• Chanteuse

Ge mig eran spontana reaktion

I en flerbarnsfamilj ser det ut så här.....
    Pappan jobbar 40 timmars arbetsvecka, mamman är hemma med minstingen och så här ser veckan ut:
    Mamman byter sängkläder, städar badrum/toalett, damsuger, skurar golven, plockar undan, dammtorkar, lagar mat, diskar undan efter frukost/lunch, hjälper barnen med läxor,tar hand om minstingen på kvällen, tar alla nätter, osv.

Pappan jobbar, diskar oftas upp efter middagen, borstar barnens tänder, nattar ett barn (ligger brevid tills den somnat)

Ser nästintill likadant ut på helgerna förutom att pappan inte jobbar.

• Svar på tråden Ge mig eran spontana reaktion
  • Shannara

Som här då... fast pappan bor inte ens här utan kommer då han är ledig...

Min spontana reaktion!

Orättvist...

♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • olandstoken

orättvist! och det kommer att bli likadant här när bebisen tittar ut...

• JeanneDArc

tss.. jag hade lagt av med att göra allting i veckorna och haft gemensam städning varje söndag eller något där man tar några grejer var. Alltså jag tycker visst att man kan ta på sig lite när man är föräldraledig, i den mån man hinner med. men det ska inte innebära att ALLT är den personens ansvar. man är ju hemma för att ta hand om barnet inte för att va städtant. Dessutom så borde väl pappan klara av att städa lika mycket som han gjorde innan barnen kom till, eller?

• Chanteuse

Men om pappan mer el mindre anser att det är mammans jobb eftersom det är ju faktiskt han som drar in pengarna. Man kanske har testat att ta städningen på helgen men resultatet blir gnäll från pappan.

JeanneDArc skrev 2008-12-10 10:20:22 följande:
    tss.. jag hade lagt av med att göra allting i veckorna och haft gemensam städning varje söndag eller något där man tar några grejer var. Alltså jag tycker visst att man kan ta på sig lite när man är föräldraledig, i den mån man hinner med. men det ska inte innebära att ALLT är den personens ansvar. man är ju hemma för att ta hand om barnet inte för att va städtant. Dessutom så borde väl pappan klara av att städa lika mycket som han gjorde innan barnen kom till, eller?
  • Nazeeya

Chanteuse skrev 2008-12-10 10:24:11 följande:

Men om pappan mer el mindre anser att det är mammans jobb eftersom det är ju faktiskt han som drar in pengarna. Man kanske har testat att ta städningen på helgen men resultatet blir gnäll från pappan.
    Pengar i all ära va, men han kanske borde ta sig en funderare på hur hemmet och ert liv skulle se ut om inte mamman gjorde allt hon gör? Det kan inte värderas i pengar. Vägra och kräv rättvis fördelning. Gnäller pappan och inte förstår kan han ju jämföras med en treåring.
  • JeanneDArc

Chanteuse skrev 2008-12-10 10:24:11 följande:

ja då får han väl gnälla då, han är väl lika delaktig i att skita ner som mamman? Tycker ALLA ska hjälpas åt, barnen också i den mån de kan. Dessutom bidrar man väl till familjen även som föräldraledig? eller räknas inte att ta hand om hans barn? Låter lite som att han inte fattar vad det innebär, du kanske borde dra iväg på semester en helg och låta honom dra hela lasset själv så han fattar det? Hade min sambo gnällt över att behöva hjälpa till att städa efter sig själv och sedan skyllt på att han drar in pengar hade jag varit fly förbannad kan jag säga.
  • Alice mamma

Har bara läst ts.
    Orättvist MEN är likadant här hemma. Fast här diskar han inte upp efter middagen.

• Kålrabbin

Rent logiskt tycker jag om han anser att det ingår i ditt jobb så borde väl det begränsas till 40h likväl som hans jobb. Resterande timmar får ni väl dela lika på.

• saxon

Nej fy så illa! Jag hade inte ställt upp på det upplägget. Aldrig.

Om jag vore du så skulle jag fundera över om jag kanske skulle börja jobba ett tag istället för han, och att han får gå hemma istället under en period. Känns jätteviktigt just i det här fallet med en äkta mansgris, att han får lite insikt i vad det innebär att vara föräldraledig. Och då blir det hans tur att göra allt det jobb du tidigare gjort när det gäller städning. Han kommer säkert gnälla öronen av dig, men det är ju bra att han kommer till insikt.

Kanske tjänar han mer än du och har det som ett argument till att jobba och inte vara fl, men om ni verkligen sätter er ner och räknar på vad det innebär för belopp efter skatt så kommer det visa sig att det inte blir stor skillnad alls i slutändan. Kanske någon tusenlapp efter skatt.

• Kålrabbin

måste tilläga. givetvis så kan inte dina 40h enbart bestå i hushållsarbete heller eftersom du sköter barnen.

Svar på tråden Ge mig eran spontana reaktion