• Kakan85

Pastasallad till många - Recept?

Vi ska ha dop på söndag och blir ca 50-60 pers och eftersom dopet är klockan tre på eftermiddagen tänkte jag göra en pastasallad som vi äter innan tårtan...Men jag hittar inget bra recept och har svårt att föreställa mig hur mycket som behövs till så många personer.

Jag hade tänkt att blanda ihop: Pasta
    Kyckling
    Sallad
    Gurka
    Tomat
    Paprika
    Majs

Men om ni har några andra förslag så tar jag tacksamt emot dem.

• Svar på tråden Pastasallad till många - Recept?
  • jen bossman

när vi ska ha pastasallad brukar vi göra en grundsallad med sallad, gurka, tomat, majs, paprika, pasta. sen lägger vi olika tillbehör i skålar bredvid så alla kan göra egna sallader som dom tycker om.

t.ex:
    räkor
    kyckling
    oliver
    bönor
    fetaost

och 1 eller 2 olika dressingar

eftersom alla har så olika önskemål så tycker vi att det blir enklast så. också servera något gott bröd till.

• TinaElisabeth

Här får du ett superbra, matigt och jättegott recept av mig!

Saras underbara kycklingsallad.

Till 20 personer:

800 g pasta, gärna stora skruvar

2 grillade kycklingar

2 burkar majs

½ purjolök

3 paprikor blandade färger

4 dl  lätt creme fraiche

1 dl majonäs

1 påse fajitas tacokrydda

2 dl sweet chilisås

2 påsar chili tortillachips

Koka pastan och skölj den med kallt vatten. Ta bort skinn och ben från kycklingarna och skär köttet i småbitar. Låt majsen rinna av. Ansa purjolöken lägg dem i lite kallt vatten en stund så att de blir krispiga. Kärna ur paprikorna, skär några strimlor till garnering och tärna resten. Blanda creme fraiche, majonäs, fajitaskrydda och sweet chilisås i en stor salladsskål. Vänd ner kyckling, pasta och grönsaker. Garnera med paprikastrimlor och libbsticka, bladpersilja eller selleriblad.

Det går bra att koka pastan och skära upp grönsakerna och blanda ihop dressingen dagen innan. Plasta in det väl och blanda ihop allt innan det ska serveras.

Serveras med nachochips, crunchig salsa och ev. guacamole.

Crunchig salsa

Till 20 pers.

1 gul lök

1 röd eller gul paprika

2 tomater

1 burk salsa medium

Svar på tråden Pastasallad till många - Recept?