• yaaniz

Dansk/Svensk gårdshund!?

Har blitt intreserad av denna hundras..
    undrar om det finns nån som vet nån bra kennel i närheten av Göteborg som har denna ras? och vad en sån här söt hund kan kosta???

nån som har egna erfarenheter bra och dåliga

Tack!!

• Svar på tråden Dansk/Svensk gårdshund!?
  • sessan46

kolla på denna....finns inne på avelsarbete......har varit lite intresserad av denna ras jag med...... Lycka till!

• sessan46

sorry...lite data problems.....kommer strax.....

• sessan46

tog lite tid.......datorn lite seg....

• yaaniz

Ok tack så mycket!!

ska kika in där :D

• Tic tac

Gårdshunden är absolut ingen nybörjarhund. Den är tuff och väldigt vaktig trots sin litenhet. Men om du nu väldigt gärna vill ha en gårdshund så kan du ju be uppfödaren om en valp som inte visar så mycket tuffhet. Det finns ju ofta nån i varje kull som är mindre dominant än de andra.

Jag gillar rasen så där. En bekant föder upp såna och visst är dom näpna när man håller dom i famnen...men jag tycker dom är för reserverade för min smak. Lite tråkiga faktiskt.

Skulle jag skaffa en liten hund skulle jag skaffa en Borderterrier. Dom är pigga, glada och friska.

• yaaniz

tic tac

jag har haft hund innan..
    haft en blandning mellan pitbull och amstaff så jag e van vid
    aktiva hundar :)

vill ha en hund som det är lite fart i inte nån soffligande tråkmåns :D

• Bonnmoran

Vad roligt att du är intresserad av gårdshundar!

Vi har två stycken, mor och dotter. Har haft ett par hundar av andra raser förut, men nu är vi fast, det blir bara gårdshundar här efter. Bästa rasen, för oss iaf.
    De är, trots att det verkligen inte är en självklar nybörjarhund som Tic Tac säger, väldigt lätta att ha och göra med. De är väldigt pigga, mångsidiga och lättlärda brukshundar, de kan dock ställa lite högre krav på motivation och variation i träningen. Det är hundar med ganska mycket hjärna och egen vilja om man säger så. Å andra sidan så tycker de att det mesta är kul, vi spårar en del med våra och kör lite agility+ allmän träning, förrrutom att de är en del av livet här på gården. De följar med mig på ridturer (inte nu då vi väntar tvillingar i nov), åker traktor, vaktar gården, det går tom att mota kor med dem.

Vi upplever att de är väldigt tåliga och robusta små hundar, de har aldrig varit sjuka och klarar det ibland ganska tuffa livet på en gård mycket bra. De älskar kroppskontakt och närhet, så vill man absout inte ha hund i soffan eller sängen, så ska man kanske välja en annan ras. Våra sitter helst i knät, sover i sängen, under täcket kan tilläggas. Tror alla gårdshundar jag känner gör det, bara så du vet. Så "soffligare" är de när du är det, där emellan är det en himla fart!

Som Tic Tac säger så är det tuffa små hundar, mycket hund på få kilon, men de är ganska milda till sinnelaget. De har inte "terriertemperament" eller hur man nu ska säga. Tuffa uppfostringsmetoder funkar i regel inget vidare på dem. De vaktar också, och det ordentligt ibland. Framför allt med skall, våra skäller på alla okända som kommer upp på gården, men går inte fram förrens matte eller husse kommer dit. Spelar inget roll hur mycket folk lockar. Visst kan de vara ganska reserverade, tycker nog att just det varierar rätt mycket. Vaktiga raser har ju en tendens att "hålla" sig till familj och bekanta. Jag tycker det är ganska skönt eftersom jag aldrig har problem med att de springer fram till folk och andra hundar när jag har dem lösa. Men ibland kan det vara svårt att få en del att förstå att hundarna inte är intresserade av att komma och hälsa på dem, så är det bara.

Oj, vad långt det blev! Få mig att börja prata om gårdhundar och jag kan hålla på en evighet! Vill bara säga att det finns gårdshundsträffar i Göteborgstrakten ca en gång i månaden, dit kan du åka och se många på en gång.

Mvh Bonnmoran och två av de mysigaste och charmigaste bustrollen man kan tänka sig!

• yaaniz

Bonnmoran

Tack för all info eller vad man nu säger :D

Det som jag och sambon söker i en hund tycker jag att d/s gårdshunden har.
    som sagt vi had een pitbull/amstaff så vi e vana vid den "tuffa" hunden..

jag blir bara mer och mer intreserad av denna ras..
    men tänker inte göra samma fel som sisst att inte ta åt mej av all
    info man kan få om hunden.'

Kan man gå på dom träffarna även om man itne har hund än??

• Bonnmoran

Ja, det tror jag säkert!

Titta under "Aktiviteter" i länken ovan, sen du alltid ringa till något av aktivitetombuden och fråga för säkerhetsskull. Ann Hansson som är aktivitetombud är även klubbens valpförmedlare och det hon inte vet om gårdshundarna är förmodligen inte värt att veta.

Lycka till!

• lena ekman

Hej Bonnmoran... här har du en till som fastnat för denna ras. Har haft kontakt med både ägare och uppfödare men man kan inte få nog med info och prata hund är alltid trevligt. Både jag och maken har fastnat för denna ras. Vi vill ha en liten, pigg, robust och arbetsvillig hund. Jag vill ha en hund att arbeta med och tävla med, maken vill ha en kompis...... Hör gärna ännu mer om denna underbara ras.

Svar på tråden Dansk/Svensk gårdshund!?