• Anonym

Min sambo har pungbråck, vad innebär det?

Min sambo har pungbråck sedan 18 års ålder, nu är han 26 år. Han har inte blivit behadlad för detta eftersom det inte har haft någon negativ skada på honom.

Hans läkare sa då han fick reda på detta att det inte skulle bli svårare att få barn. men när jag kollar runt på hemsidor står det mycket om infertilitet. hur är det egentligen? jag är orolig.

• Svar på tråden Min sambo har pungbråck, vad innebär det?
  • Anonym (C)

en i samma sits här!!
    I början när vi träffades så kände jag en knöl i hans pung och då s han att läkarna hade sagt att det var pungbråck och att det inte går att göra ngt åt det utan bara låta dt vara.
    Känner du en knöl där? alltså en flyttbar?
    Jag har nu sagt åt honom att ringa sjukvården igen eftersom det gått några år och den är kvar och är öm ibland...

• Anonym (C)

Puffar...

då jag också vill veta!!

• Anonym

nej jag har aldrig kännt eller tänkt på att det går att känna på alls. på många är det inte farligt verkar det som. jag blir oroligt om det är mycket svårare att få barn naturligt då?

• Anonym (C)

jag ska sätta mig och läsa lite om detta.
    Min sambo har som en liten knut man kan känna på.. den flyttas runt liksom..
    jag är orolig för honom.

Ingen annan som har erfarenhet eller vet ngt om detta??

• Anonym (C)

Men är det ingen av alla som läser som vet ngt??
    Är det sant att det ev kan vara svårare med att få barn om man har pungbråck??

min sambo är så seg på att komma iväg till läkaren. så jag kan ju inte direkt ringa och boka tid iom att vissa tider ej passar hans job och träningar... suck..

• Anonym

Jag jobbar på ett äldreboende där en herre har pungbråck och hans pung är stor som en apelsin.

• Anonym

min man hade pungbråck och vi försökte få barn i ca 2 år sen opererade han bråcket och 6 mån blev vi gravida på natulig väg, så jag tror att det kan påverka fast läkarna menar att det inte gör det.
    PS Hade väldigt svårt att få iväg min man till dr men han fick till slut ont av bråcket och det var ganska stot.

• Anonym (C)

Ja, jag sa till honom alldeles nyss i telefon att han MÅSTE gå iväg!!
    Men han har så svårt att hitta en lucka. jag sa åt honom att TA en lucka.

Jag har kikat runnt lite på olika sidor och på vissa står det att det kan ha påverkan på fertiliteten.. och även i en jättegammal tråd här på fl så hade många utav männen med pungbråck svårt med fertiliteten. För vissa gick det inte ens alls..

:/

• Anonym ((J))

Min kille, make om två veckor, hade pungbråck när han var 16 efter ett kraftigt slag mot pungen, det opererades, sen fick han tillbaka bråcket när han var 18 och blev opererad igen.

Jag vet inte hur det kan påverkad fertiliteten om man inte gör något åt det, men vi har lyckas bli gravida på första försöket vid tre tillfällen! Sen har det två ggr resulterat i missfall, vilket ju iof kan bero på dålig kvalité. Men den här graviditeten verkar det ha fastnat och stanna där:)

Kolla upp det! Säg till din karl på skarpen så det inte blir värre.

Svar på tråden Min sambo har pungbråck, vad innebär det?