• Bananica

Hur många ultraljud med tvillingar sammanlagt ?

Hur många ultraljud går man på och i vilka veckor går man i. Varit på min första i måndags v19

• Svar på tråden Hur många ultraljud med tvillingar sammanlagt ?
  • MuffinCake

Var på 4 ultraljud.

Allt såg fint ut, de växte som de skulle och hade en tydlig skiljevägg - annars hade det nog blivit fler.

• Kattmamma

3 styck fram till vecka 18 och sen har jag inbokat 8 till tror jag det var.

• skruttan82

Jag var på runtinultraljud vecka 19 sedan gick jag varannan vecka fram till vecka 25. Sedan dess går jag var tredje vecka så länge allt ser bra ut. Har enäggstvillingar i magen...

• MariaLagom

Jag har gått 7st det är en fördel att man har tvillingar då får man chans att se dom lite oftare ska göra mitt sista nu på Måndag
    Det är vanligare att man gör fler om man har enäggs

• nick name

Jag kommer nog hinna med 4st.
    Ett i v.18 ca, sen v25, v30 och så ska jag göra ett v.36.

• Bananica

Nickname
    är det rutinmässiga ultraljud när man väntar tvillingar
    v18 v25 v30 v36 eller är det olika hos alla??

• nick name

Bananica: Det finns säkert nån "mall" de följer, men jag tror att besöken varierar beroende på vilka förutsättningar som finns.
    Har man som jag likstora tvillingar i varsin fostersäck med kraftig skiljevägg emellan och som växer som de ska så är besöken betydligt färre än för en som bär på olikstora barn, kanske utan skiljevägg etc.

• jelena2

Jag gjorde 12 sammanlagt, men många av de tidiga var dels för att det var ivf och dels för att jag var så orolig över missfall. Väntar man tvåäggstvillingar här i Göteborg så görs det tillväxtultraljud i v. 28, 32 och v.36. Enäggstvillinggraviditeter brukar få gå oftare.

• Pillizen

är i v 26+2 idag, har varit på ultraljud 7 gånger änsålänge...beror på att enäggstvillingarna var olika stora från början och de har tunn skiljevägg, hade även olika mycket fostervatten. Överläkaren sjukskrev mig samma dag som jag fick reda på att det var enäggstvillingar i v 17. Första tiden fick jag gå på ultraljud varje vecka men sen utökade de det med varannan vecka för att det såg bättre ut för pojkarna. Nu väger de ca 600 g och 800 g och växer som bara den. Kommer att fortsätta gå på ultraljud varannan vecka så de ser att näringsflödet mellan dem inte kommer i obalans.

• Entillmamma

har gjort UL i v. 19, 25 och 27, ska dit igen v. 29, sen fortsätter det varannan vecka.

• FruHeo

ojoj vi gjorde mååååååååååånga ultraljud, kanske 15-16st.
    Första i v12, sen varrannan vecka fram till ungefär v 23, då blev det varje vecka och på slutet, dvs från v30 och till 32, gjordes två ul varje vecka.
    Mina tjejer är enäggs, därav att det blev fler ul, sen växte de dåligt, hade dåligt flöde i navelsträngarna, ade en tokigt tunn hinna mellan sig och gjorde flera små utbrytningsförsök. Så det blev ul ofta.
    Mot slutet så slutade de växa och hinnan mellan dem sprack, så då blev det ulx2 varje vecka.
    Det var nog tur att de föddes i v 32, såhär i efterhand.....

• FruHeo

Jag kanske ska säga att vi gjorde ett vul i v 8 också

Svar på tråden Hur många ultraljud med tvillingar sammanlagt ?