• Anonym (ko)

blå el gråa ögon?

har en fråga jag har blå..mörk blåa ögon och min karl har nått konstigt av slag av grå kanske lite grönt i...vad tror ni barnet kommer få då?

min son från en tidigare relation föddes med ganska mörkt hår trots att ja och pappan var typ kritvita som små hur kommer det sig?dock har pojken min ögon fär...

sen undrar ja som min pappa har ljusblå ögon och ett syskon med ljus blå ögon och en syrra med bruna och min farmor har blå och farfar bruna?
    ja har 2 st i hela mitt släkte med bruna ögon...båda sidor...min karl har väll ca lika.

hur blir d med vårat barns ögon tror ni,någon som kan detta med ögonfärg?

• Svar på tråden blå el gråa ögon?
  • Anonym

Om varken du eller barnets far har bruna ögon, är det en omöjlighet att barnet får bruna, då brunt är ett dominant anlag. vet tyvärr inte hur det är med blå/grå.

• sarek

Min man har blåa ögon o jag har brun/gröna ögon. Barn nr 1 har brun/gröna ögon o barn nr 2 har klarblå ögon...så man kan inte alltid gå på den dominanta ögonfärgen

(¯`°?.¸ Simon 051101 o Andreas 070218 och lilla grodan BF 090328ღ ¸.?°´¯)
  • Mrs Moneybags

Det är skillnad om din man har gröna ögon eller grå - gröna "räknas" som bruna och grå räknas som en form av blå om man ska förenkla det hela.

Ögonfärgen styrs av många olika gener, så det kan vara jättesvårt att sia om vilka olika färger ditt barns ögon kan få.

Brunt är dominant, men många brunögda har liksom jag en blåögd förälder. Eftersom blåögda endast kan skicka vidare blåögda gener betyder det att även du, sarek, kan skicka vidare en blåögd gen från en förälder eller mor/farförälder osv.

Det är spännande detta med gener!

• Anonym

Anonym skrev 2008-12-11 09:54:41 följande:

Om varken du eller barnets far har bruna ögon, är det en omöjlighet att barnet får bruna, då brunt är ett dominant anlag. vet tyvärr inte hur det är med blå/grå.
    Det är inte alls omöjligt. Brunt är dominant som du säger så om dom bär på anlaget för brunt så kan barnet absolut få bruna ögon.
  • emmw

Såhär är det med ögonfärg:

Ens egen ögonfärg bestäms av två gener, det finns en mörk (=M)och en ljus gen (=L). Den bruna genen är dominant så har man t.ex (ML) så betyder det att man är mörkögd med med ljust anlag. Har man (MM) är man mörkögd men utan ljust anlag. Har man (LL) så är man ljusögd (blå, blågrå, grön).

Den ena genen kommer från pappan och den andra från mamman. Men eftersom du som mamma och pappa har två olika gener att ta ifrån när du ska ge ditt barn ett så är det lite lotteri:

Mamma + Pappa = barnet

(ML) + (ML) = MM ellel ML eller LL.
    (ML) + (MM) = MM eller ML
    (LL) + (MM) = ML
    (LL) + (ML) = ML eller LL
    (LL) + (LL) = LL

Slutsatser av detta är alltså: Två ljusögda personer kan aldrig få ett mörkögt barn. Men två mörkögda personer kan få en ljusögt barn (om båda är ML vill säga)

Hoppas det blev lättförståeligt :)

• emmw

Man kan lista ut hur ens egna gener ser ut. Är man ljusögd så är det inte så svårt, då är du LL och inget annat. Men är man mörkögd är det lite mer komplicerat eftersom du kan vara antingen ML eller MM. Man kan titta på syskon, föräldrar och morföräldrar och lägga ihop ett och annat så kan man nog komma på hur generna ser ut :)

• Anonym

emmw skrev 2008-12-12 17:23:10 följande:

Såhär är det med ögonfärg:Ens egen ögonfärg bestäms av två gener, det finns en mörk (=M)och en ljus gen (=L). Den bruna genen är dominant så har man t.ex (ML) så betyder det att man är mörkögd med med ljust anlag. Har man (MM) är man mörkögd men utan ljust anlag. Har man (LL) så är man ljusögd (blå, blågrå, grön). Den ena genen kommer från pappan och den andra från mamman. Men eftersom du som mamma och pappa har två olika gener att ta ifrån när du ska ge ditt barn ett så är det lite lotteri:Mamma + Pappa = barnet(ML) + (ML) = MM ellel ML eller LL. (ML) + (MM) = MM eller ML(LL) + (MM) = ML(LL) + (ML) = ML eller LL(LL) + (LL) = LLSlutsatser av detta är alltså: Två ljusögda personer kan aldrig få ett mörkögt barn. Men två mörkögda personer kan få en ljusögt barn (om båda är ML vill säga)Hoppas det blev lättförståeligt :)
    Väldigt förenklat......
  • Thalis
    emmw skrev 2008-12-12 17:23:10 följande:
    Såhär är det med ögonfärg:Ens egen ögonfärg bestäms av två gener, det finns en mörk (=M)och en ljus gen (=L). Den bruna genen är dominant så har man t.ex (ML) så betyder det att man är mörkögd med med ljust anlag. Har man (MM) är man mörkögd men utan ljust anlag. Har man (LL) så är man ljusögd (blå, blågrå, grön). Den ena genen kommer från pappan och den andra från mamman. Men eftersom du som mamma och pappa har två olika gener att ta ifrån när du ska ge ditt barn ett så är det lite lotteri:Mamma + Pappa = barnet(ML) + (ML) = MM ellel ML eller LL. (ML) + (MM) = MM eller ML(LL) + (MM) = ML(LL) + (ML) = ML eller LL(LL) + (LL) = LLSlutsatser av detta är alltså: Två ljusögda personer kan aldrig få ett mörkögt barn. Men två mörkögda personer kan få en ljusögt barn (om båda är ML vill säga)Hoppas det blev lättförståeligt :)
    Man vet idag att ögonfärgen inte styrs bara av två gener.
    Och blåögda föräldrar kan visst få brunögda barn.
    Detta förenkling har skapat alltför mycket skada inom famlijer med ljusögda föräldrar och mörkögda barn! Alltså Mendels förenkling inte din emmw
    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Anonym
    Svar på #2
    Varför inte...? Det stämmer ju på er. Förstår inte ditt resonemang.
  • Anonym
    Svar på #8
    Blåögda föräldrar kan få brunögda barn, men då handlar det om mutationer.
  • ilbiz

Anonym (ko) skrev 2008-12-10 22:28:44 följande:

min son från en tidigare relation föddes med ganska mörkt hår trots att ja och pappan var typ kritvita som små hur kommer det sig?dock har pojken min ögon fär...
    Har någon av barnets morfar/mormor/farmor/farfar mörkt hår?
  • Anonym (k)

Min kille kommer ursprungligen från ett annat land, är mulatt och har svart hår med bruna ögon. Våran dotter är ljus (som mig) har brunt hår med blåa ögon så brunt är ju inte alltid dominant trots allt.

• Thalis
    Anonym (k) skrev 2008-12-13 00:57:31 följande:
    Min kille kommer ursprungligen från ett annat land, är mulatt och har svart hår med bruna ögon. Våran dotter är ljus (som mig) har brunt hår med blåa ögon så brunt är ju inte alltid dominant trots allt.

Så är det också hos oss!

Jag är mörk och maken ljus, vår son är ljus,blåögd och blond.

Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
  • Anonym (ko)
    Svar på #12
    ja ganska många har mörkt hår
Svar på tråden blå el gråa ögon?