck på en duk eller ett kort, måla sen ögin, näsa, mun under och låt den röda färgen bli en tomteluva över ansiktet!

• Ciccilionaa

Vi bakade lussebullar.. Eller rättare sagt jag bakade och han fick en bit deg, mjöl och kavel och sysselsatte sig länge länge med det. Han var då 19 mån.

C

• Syster Bec

Julgranskarameller är ju egentligen fasligt fula i julgranen, men enkelt och kul pyssel för en 2-åring. Toarulle med lite klister på, på med "prassel-papper", i med en (eller flera) karameller, snöra ihop i varje ände och klipp fransar. Har glömt hur man får dem att krusa sig sådär, föresten? Man skulle kanske vecka pappret också...? Du kommer säkert på hur när du sitter där.

• emson

Köp klistermärken med stjärnor och klistra på glasburkar det var en hit här hemma till min dryga tvååring.

• Camilla01

glitterlim och paljeter på kartongbitar.

• Snart sommar

Figurer i trolldeg. Kan ju göra ljusstakar, tomtar och pepparkaksgubbar exempelvis.

Beroende på hur två-åringen är: stöpa egna ljus. Det hade jag kunnat göra med min, men eftersom lillebror bara var 6 månader då så skippade jag det. I år tänkte jag dock att vi skulle göra det. Ska bara köpa lite veke och annat, kommer återanvända små ljusstumpar som bara ligger och drället. Kan ju ha i lite glitter, fästa bokmärken och annat på dom så att det blir lite juligare. Men det kräver ju att barnen inte är för mycket "bara stoja och kasta runt sig" eftersom det är hett starin det gäller.

Baka.

Göra lite julgodis.

Egna ljuslyktor, tomma barnmatsburkar passar bra för det.

• rosalin

egna lyktorna kan man lätt göra genom att kleta på lim (på tex barnmatsburkarna) och sedan rulla i glitter. Jättelätt och blir hur fint som helst

• enny signatur

Baka kan ju vara kul beroende på barn, måla julteckningar, forma marshipanfigurer ochliknande (men de äts nog upp... men men :) )

• Ciccilionaa

Syster Bec,
    Gjorde smällkarameller med sonen som är 3,5 år och det var SUPERpilligt och svårt så han gjorde egna varianter.
    Just det att vika/vika/vika/vika och sedan klippa smala remsor.
    Alldeles för svårt för vår 3,5åring och då har han inte alls tummem mitt i hand utan är väldigt duktig på bl a percisionsklippa etc..
    Men det är säkert olika.

C

• Redberry

Tag en pappersbit, måla hans hand ex vit tryck hela handen mot pappert, fingrarna blir tomte skägg tummen målar du röd som tomte mössa och bomulls tuss på änden på luvan. rita ögon osv. Vi gjorde dessa förra året när han var ett år och det blev bra, sen skickade vi dessa som jul kort.

Hos dagmamman nu hade de tagit en talrik, klippt ut en mössa i röt fleece tyg klistar bumollstus på luvan samt som skägg och sonen har ritat dit ögon..

• Everton

Vi har bakat pepparkakor (använde färdig deg för enkelhetens skull) Sen så låter jag henne göra julkorten. Hon tycker om att måla och det blir många fina kort. Ibland doppar vi handen i färg och gör avtryck. Sen pillar jag dit ett "god jul".

• Esska

Har precis låtit tvååringen måla vaddkulor med röd färg som vi nu ska sätta snöra på så att vi har lite fina julgranskulor att ha hemma och ge bort. Tänkte plåga släkt och förskolepersonal med att de ska få några kulor var

• Ciccilionaa

Gav mig på smällkaramellstillverkningen igår m 10, 8 och 6 åring.
    10åringen gick det bra för, och ok, för 8åringen, men 6åringen hade stora svårigheter..

C

• Syster Bec

Jag menade inte att 2-åringen skulle göra hela smällkaramellen själv. Men med lite hjälp så. Nu hade de gjort smällkarameller på dagis, och det hade gått riktigt bra. Är väl inte perfekt klippt, eller så, men han har ändå klistrat själv på rullen och satt dit pappret med hjälp. Veckat hade personalen gjort, och sedan hade han klippt. Så har man inte så stora krav på perfektion, så kan en 2-åring med lite hjälp göra "smällisar".

• rosalin

idag köpte jag ett "paket" med glitterlim och glitter i leksaksaffären. Sedan skurade vi några barnmatsburkar och så fick dottern (20 månader) själv kladda på glitterlimmer och glittret. Det blev jättefint. Vi ska provelda med värmeljus imorgon när limmet torkat.

(finast blev det när hon bara hade lagt på glitterlim i en färg, men hon hade så roligt att kladda på allt glitter också så det fick hon gärna göra )

Svar på tråden Julpyssel med tvååring