• TyraPaloma

Usch är så ledsen! Mina bästa vänner ska flytta :(

Ja vad gör man! Mina två allra bästa vänner flyttar i januari. Den ena till sthlm (ca 45 mil härifrån) och den andra till sydafrika. Verkligen insåg det idag när jag fick höra att dom båda börjat packa och det gör mig sååå ledsen.
    Jag kommer ju sakna dom så fruktansvärt. Och hur ska jag göra nu? Dom var ju dom som alltid fanns där och de jag umgås mest med. Dit jag alltid kan åka om det är något.

Nu kommer jag känna mig så fruktansvärt ensam här i Kalmar. Jag önskar att jag kunde flytta efter men det kan jag inte :( Jag har en syster här och mina barn såklart men i övrigt ingen familj alls.

Hur gör man för att hålla vänskapen vid liv på så långa avstånd?`

Kram, ledsen Jennie

• Svar på tråden Usch är så ledsen! Mina bästa vänner ska flytta :(
  • Annisens81

Jag flyttade 43 mil från vänner och släkt för två år sedan och jag har tele kontakt med de flesta flera ggr i veckan och min bästis pratar jag med dagligen . Sen är jag upp 3-4 ggr per år och hälsar på. Ibland kommer de hit och hälsar på. De funkar fast det är väldigt ensamt ibland. Men vi har lika bra kontakt nu som vi hade innan. Det gäller att prioritera att ringa när man får tid över och träffas så ofta man kan.

• FH Mamma

webkamera och msn kanske?

• Anonym

Jag har mina närmsta 25 mil här ifrån och vi hörs, men kanske inte lika ofta nu. Men när vi ses så ses vi ju en hel helg och då tar vi upp ALLT som hänt sedan sist.
    Tycker det nästan är bättre än när vi bara fikade och bodde på samma ställe, då hann man ingenting tyckte jag.
    Sedan är det klart att det vore supermysigt att ha dem nära.
    Det enda som kan vara grejen i ditt fall, kan vara att de två utvecklas åt andra håll eftersom det är de som flyttar.
    I mitt fall var det jag som flyttade, så jag jobbade verkligen på att vår vänskap skulle fortsätta.

• Anonym

De flyttar ju till helt nya liv och äventyr. Och rent spontant käns det som att kontakten kommer mattas av med tiden. Det är det som känns så synd :( Och tjejen som flyttar till sydafrika kanske jag aldrig mer ser! Hon är inte svensk utan född i sydafrika och har hela sin familj där.

Tack för alla svar. Det känns lite bättre nu.

Kram

• jenny99

2 av mina barndomsvänner flyttade för flera år sen utomlands.
    Ena till spanien,den andra jobbade i olika länder som reseledare (turkiet,egypten,spanien,bulgarien).

Men kontakten behöll vi väl.Vi har alltid träffats regelbundet ändå,kanske 2 gånger per år.
    Vi mailar varje vecka,smsar varje dag,ringer en gång i veckan kanske,och vi träffas 2 gånger per år kanske.

Mina ena vän flyttar dessutom tillbaka till sverige innan jul.
    Vi är lika bra vänner nu som förr,så vänskap måste inte alls förändras negativt för att man flyttar.
    Jag visste att mina vänner flyttade inte för att stanna där för alltid.

Ja det känns oerhört trist i början,men man vänjer sig.Och riktig vänskap försvinner inte.

• Bevabus

Min kompis flyttade till andra sidan landet under två år, vi träffades när hon kom hem under loven (vi går i skolan) och snackade massor via msn. Det gick bra Nu är hon hemma igen men bor en halvtimme bort ifrån mig så vi träffas inte så ofta ändå, utan träffas för en fika då och då. Klart att ni kommer orka med det här! Dom kanske flyttar tillbaka någon dag och du kanske till och med får ÄNNU en vän i Kalmar tills dess

Svar på tråden Usch är så ledsen! Mina bästa vänner ska flytta :(