Kan man posta paket med julfrimärken?
Tänkte posta paket och har nämligen en hel del julfrimärken.. nån som vet ifall det går att posta paket med dessa också?
Tänkte posta paket och har nämligen en hel del julfrimärken.. nån som vet ifall det går att posta paket med dessa också?
Googlade:
Julfrimärke, frimärke som ges ut av Posten inför julkortssäsongen. Julfrimärket har normalt samma värde som för B-post upp till 20 gram. Till skillnad från vanlig B-post, så har post frankerad med julfrimärken inte tre dagars befordringstid under jultrafiken, utan Posten garanterar att det ska vara levererat före jul under förutsättning att det postats före det datum som Posten fastställt för det årets jultrafik. Julfrimärken kan användas under hela året och post frankerade med dessa hanteras som B-post.
Det BORDE ju gå, förutsatt att du sätter dit tillräckligt många för att täcka vikten så att säga. Men det beror nog på hur stort paketet är, om det inte går in i en vanlig gul brevlåda så räknas det som skrymmande, då blir det dyrare.
okej, har nämligen några tradera paket som jag ska skicka.. o det är ju bara nåt plagg i så det går ju som vanlig post.. dock så kan jag nog inte ta dessa iallafall då eftersom man inte vet när det kommer fram. Sambon köpte fel frimärken så nu har vi massor av fel sort.. får bli en jäkla massa julkort i år då
Julfrimärkena gäller som vanliga frimärken ett tag efter jul om jag minns rätt.. och de gäller väl nästa år också!?