• Lönhult31

Sömn dagtid 5 månaders

hur ska jag få min 5 månaders lille kille att sova mer på dagtid? några tips? Hur mycket ska de sova vid den här åldern?

Just nu sover han 30-45 min på fm, ca 2 tim mitt på dagen men bara om jag går ut med vagnen samt i bästa fall 30-45 min på em.
    Jag lägger honom för natten ca 19.30 och då sover han till ca 02-03, äter och sover sedan till ca 06.30. Förut de 3 senaste nätterna då han sovit extremt dåligt

Han har jättesvårt att komma till ro när han ska sova, dag som natt, utom när jag är ute med vagnen. Jag upplever det som att han skulle behöva sova mera, men det inte hur jag ska få honom att göra det.

Hur sover era 5 månaders?

• Svar på tråden Sömn dagtid 5 månaders
  • Hefa 79

Min 5-månaders sover ungefär som din son. Korta studer, 30-40 minuter på dagen, 3-4 ggr /dag. Hade gärna velat att hon skulle sova längre stunder...Men hon lägger sig för natten tidigt, kring 18-18.30, sover till 06, men vaknar o äter 1-2ggr varje natt (utom inatt då hon vaknade tusen gånger...gäsp)

• Lönhult31
    Svar på #1
    hur är hon på dagarna när hon bara sover så korta stunder? Min son är extremt aktiv på dagarna när han är vaken och blir jättegnällig när han är trött. Det enklaste är egentligen att lägga honom i vagnen och gå ut när han är trött, då somnar han utan bök, stök och gråt, men det känns jobbigt att behöva gå ut med vagnen 3-4 ggr per dag även om jag gillar att vara utomhus
  • Hefa 79

Lönhult31 skrev 2008-12-11 10:28:34 följande:

Svar på #1hur är hon på dagarna när hon bara sover så korta stunder? Min son är extremt aktiv på dagarna när han är vaken och blir jättegnällig när han är trött. Det enklaste är egentligen att lägga honom i vagnen och gå ut när han är trött, då somnar han utan bök, stök och gråt, men det känns jobbigt att behöva gå ut med vagnen 3-4 ggr per dag även om jag gillar att vara utomhus
    Jodå, hon är ganska nöjd trots att jag tycker hon borde vara trött. Om jag går med vagnen sover hon så länge det rullar...men jag håller med dig, det är lite bökigt. har dessutom en 3-åring, så det går inte att gå ut på så många långa promenader. Jag tror lilla blir road av sin storebror mycket, hon gillar att titta när han leker osv. När min son var i 5 mån-åldern sov han ungefär lika lite, men var extremt gnällig. kanske hade han tråkigt..
  • Psipsina

När mina tvillingpojkar var fem månader sov dom fyra gånger om dagen 1/2-1 timme per sovpass. Hade också problem med att dom vaknade så fort vagnen stannade om jag var ute och gick med dom. Började träna bort detta genom att istället vagna dem, d.v.s. dra vagnen fram och tillbaka ute på gården istället för att gå ut och gå.

• Lönhult31
    Svar på #4
    Det skulle jag ju kunna prova. Ibland somnar han innan jag hunnit mer än 100 m bort, då skulle jag istället kunna rulla vagnen på gården och se om han somnar där.

Annars är det väl bara att acceptera att han inte vill sova mer, alla barn är ju olika.
  • LillaMajBjörn

min snart 5 månaders kille sover ungefär som era bäbisar. Han somnar för natten runt 20 vaknar 2ggr/natt för mat och vaknar 6-7. (Börjar tröttna på nattmålen) Sedan sover han 30-45 min på fm. 2timmar ivagnen och på em 30-45 min. Tror att bäbisar runt 5 månader skall ha15-16 timmars sömn har jag hört. Ibland känns det som att det skulle behövas...

• Lönhult31
    Svar på #6
    Verkar din kille nöjd med att sova det antalet timmar på dagen eller är han gnällig för att han är trött?

Hur lätt somnar han in? Känns som att min kille aldrig kan somna in utan att böka, stöka och gråta, varken på dagtid eller på kvällen. Det spelar ingen roll om jag bär honom eller om han ligger i vagn/säng för det är samma visa oavsett.

Det känns jobbigt att se honom så ledsen varje gång han ska somna, det gör mig ledsen. Jag tror att det beror på att han helt enkelt är övertrött varje gång han behöver sova.
  • LillaMajBjörn
    Svar på #7
    Lönnhult31- Min kille är inte så nöjd på eftermiddagarna. Jag tror att han skulle behöva sova mera. Vissa dagar sover han två pass på em och då är han betydligt roligare. Min kille håller också på att bökar, stökar oh gråter. Håller med dig om att det känns jobbigt att se honom så ledsen.

Han din kille alltid haft svårt att somna? Har din kille börjar med smakiar/mat? Har hört hört att de då kan sova sämre på natten. Det kanske gäller dagen också det vet jag inte. Jag har fått ett tips på att så fort han gnuggar ögonen eller visar något tecken att han är trött då skall jag lägga honom. De gånger jag varit uppmärksam har han faktiskt somnat utan gnäll. Tänkte även skriva upp när han somnar och vaknar och kanske se ett mönster och därefter lägga honom vid ungefär samma tid varje dag och liksom förekomma honom.

Hur gör du när du skall somna honom? Min lille har nästan aldrig somnat vid bröstet (vilket jag tycker är bra för då kan han få rapa efteråt vilket han behöver för att inte få ont i magen.) Jag sjunger eller bara ligger aldeles tyst bredvid honom. Det kan ta allt från en kvart till en timme. Och ibland när vi har tur så somnar han själv i sin säng till sång från mobilen.
  • evelgen

Min bebis har precis börjat få lite sovrutiner. Har tidigare bara sovit kvarter på dagarna och varit jättegnällig däremellan. Nu somnar hon 21-22 och vaknar 1-2ggr på natten och sover till 9-10. Sen är hon vaken 2timmar ungefär innan hon blir gnällig igen och så sover hon 1-2tim och därefter är hon vaken 2 timmar och sen sover hon 1-2tim. Sover hon 1timme på fm så sover hon oftast 2tim på em och tvärtom. Men det varierar väldigt. Jag är nöjd bara att jag fått in att hon sover en gång på fm och en gång på em.
    Hon brukar bli rätt gnällig på kvällen runt 19-20-tiden för det är väl egentligen lite länge att vara vaken så länge i sträck på kvällen. Men hon kan inte somna ordentligt innan 21. Hon har alltid haft rätt svårt att komma till ro. När hon var mindre sov hon betydligt mindre per dygn och jag fattade inte hur en sån lite bebis inte svimmade av trötthet. Jag fick inte ihop det. Så jag är nöjd nu och hon verkar nöjdare.
    Jag började gå ut och gå med vagnen en gång på fm och en gång på em för att få in det. Nu kör jag henne i vagnen inne eller så går vi en promenad. Hon kan inte somna själv eller bli vaggad till sömns för då vaknar hon så fort man lägger ner henne.

Svar på tråden Sömn dagtid 5 månaders