• inoka

thailand underbara fauna!

Alla pratar om solskydd och vaccinationer och mathysterin är ju inte av denna värld men jag har tänkt på en sak.. Ingen talar om den underbara rika faunan av vackra vilda (läs farliga)djur som finns.. speciellt i Lanta får man ju se upp :)
    Sååå bara lite tips om vad som ni faktiskt få se upp med lite. (inf från min vän Noo)

Kobror: Finns överallt men på kvällen visar de sig mest.

Svarta ormar: farliga och man bör akta sig för högt gräs och kycklingar

Bruna ormar: inte såå värst farliga

tusenfotingar: krullar de ihop sig = giftiga

Grodor: Finns en liten giftig gul groda..ta inte på den.

Skorpinjoner: Finns överallt och bor man i bungalow, kolla en extra gång.

Jag skriver inte det för att hispa upp ngn men mer för att vara extra försiktig. Denna inf fick vi första gången vi bodde i Lanta och spec ormarna tyckte jag var lite roligt men Noo sa att alla svarta var giftiga *S*
    Vi såg många när vi gick ner från vårt hus till long beach då vi gick förbi kycklingarna.
    Tusenfotingarna blev grannarna bitna av då han la sig utan att kolla i sängen där en låg ihop krullad.
    Kobror har brorsan mer än en gång i sin trädgård.

Så det är inte bara solen och maten som behöver kollas :)

• Svar på tråden thailand underbara fauna!
  • Trollemora

Ok, nu blev jag helt hispig! Jag hatar ormar och andra "småkryp". Det är nästan så att jag redan längtar hem efter semestern. Sverige är bra i bland. :=)

• inoka
    Svar på #1
    Choklo skrev 2008-12-09 23:36:52 följande:
    Ok, nu blev jag helt hispig! Jag hatar ormar och andra "småkryp". Det är nästan så att jag redan längtar hem efter semestern. Sverige är bra i bland. :=)
    Jag blev likadan när jag första gången fick höra om det *S* Speciellt då Noo älskar att alltid berätta en massa historier om allt han hör och ser *S* Men det finns ju giftiga djur överallt. I just Lanta är det bara ovanligt mkt.
  • cantar

Kom precis hem från Koh Lanta och jag såg ingenting.

• inoka
    Svar på #4
    cantar skrev 2008-12-13 07:53:06 följande:
    Kom precis hem från Koh Lanta och jag såg ingenting.
    skönt för dej :) Jag är oxå glad om jag slipper se dem. Men tyvärr vet jag var jag ska titta :)
  • Trollemora

inoka skrev 2008-12-13 11:06:46 följande:

Svar på #4cantar skrev 2008-12-13 07:53:06 följande: skönt för dej :) Jag är oxå glad om jag slipper se dem. Men tyvärr vet jag var jag ska titta :)
    Usch, nä nu får du sluta. Jag hatar farliga djur!
  • inoka
    Svar på #6
    Choklo skrev 2008-12-15 22:05:36 följande:
    inoka skrev 2008-12-13 11:06:46 följande:
    Usch, nä nu får du sluta. Jag hatar farliga djur!
    tja, man behöver ju se upp med sånt med. Här i resetrådarna är det hysteriskt inför resan för solen och hur ungarna kommer äta och inte äta och det släpas med sig så mkt grejer hemifrån.. jag trodde inte heller det var sånt otroligt djurliv på just lanta men det var faktiskt ett av de värsta ställen jag bott på och jag har bott utomlands i fler än ett land *S* Men som sagt.. de hoppar ju inte på dej direkt och risken att se dem är ju inte stor men man bör akta sig lite speciellt i mörkret. Senast idag ringde brorsan och hade en av de svarta ormarna i poolen :) och en elefant utanför fönstret men de är ju iofs inte farliga då de är en av de arb elefanterna :)
  • Majsan70

ELEFANTER!

Vi blev attackerade av en vild elefant på väg hem från en djungelvandring. Helt omotiverat rusade han ut ur skogen och attackerade vår bil. Vi klarade oss med några decimeter tack vare att vår förare gasade på i rena förskräckelsen.

Spindlar hade vi i huset och tydligen av den giftigare sorten fick vi veta när vi hade slängt iväg ett par. *S*

• inoka
    Svar på #8
    Majsan70 skrev 2008-12-16 18:17:22 följande:
    ELEFANTER! Vi blev attackerade av en vild elefant på väg hem från en djungelvandring. Helt omotiverat rusade han ut ur skogen och attackerade vår bil. Vi klarade oss med några decimeter tack vare att vår förare gasade på i rena förskräckelsen. Spindlar hade vi i huset och tydligen av den giftigare sorten fick vi veta när vi hade slängt iväg ett par. *S*
    åh fy va hemskt. De springer man ju inte direkt ifrån heller.
    Spindlar är mitt värsta odjur..har en sån fobi att det är helt sjukt. Brorsan hyrde en bungalow förra året i väntan på en annan lägenhet, vakna och skulle upp och kissa och tyckte han såg ngt hänga över döttrarnas säng. Tände ficklampan och såg den största spindeln han sett ngnsin. Fick ut familjen(visste ju inte om den var giftig) och drämde skon på den. Benen spretade ut ur sidorna på den *ryser* Det ger mej rysningar bara att tänka på det och jag var inte där. *S* Men det finns en thailändsk myggspray som tar död på de flesta insekter. Jag tycker nog endå kakerlackor är värst och äckligast. Myggsprayen.. helt suveränn :) Dock inte jätte miljövänlig antar jag *S*
  • Majsan70

inoka skrev 2008-12-16 22:09:02 följande:

Svar på #8Majsan70 skrev 2008-12-16 18:17:22 följande:
    åh fy va hemskt. De springer man ju inte direkt ifrån heller. Spindlar är mitt värsta odjur..har en sån fobi att det är helt sjukt. Brorsan hyrde en bungalow förra året i väntan på en annan lägenhet, vakna och skulle upp och kissa och tyckte han såg ngt hänga över döttrarnas säng. Tände ficklampan och såg den största spindeln han sett ngnsin. Fick ut familjen(visste ju inte om den var giftig) och drämde skon på den. Benen spretade ut ur sidorna på den *ryser* Det ger mej rysningar bara att tänka på det och jag var inte där. *S* Men det finns en thailändsk myggspray som tar död på de flesta insekter. Jag tycker nog endå kakerlackor är värst och äckligast. Myggsprayen.. helt suveränn :) Dock inte jätte miljövänlig antar jag *S*
    Jag har ju spindelfobi så de var äckliga, men elefanten var nog värst tror jag.
    Hade han rammat bilen med sina enorma betar hade vi varit illa ute. Speciellt äckligt var det ju eftersom vi hade alla barnen i bilen.

En enda orm såg vi och den hängde i en elstolpe när vi var på elefant safari. ( före vi blev attackerade av den galna )

Kossorna som gick lösa här o där gillade jag dock inte heller.
    Har ju värsta koskräcken.
Svar på tråden thailand underbara fauna!