• HJ81

Epidural - nackdelar??

Min förlossning närmar sig och nu vill jag veta allt om vilka komplikationer som kan uppstå vid EDA-bedövning. Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Epidural - nackdelar??
  • Bedbug

Har "tyvärr" inga negativa erfarenheter alls.
    Tyckte epiduralen var toppen. Den hjälpte mig perfekt.

• LyNxQ

Jag kände inga krystvärkar, det var lite jobbigt (men ungen min kom ut ändå)

Vid andra förlossningen valde jag bort epidural och hade TENS och lustgas istället, det gick alldeles utmärkt!

• Sway307

Epidural Kan ge domningar i benen. Den kan göra att värkarbetet avstannar, kan ta snett och gör att du känner på ena halvan men inte på andra.

Finns massor med olika nackdelar. Men när man väl ligger i förlossningssängen så tänker man inte så mycket på det. Så var det iaf för oss.

Det fungerade hur bra som helst för oss,förutom smärtor i benen när den gick ur

• Barnängeln

Tyckte det var hemskt när den började verka. Då kände man bara trycket neråt. Smärtan försvann förvisso, men trycket var sjukt obehagligt. Hade hellre fått det dövat av smärtan nu i efterhand!
    Kändes som att allt jag hade inne i kroppen från halsen och neråt skulle tryckas ut =(
    Sen blev värkarna svaga så det fick bli värkstimulerande dropp. Trots det var det besvärligt att inte ha full kraft i krystvärkarna när det var dags. Fick till slut ha hjälp av en barnmorskas tyngd för att kunna få ut bebisen!

De som säger att man kan lägga sig och vila efter att de fått epidural måste skoja! Fattar inte hur de klarar det..

Fast hade jag inte fått epiduralen hade nog smärtan gjort mig så trött att jag inte orkat föda vaginalt. Så trots att jag tyckte den var hemsk så var det värt att ta den.. Knäppt va?!

• ullis83

Krystvärkarna gjorde inte vad dom skulle..men det går ju att fixa med dropp...

dock fick ju jag läckage i ryggen för att dom satte bedövningen fel..det rann ut ryggvätska och jag fick göra en bloodpatch för jag kunde inte stå upp,hade så ont i huvudet..men det gäller väl kanske alla bedövningar du tar i ryggen

• Bessie

Jag fick en smärtchock när epiduralen slutade verka i slutskedet av min första förlossning. Det var inget kul att gå från 0 smärta till 100 på ingen tid alls. Vet inte varför påfyllningen inte funkade som den skulle, men sista timmarna av förlossningen hade jag ingen smärtlindring, och inga egna endorfiner heller, eftersom jag inte hunnit bygga upp några pga epiduralen.
    Tog ingen EDA under andra förlossningen, lustgasen var min kompis istället, och det var mycket lättare att parera värkarna när de var mina egna, istället för de kantiga värkar jag fick av värkstimulerande droppet första gången.

• Hanna36
    http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=6663

Nackdelar och risker med ryggbedövning

Födande kvinnor har låg risk att få allvarliga biverkningar vid ryggbedövning, men för fullständighetens skull tar vi här även upp mycket ovanliga biverkningar. En del mindre besvärande nackdelar är vanliga. Några nackdelar har dessutom nästan helt försvunnit sedan ”stå-upp-epiduralen” introducerats. 

Klåda

Klåda är en vanlig biverkan när morfinliknande medel ges i ryggbedövningar. Upp till 50 procent upplever klåda och det kan då klia över hela kroppen. Oftast är den mild och kräver ingen särskild behandling.

Svårighet att kissa

En av tio upplever att det är svårt att kissa, barnmorskan kontrollerar därför regelbundet urinblåsan under förlossningen så att den inte blir överfull.

Påverkan på muskelkraften

En av tio kvinnor upplever en övergående tyngdkänsla i benen och har svårt att stå eller gå. Risken ökar med antalet doser eller mängden lokalbedövningsmedel som givits. Detta är ofarligt och effekten försvinner oftast inom en till två timmar.

Påverkan på förlossningsförloppet

Värkarbetet kan dämpas och förlossningsförloppet förlängas något. I sådana fall kan värkstimulerande medel ges i dropp. Krystreflexen kan påverkas och det kan vara något vanligare att man behöver använda sugklocka. Genom att man nu allt mer använder stå-upp-epiduraler har dessa bieffekter minskat betydligt. Det är därför störst chans att det blir en helt vanlig förlossning även om den födande kvinnan väljer ryggbedövning. Sannolikheten för att förlossningen måste avslutas med kejsarsnitt ökar inte på grund av ryggbedövning.

Otillräcklig smärtlindrande effekt

Vissa gånger blir effekten av ryggbedövningen inte den förväntade, den kanske bara tar på ena sidan eller lämnar vissa områden obedövade. Ofta kan man komma till rätta med detta genom att ändra doseringen eller att ändra något på epiduralslangens läge. Ibland behöver ryggbedövningen läggas om. Detta inträffar i cirka ett fall av 100.

Huvudvärk

Svår huvudvärk efter ryggbedövning beror oftast på så kallad durapunktion vilket innebär att epiduralnålen oavsiktligt orsakat ett hål i den hårda ryggmärgshinnan. Detta inträffar en gång av 100 och ungefär hälften av dessa kvinnor får huvudvärk.

Typiskt för denna huvudvärk är att den kommer i stående eller sittande men försvinner i liggande. Den är ofta intensiv och om den inte går över med hjälp av att dricka rikligt med vätska och värktabletter inom ett dygn brukar behandling med så kallad blood-patch rekommenderas. Blood-patch innebär att lite av kvinnans eget blod sprutas in i epiduralrummet för att täta hålet i ryggmärgshinnan. Lindringen brukar komma snabbt och är vanligen god. I enstaka fall kan behandlingen behöva upprepas.

Blodtrycksfall

Några kvinnor får blodtrycksfall, men risken är mycket liten med den nya lågdostekniken och är i regel lätt att behandla med dropp eller blodtryckshöjande medicin. Detta inträffar i cirka ett fall av 1 000.

Ryggont

Ryggsmärtor är vanligt efter förlossning. Flera nyare studier visar att risken för långvariga ryggbesvär inte ökar efter ryggbedövning. Däremot beskriver många en lokal ömhet i ryggen och ibland ett blåmärke vid platsen för sticket. Blåmärket försvinner och ömheten går över av sig självt. Oftast inom några dagar.

Skakningar

Några kvinnor får lindriga skakningar under en kortare tid efter att ryggbedövning lagts, det känns ungefär som om man huttrar. Detta är helt ofarligt och går över av sig självt.

Temperaturstegring

Nyare studier har visat att mammor kan få en lättare temperaturstegring om epiduralbedövning använts under många timmar.

Påverkan på barnets hjärtljud

Tillfälliga förändringar i hjärtfrekvens hos det ofödda barnet har rapporterats efter smärtlindring med ryggbedövning – liksom efter varje form av effektiv smärtlindring. Detta beror troligen på den snabba sänkning av halten stresshormoner i mammans blod till följd av en effektiv smärtlindring.

Risk för överdosering

Om läkemedlet avsett för epiduralbedövning av misstag sprutas in i ryggmärgsvätskan eller i ett blodkärl finns risk för överdosering. Detta är mycket ovanligt, inträffar i cirka ett fall av 10 000 och är i regel lätt att behandla.

Skador på nervrötter eller ryggmärg

Övergående nervpåverkan, orsakat av att barnets huvud trycker på de nervstammar som löper på bäckenbenets insida, är inte helt ovanligt efter förlossning och har inget samband med ryggbedövning. Allvarlig och bestående nervpåverkan av ryggbedövningen i sig, genom att nålen eller slangen ger en blödning, nervskada eller infektion i ryggkanalen är ytterligt sällsynt. I Sverige är risken cirka en på 200 000 bedövningar. Feber, huvudvärk och/eller ryggsmärtor upp till tre veckor efter ryggbedövning kan vara tecken på allvarlig infektion och bör bedömas av läkare.

• Fru Sveden

Måste säga att jag bara har positiva saker att säga om EDA-bedövningen. För mig tog den bort värkarna helt och hållet och jag kunde sova i 1½ timme. Det enda skulle väl i så fall vara att så fort jag satt ner längre stunder så kändes det som min rumpa somnade (detta satt i i 2-3 månader efter förlossningen. tror att det har med EDA-bedövningen att göra i alla fall)

• Calas

EDA för mig var som att komma till paradiset. Låg och drack saft och skojade om att det var som att vara på semester. Bedövningen tog slut och en kraftig smärta i höger sida uppstod just innan krystvärkarna satte in, men fick då påfyllning och födde min son med ett stort leende på läpparna. Vill definitivt ha bedövningen igen nu i Maj när det är dags igen.

• lillaemme

Jag har inte heller nåt neg att säga om den! det var de bästa på hela förlossningen..efter den kunde jag ut å gå lite till för att skynda på de..samt att jag kunde vila lite å då gick allt skitfort!!
    hade inga bekymmer efter heller, måste ju skriva att de inte kändes när dom satte den heller, å inte när dom tog ut den!å jag hade riktiga krystvärkar oxå..starka sa dom på FL tom..

Ska absolut ha den nästa gång oxå, om de blir en till..:=)

• Dimmalimm

Eidural fungerar nog för de flesta men det fungerade inte för mig i alla fall och jag skulle aldrig drömma om att ta epidural med min nästa bebis. Vid min första förlossning fick jag för mycket bedövning och allt avstannade mer eller mindre. De hade fullt sjå att få igång mig igen och mitt blodtryck steg i höjden oxå. Allt detta resulterade i en väldigt långdragen förlossning som slutade med syrebrist för min grabb och en akut utdragning med sugklocka. Första dygnet skrek han konstant pga huvudverk tror man. Idag har han en grav språkstörning och går i specialklass. Han har även ADHD och Atypisk autism. Autismen och språkstörningen är pga läkarnas felbedömning. Det skär i hjärtat. Det här händer absolut inte alla , då skulle de alldrig använda den här typen av bedövningsmedel. Men det hände oss och våran son . Med våran andra son hade jag en naturlig förlossning utan smärtlindring och det är det som passar mig och även det jag skulle rekomendera till andra.
    Lycka till och gå på din känsla för hur du känner och vad som är bra för dig och ditt barn. Man känner alltid sig själv bäst !!

Svar på tråden Epidural - nackdelar??