• Klåfingerapa

Någon som haft gallstensbesvär under graviditeten?

Undrar om någon med gallsten haft besvär under en graviditet?
    Berätta gärna hur du mådde och ifall graviditeten påverkades av detta.
    Kan det vara någon fara för fostret/barnet om man får ett gallstensanfall?

• Svar på tråden Någon som haft gallstensbesvär under graviditeten?
  • Teskedsmamman

Nej, det är ingen som helst fara för barnet eller mamman med gallstensproblem, det är bara smärtsamt...

Jag fick det efter graviditeten och hade 3 st ordentliga anfall, jag hade bara ont. Andra kan må illa och kräkas... Jag har fortfarande 2 stenar kvar så ev kan jag få ett par anfall till, men de har inte orsakat problem på 3 år nu iaf...

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Milda M

Jag har oxo haft ett anfall. Gjorde vansinnigt ont, ville bara svimma! Men fick ett mycket läskigt krampanfall efteråt, hela kroppen hoppade och krampade i ca. 10 min. Åkte in, allt var bra!! Var i v. 23 då. Sen dess ingenting *peppar peppar*, lite magkatarrkänningar bara. Fick höra att det är vanligt gallsten under graviditet.

Må så gott!
    Mvh. Milda M.

• 7småtroll

Jag hade väldiga besvär när jag väntade yngsta barnet. Men jag visste inte att det var gallsten då jag haft problem i 10 år och aldrig kollats med ul. Har alltid hört att det var magkatarr och känningar av laktos.

Men när lillan var född och var 3 mån (1/1-07) fick jag diagnosen efter att nästan ha svimmat. Jag hade då ett gallstensanfall som varade i över ett dygn och ett par dgr senare efter att jag fått diagnosen fick jag åka in igen. Inte ens voltaren-tabletter tog smärtan utan det var bara voltarensprutan som hjälpte. Men när den slutade verka så gjorde det ont igen....totalt sett i 3 dygn.

Läåkaren ajg senare träffade på kirurgen förklarade iallafall för mig att jag troligtvis haft gallsten sedan 1997, då låg jag för första gången en hel natt i smärtor.

Jag op sedan i april 07 och då kunde läkaren konstatera att gallblåsan var ur funktion så det var tydligen bra att den togs bort.

Under alla dessa år har jag fött flera barn, har haft problem, och alla barn har varit friska. Mao inget farligt för fostret om man bara har anfall.

Men man ska vara uppmärksam på om man får fler symptom som gulsot osv. Då kan levern vara påverkad. Gallsten i sig kan i värsta fall (observera värsta fall) vara livshotande men det blir det först om levern och bukspottkörteln blir inflammerade. Men detta händer inte direkt och åker man till akuten t ex så tar de blodprover just för att utesluta detta. Men man bör alltid kolla upp så det är gallsten man har och inget annat.

Många gånger behöver man inte operation utan det räcker med omläggning av kosten. I mitt fall var op nödvändig och den gjordes alltså när dottern var ett halvår. Jag fick faktiskt välja själv om jag ville op men eftersom jag fick anfall av allt så var valet enkelt.

Jag titthålsop och jag hade knappt ont efteråt. Personalen på sjukhuset fick tvinga i mig panodil för jag hade verkligen inte ont. Efter 2 dgr hade jag som träningsvärk i magen men då tog jag 2 alvedon på morgonen i 2 dgr. Mådde perfekt efteråt!

Idag är jag gravid igen och det är såååå skönt att slippa anfallen för de var verkligen en pina. Kan få lite känningar i gallgångarna ibland men det går över efter ett par min och känns mer som när ett anfall är på väg....men det kommer inte igång. Kan idag äta allting!

Det blev lite långt men detta är min gallstensberättelse.

• rudbeckia

Jag är väldigt tidigt i min graviditet men jag har hittills lyckats med att få 3 gallstensanfall på 3 veckor.
    Eftersom jag har redan har haft det så jobbigt har läkarna beslutat att operera mig i början av januari när jag är i v11-13 någon gång, har inte fått exakt datum ännu. Jag ser inte fram emot det

Vad jag har förstått så är det ingen fara för fostret men man ska vara uppmärksam om man får feber i samband med ett anfall för det innebär att en sten kan ha fastnat och du får inflammation i gallan.

Du kan läsa min historia på länken:www.familjeliv.se/Forum-2-143/m38607358.html

• Klåfingerapa

Tack så jätte mycket för era svar!!!
    Nu känner jag mig lite lugnare. Har inte haft nåt anfall på 3 månader och är gravid i v.8
    Hoppas hoppas att jag slipper fler.

Rudbeckia:
    Så man kan operera bort den trots att man är gravid. Det visste jag inte. Jag är uppsatt i kö för operation men det har gått 4 månader nu och jag har ingen aning om när jag får tid.

• Annika26

Jag hade väldiga problem i slutet av min graviditet samt efter förlossningen. Dumma gallstenar!

Min dotter föddes den 4:e mars 2008 och från april tom september åt jag dagligen starka smärtstillande. Spasmofen. (var av det blev ingen amning :( )
    Var in var och varannan vecka för att anfallen inte gav med sig trots att jag då tagit, papaverin, voltaren och spasmofen.

När jag väl fick operation i september så plockade dom ut nästan 100 stenar :/

Graviditeten påverkades inte alls utav anfallen eller av att jag hade ont. Under grav så var det dock "snällare" smärtlindring jag fick på BB när jag fick för ont.

Hoppas du får tid för operation så snabbt som möjligt. Det finns inget värre än att behöva vänta medans man har ont. Man ska få operation inom 90 dagar (60 inom vissa landsting), men har dom för mycket att göra så har dom, men tjata lite extra tycker jag ;)

Efter min op har jag mått hur bra som helst. Hade glömt hur det var att inte ha ont. Dock en varning, om du går på starka tabletter, be dom skynda lite extra, jag hade ett helvete efter att mina tabletter var slut.. Dom är beroende framkallade de små sakerna :/

• rudbeckia

Snippelina
    Det är inte riktigt vad läkarna önskar eller jag heller för den delen men de gör det om de är tvungna men inte innan du är i v15.
    I början av min graviditet blev jag överstimulerad av IVF behandlingen och jag fick vätska i buken som tryckte på mage/galla och lungor och det slutade med att jag på 3 veckor hade 3 anfall som jag inte lyckades häva själv utan var tvungen att åka akuten.
    Eftersom tillståndet är liknande när man är gravid, magen blir ihoptryck etc och att gallan blir mer aktiv så konstaterade läkarna att det troligen kommer vara rätt jobbigt för mig ju större barnet blir. Risken är rätt stor för att jag får en sten som fastnar och de är tvungna att operera akut.

Utöver det så är jag väldigt begränsad med vad jag kan äta. Följande fungerar inte, fet mat, ägg, paprika, spenat, gurka, stark mat, vitlök, rökt mat/pålägg, lax osv. Det gör det hela rätt jobbigt så nu lever jag typ på rotfrukt, potatis morötter osv, pasta, ris, kokt fisk och kykling.... och det kommer nog inte var bra för mig och barnet i längden.

Om du inte har anfall så ofta, så håll dig från fet mat och ägg i första hand så klara du dig nog rätt ok igenom graviditeten. Skulle du få anfall så be läkaren skriva ut Spasmofen, det är ett smärtstillande morfin preparat som inte är farligt för fostret. Du får inte äta Voltaren eller Diklofinak för det kan skada barnet fram för allt i 3:e trimestern.

• MammaBaloo

Jag op Gallan i 7e månaden när ja väntade min äldsta son han fyllde 9år idag. hade ont dagligen. de e smärtsamt med gallan. jobbigt bli op mitt under en graviditet.
    men klart värt de måste ja säga..

Tyckte de inte skulle funka o göra op som gravid. men klarade ja de så klarar alla de. ja som e så rädd för smärta o sprutor :))

Lycka till om de blir op. o lycka till alla som har problem o hoppas de dämpar sig...

Mvh Linda

God Jul o Gott Nytt År På Er........

• Klåfingerapa

okej, tack så jätte mycket för era utförliga svar och all omtanke!

Jag har inte haft nåt riktigt anfall på ca. 3 månader (bara småkänningar), men året efter min yngste son föddes så hade jag anfall 1-2 gånger i månaden Usch!

Skönt att man får ta Spasmofen iaf. Men jag skulle va rädd att ta det med. Vågar ju knappt äta alvedon när jag är gravid.

Nu tänker jag alltid på att undvika fet mat och ägg.... men ibland reagerar jag ju på nåt ändå. Oftast vet jag inte då vad det kan ha varit. Men det avtar efter ett tag utan att bli nåt anfall, blir bara lite gasig i magen och känner mig lite uppsvälld och illamående ibland.

Svar på tråden Någon som haft gallstensbesvär under graviditeten?