• Lanloun

Fråga om vårdnadsbidrag och socialbidrag!

Vi ska flytta snart och den 3 mars fyller vår dotter 1 år.
    Just nu får vi försörjningsstöd av kommunen vi bor i (socialbidrag) och de säger att dottern måste ta dagisplats från att hon fyller 1 år för att vi ska få rätt till socialbidrag. (Egentligen har jag ju mamma-dagar kvar en månad till).

Läste nu på kommunens hemsida (den kommunen vi ska flytta till) att de har infört vårdnadsbidrag med 3000kr för att man ska kunna vara hemma med sitt barn längre. Det står även att socialbidrag KAN kombineras med vårdnadsbidraget. Innebär det att jag kan vara hemma med min dotter med vårdnadsbidrag och samtidigt få socialbidrag ????

• Svar på tråden Fråga om vårdnadsbidrag och socialbidrag!
  • Kluvenflicka

Antagligen men de drar ju då av 3000kr från soc-bidraget o du får ju då inte ha dagisplats..

• Lanloun

nej precis, men då kan jag va hemma med vårdnadsbidrag + socialbidrag tills hon fyller 3 år alltså? låter för lyxigt för att vara sant......

• Barbabok

Det har jag svårt att tro eftersom ett av kraven för att uppbringa bidrag är att göra allt för att försörja sig själv, såvida man inte har "särskilda skäl" förstås. Att soc skulle bidra till att förlänga ngns föräldraledighet skulle förvåna mig mycket.

Jag är med parvel
  • Lanloun

wero73 skrev 2008-12-10 08:57:03 följande:

Det har jag svårt att tro eftersom ett av kraven för att uppbringa bidrag är att göra allt för att försörja sig själv, såvida man inte har "särskilda skäl" förstås. Att soc skulle bidra till att förlänga ngns föräldraledighet skulle förvåna mig mycket.
    det är det jag tänker på oxå..... men varför står det att man kan kombinera vårdnadsbidraget med socialbidrag??
  • Leija

låter ju verkligen osannorlikt!
    Går man på soc får man ju inte ens spara en enda ynka dag i FP osv. Man ska ju börja jobba så snart man kan, och ha dagis plats från barnets 1 års dag.

• Kluvenflicka

Precis..jag tror att det säkert prövas av soc..Fick för mig att ni skulle ha en lite till (vet inte var jag läste det ngnstans..hrm..) nä, då är det antagligen så att det inte lär kunna kombineras om det inte finns särskilda skäl..

• Busbellan

Jag tror det ska gå att kombinera. Det står ju inte med bland de bidrag man INTE kan kombinera med vårdnadsbidrag

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lanloun

Nogula skrev 2008-12-10 09:13:50 följande:

Jag tror det ska gå att kombinera. Det står ju inte med bland de bidrag man INTE kan kombinera med vårdnadsbidrag
    Nej precis, på boras.se så står det till och med att man FÅR kombinera. Men frågan är i vilken situation?
    Det är så konstigt ... för man kan ju bara få vårdnadsbidrag när barnet är mellan 1-3 år. Och om man inte har inkomst så det räcker, så får man ju socialbidrag .... vad jag vet så måste man vara till arbetsmarkandens förfogande om man ska få socialbidrag ... men det kan man ju inte om man är hemma med barn o får vårdnadsbidrag!
  • Lanloun

Så här står det på hemsidan:

".... Vårdnadsbidraget kan också kombineras med försörjningsstöd (socialbidrag). Då räknas vårdnadsbidraget som inkomst när försörjningsstödet beräknas. Vårdnadsbidraget räknas som inkomst även vid beräkning av bostadsbidrag."

• Busbellan
    Lanloun skrev 2008-12-10 09:30:32 följande:
    Nogula skrev 2008-12-10 09:13:50 följande: Nej precis, på boras.se så står det till och med att man FÅR kombinera. Men frågan är i vilken situation?Det är så konstigt ... för man kan ju bara få vårdnadsbidrag när barnet är mellan 1-3 år. Och om man inte har inkomst så det räcker, så får man ju socialbidrag .... vad jag vet så måste man vara till arbetsmarkandens förfogande om man ska få socialbidrag ... men det kan man ju inte om man är hemma med barn o får vårdnadsbidrag!
    Fst kan det inte vara så att det går att kombinera om du ändå kan ta jobb om det behövs. Man får ju nämligen jobba hur mycket man vill fast man har vårdnadsbidrag
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Fråga om vårdnadsbidrag och socialbidrag!