Snippelina
Det är inte riktigt vad läkarna önskar eller jag heller för den delen men de gör det om de är tvungna men inte innan du är i v15.
I början av min graviditet blev jag överstimulerad av IVF behandlingen och jag fick vätska i buken som tryckte på mage/galla och lungor och det slutade med att jag på 3 veckor hade 3 anfall som jag inte lyckades häva själv utan var tvungen att åka akuten.
Eftersom tillståndet är liknande när man är gravid, magen blir ihoptryck etc och att gallan blir mer aktiv så konstaterade läkarna att det troligen kommer vara rätt jobbigt för mig ju större barnet blir. Risken är rätt stor för att jag får en sten som fastnar och de är tvungna att operera akut.
Utöver det så är jag väldigt begränsad med vad jag kan äta. Följande fungerar inte, fet mat, ägg, paprika, spenat, gurka, stark mat, vitlök, rökt mat/pålägg, lax osv. Det gör det hela rätt jobbigt så nu lever jag typ på rotfrukt, potatis morötter osv, pasta, ris, kokt fisk och kykling.... och det kommer nog inte var bra för mig och barnet i längden.
Om du inte har anfall så ofta, så håll dig från fet mat och ägg i första hand så klara du dig nog rätt ok igenom graviditeten. Skulle du få anfall så be läkaren skriva ut Spasmofen, det är ett smärtstillande morfin preparat som inte är farligt för fostret. Du får inte äta Voltaren eller Diklofinak för det kan skada barnet fram för allt i 3:e trimestern.