• MariaN

Flytta utomlands, hur gör man?

Ja hur går man till väga om man ska bo i ett eu-land/icke eu-land i kanske ett år?

• Svar på tråden Flytta utomlands, hur gör man?
  • Amazina

Hmm... Ja du...
    Jag bor i Schweiz, dvs ett icke EU land men inom Europa. Om man flyttar inom EU gör man det ofta på samma villkor som landets egna invånare. Jag TROR med andra ord att det inte krävs att du har jobb mm fixat när du flyttar. När jag skulle flytta till Schweiz ville de dock att jag antingen skulle ha ett färdigt jobbkontrakt eller någon som skrev under på att försörja mig under min vistelse. Min pojkvän (numera man) bodde redan här då så han gick i god för mig.

Om du vet att du bara ska vara borta en kortare tid kan du antingen välja att registrera dig som utvandrad hos skattemyndigheten. Då gäller ingen svensk försäkringskassa mm för dig men du kan samtidigt ta vara på det nya landets möjligheter. Om du inte registrerar dig måste du fortsätta att vara skriven i Sverige och då sörjer även den svenska försäkringskassan för dig om du skulle bli sjuk. Du måste dock skatta svenskt om du jobbar. Jag bor permanent utomlands och vet inte exakt hur många månader man kan vara borta i stöten för att dessa två sakerna ska gälla.

Vilket land funderar du på att flytta till och vad vill du göra i det nya landet? Ska du plugga på universitet el liknande har du rätt till CSNstöd om du fortfarande är skriven i Sverige.

• Special K

Det ar inte sa svart som man tror att flytta utomlands! Mitt svaraste val hittils har varit om jag ska flytta hem eller inte! Langtar nat sa fruktansvart hem men vet inte om jag skulle trivas igen eller om Sverige kan ge mig vad jag faktiskt behover!

Jag bor in England sen 5 ar tillbaka och hade aldrig nat problem men att flytta utomlands.

Skaffade bostad, borjade jobba, betalar skatt i England osv.
    Amazonas verkar ha lite mera koll pa hur man gor med forsakringskassan osv :)

Men fraga garna om England eller Storbrittanien om du vill :)
    Kram
    Karin

• MariaN

tack för era svar!

vet inte vart jag tänkte bo, men gärna i ett varmt land!
    men man kan ju inte bara flytta?
    man måste väl ansöka om det först?

• Storråda

Inom EU behöver man inte ansöka om någonting. Du bara åker dit! Men se till att du har rum bokat på något vandrarhem innan du åker, och att du har pengar så att det räcker ett tag. Sedan börjar du söka jobb och när du har fått ett jobb kan du börja söka bostad.

Men räkna med att det första jobbet kan bli ett enkelt jobb med låg lön (lägre lön än de lägsta lönerna här i Sverige) - du kan inte ställa så mycket krav när du inte kan språket, såvida du inte har ett bristyrke förstås och är eftertraktad därför. Räkna också med att första bostaden kan bli ett uthyrningsrum hos någon tant eller i en delad lägenhet med några andra ungdomar. Och att bostadsstandarden inte är som här i Sverige. Men att inse detta är ju en del av det som man lär sig på att bo utomlands. Jag har gjort det två gånger: i England och i Österrike.

Ett annat tips, om du vill ha livet mer ordnat när du kommer dit, är att söka praktik eller studier genom något EU-utbytesprogram (t.ex. Lingua C för dom som vill jobba i skolan, eller Erasmus för dom som vill plugga på universitetet). Då har du en plats, en inkomst och en bostad av något slag garanterat när du kommer dit. Utifrån den basen så kan du ju sedan, om du vill, börja söka annat.

• Amazina

Om du registrerar dig på sviv.se kan du ta kontakt med andra svenskar i olika länder och få lite hjälp på traven. Svenskar i utlandet brukar faktiskt vara väldigt hjälpsamma mot varandra så du kommer garanterat få stöd.

Svar på tråden Flytta utomlands, hur gör man?