• sstl

Vilket vatten ska granen ha???

Har en fråga här.
    Vilket sorts vatten ska en gran ha inomhus?????
    Vi ska köpa gran på fredag, vet ju att den ska ha vatten men mår den bättre och klara sig bättre i nått special blandat vatten??
    Typ, kallt/varmt vatten, vatten+socker, sockerdricka eller vanligt vatten.
    Hade varit great med lite tipps, för oss som ska ha riktigt gran för första gången.

Dexter 07-03-01, Trix 08-03-14, Bebis 09-03-?21?
  • Svar på tråden Vilket vatten ska granen ha???
  • viseversa

lägg i 2 sockerbitar i kallt vatten.Och fyll på vatten när det börjar ta slut.En gran dricker mycket vatten så man får kolla varje dag hur mycket vatten det är kvar.Sen mår granar bäst av atts tå ute.Men det blir ju asvårt om man ska kunna ha paket under och dansa runt den.

• Abrakadabra

Jag har hört att man inte ska ha socker. Att det visserligen ger näring, men att det ökar bakterietillväxten i vattnet + att det på något vis "täpper till" porerna så att granen får svårare att dricka.

• viseversa

jaha det hadde jag ingen aning om.Ja jag är ingen expert.Du kanske hare rätt.

Abrakadabra skrev 2008-12-10 11:09:40 följande:
    Jag har hört att man inte ska ha socker. Att det visserligen ger näring, men att det ökar bakterietillväxten i vattnet + att det på något vis "täpper till" porerna så att granen får svårare att dricka.
  • Abrakadabra

Jag är inte heller någon expert men jag läste en artikel om det här förra julen och minns det där med sockret. Tyvärr kommer jag inte ihåg om vattnet skulle vara varmt eller kallt. Blommor med vedartade stjälkar (rosor etc) ska ju ha varmt vatten. Men det känns ju spontant som att granar ska ha kallt. Som du säger så mår ju granar egentligen bäst av att stå ute (antagligen allra bäst om de får stå kvar på sin rot ) så då känns ju kallt mer rätt.

Svar på tråden Vilket vatten ska granen ha???