• Zsaza

Storlek till 1-åring?

Skulle köpa julklapp till bästisens 1-åring idag.
    Stod som ett fån inne på barnavdelningen och hade inte en aaaning om vart jag skulle börja!
    Vad är egentligen normalstorleken till en snart 1-årig liten tjej?

Vill inte fråga bästisen, julklapparna ska ju bli en surprise, eftersom hon sagt att vi inte behöver köpa..

• Svar på tråden Storlek till 1-åring?
  • och

Storlek 86 borde passa en ettårig tjej, för säkerhets skull ska du kanske ta 92. Om du köper en klänning så passar den säkert även om den är lite för stor, byxor kan vara svårare.

• Höstregn

min ett-åring har stl 86 så det blir nog bra.

• Teskedsmamman

Min 1-åriga son hade 74 i storlek (har det fortfarande och är 16 mån) - ALLA mina söner har haft 74 i storlek vid 1 år...

Men du... fråga kompisen imorgon i förbigående hur stor tjejen har blivit nu, förhoppningsvis får du längden och vikten storleken är ju liksom längden på barnet, så är hon 70-75 cm lång skulle jag ta 80 i storlek t ex...

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Ronjah

Min tjej ligger lite över medel.. Var 75 lång vid 10 mån, så skulle tippa på 77-78 vid ett som hon blir om tio dagar. Hon använder 80 nu, men måste nog snart gå över till 86...
    Ska hon kunna ha det ett tag så skulle jag helt klart köpa 86, är det för stort så växer hon väl i det

Medellängden för en 1-årig tjej är 75 cm.

M född 060123 och L född 071220.
  • Zsaza

kära jissenes, vilken djungel:)
    Jo, hellre för stort än för litet..

Hehe, får kanske försöka fiska lite hos bästisen..

• Februarii

Jag skulle köpt 80 eller 86 och sparat kvittot 92 skulle jag inte ta, det har min (om än lilla) blivande 3-åring precis växt ur. Sonen som är snart 14 mån har storlek 80, han är lite under medel på både längd och vikt.

• och

Just det ja, utgå från föräldrarnas längd. Är båda föräldrarna långa är säkert barnet långt med. Mina barn ligger nog över kurvan när det gäller längd, så för dom har 86 varit lagom vid ett år.

Februarii skrev 2008-12-10 01:14:56 följande:
    Jag skulle köpt 80 eller 86 och sparat kvittot 92 skulle jag inte ta, det har min (om än lilla) blivande 3-åring precis växt ur. Sonen som är snart 14 mån har storlek 80, han är lite under medel på både längd och vikt.
  • TUA

tror att 86 kommer att bli bäst ändå

• HardcoreHunny

Ta å "tjuvkika" på lappen i nacken på barnetskläder! Du kan ju lixom fixa till det lite...å samtidigt se! Cool

Alla knep e tillåtna i kärlek å krig....å presentjakt!

• Zsaza

hehe, nu snurrar det siffror i huvudet på mig!
    Tyvärr så bor vi 20 mil ifrån varandra, därav aningens svårt att tjuvkika:P
    Tror min bästis hade blivit ytterst misstänksam om jag helt plötsligt kom ingalopperande å började rätta till lillans kläder, haha..

• TUA

bäst att ta lite större än att kläderna blir för små efter ett litet tag.

• Flippen

Jag köpte kläder till en tjej som fyllde 1 igår. Hon hade 80 nu men gick snart över på 86 enligt mamman. Detta är en ganska rund tjej.

Hade jag varit du hade jag köpt storlek 86. Handlar du på en kedja så är det ju lätt att byta om det skulle bli helt fel i alla fall.

Du känner inte bästisens mamma eller syskon, som kanske vet vilken storlek tjejen har?

• MoR58

Barn är ju olika. Min dotter ligger två kurvor över på längd och hon är 10 månader och 86 börjar bli för smått i benen. Om det var till min dotter så hade 86 varit för litet vid ett år.

Den beror det på vilket märke det är. Zaras kläder upplever jag är lite mindre i storlekarna än tex H&M.

• Aiwendil
    och skrev 2008-12-10 01:29:58 följande:
    Just det ja, utgå från föräldrarnas längd. Är båda föräldrarna långa är säkert barnet långt med. Mina barn ligger nog över kurvan när det gäller längd, så för dom har 86 varit lagom vid ett år.
    Oj.. nej nej... så kan man inte göra ....

Jag är 165cm och maken 175cm... rätt medel (något under) och vår
    son ligger ÖVER på längdkurvan...
    Så föräldrarnas längd kan man inte gå efter

Till TS
    86 skulle jag tippa på... men som sagt... spara kvittot, alltid det bästa!
    Mamma till Isak - 2007 03 09
  • Venna

Oj, om ni bor så långt ifrån varandra så kanske du inte träffar lilltjejen så ofta..tänkte annars om du visste om hon är lång för sin ålder eller lite mindre?!

Vår dotter är 2,5 och har alldeles nyss växt ur 86. När hon var 1 år hade hon 70-74, men hon var visserligen lite kort och späd. Men som sagt, hellre för stort än för litet...Jag skulle nog tagit stl 80!

• och

I allmänhet kan man nog det, vågar jag påstå. Sannolikheten för att långa föräldrar får långa barn torde vara rätt så hög.

Aiwendil skrev 2008-12-10 20:54:08 följande:
    Oj.. nej nej... så kan man inte göra .... Jag är 165cm och maken 175cm... rätt medel (något under) och vårson ligger ÖVER på längdkurvan...Så föräldrarnas längd kan man inte gå efter Till TS86 skulle jag tippa på... men som sagt... spara kvittot, alltid det bästa!
  • Silverkatten06

Min son hade 80 när han var 1 år. Han låg dessutom över längdkurvan. Köp 80 eller 86, 92 är jättestort för en 1-åring...

• MammaTillFlisan

Min tjej är 14 mån och har växt ur 86 (hon är inte speciellt rund, men ligger ganska högt på längdkurvan). Vill du att hon ska kunna använda kläderna mer än någon månad eller två (med någorlunda garanti), köp 92!!

• Aiwendil
    och skrev 2008-12-10 22:14:30 följande:
    I allmänhet kan man nog det, vågar jag påstå. Sannolikheten för att långa föräldrar får långa barn torde vara rätt så hög.
    Det kanske man kan... men jag skulle i allafall inte utgå från det!
    Mamma till Isak - 2007 03 09
  • Sapho

86 blir kanon tror jag! Som sagt spara kvittot!
    Men alltså...80 är oftast 9-12mån och 86 är 12-18mån. 92 är jättestort! Det började sonen ha när han var 2år.

Svar på tråden Storlek till 1-åring?