• emelieB

Slå in eget godis?

Heej,
    har tänkt baka en hel del sorters julgodis o ge bort till jul Frågan är bara hur man kan 'slå in' det snyggt? Funderar på att köpa såna där engångsfat i aluminium och lägga över två lager silkespapper som godiset kan ligga på. Sedan slå in det i cellofan. Funkar det tro?

Andra förslag tack!?

• Svar på tråden Slå in eget godis?
  • Februarii

Låter som en bra idé, har tänkt ungefär samma fast med utklippta cirklar i kartong eftersom jag ska göra några tryfflar av många olika sorter. Ska göra ett litet torn av dom och sedan slå in i cellofan.

• Februarii

Om du hittar små presentaskar så billigt så kan du lägga godisarna var för sig på typ minimuffinsformar och sedan fylla presentasken med. Jättedåligt förklarat men blir jättefint.

• modestyonly

Fler med samma tanke, fast jag tänkte kolla om jag hittade några enkla, små kartonger och lägga silkespapper i först!!
    Har ni hitta några bra recept ni vill dela med er?

Jag är egentligen snygg och smal, men idag är jag ledig!
  • emelieB

Det lät fint! Har idétorka, men älskar att pyssla. Känns lite som det låst sig.. men kanske funkar ändå då?

• emelieB

Aaa, har kollat efter askar, men jag har tänkt göra ganska många sorter och till ca 7 personer/familjer, så det blir så många.. Men ska kanske fortsätta kolla!

Har vare inne på julgodistråden här, plus hittat recept i böcker sj?

• modestyonly

Jag har hittat på tastelin och Leilas recept..sugen på att testa hallonkola, med riktiga hallon i

• emelieB

Det lät jättegott! Kul att göra något som inte är choklad, det mesta blir ju det tycker jag..

• modestyonly

Jag försöker hitta nåt ovanligt, blir roligare att ge bort då..

• Februarii
    modestyonly skrev 2008-12-11 10:43:14 följande:
    Fler med samma tanke, fast jag tänkte kolla om jag hittade några enkla, små kartonger och lägga silkespapper i först!! Har ni hitta några bra recept ni vill dela med er?
    Jag ska göra Leilas Rocky Road:
    recept.nu/1.126537/leila_lindholm/bullar/rocky_road

Maraboufudge
    som finns på första sidan i den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m38582181-1.html
    (Superbra tråd förresten!)

Vit tryffel med lime:
    www4.arla.se/Default____17653.aspx

Ljus chilitryffel
    300 g mjölkchoklad
    2 färska eller torkade röda chilifrukter
    1 ½ dl vispgrädde
    ev. mjölkchoklad till överdrag

Gör så här:
    Hacka chokladen mycket fint och lägg den i en skål.
    Klyv chilipepparn och ta bort kärnorna. Hacka den fint. Blanda grädde och chilipeppar i en liten kastrull och värm till kokpunkten. Ta kastrullen från värmen och låt den stå tio minuter.
    Värm grädden försiktigt igen och sila den över den hackade chokladen. Rör med en träsked tills all choklad smält. Häll massan i en folieklädd form och låt den stå kallt till nästa dag.
    Rulla massan till kulor och doppa dem eventuellt i smält mjölkchoklad

Dajmtryffel
    Ca 40 bitar

1 dl vispgrädde
    50 g smör
    300 g mörk choklad, minst 50 % kakaohalt
    1 dl Kesella
    2 msk konjak eller likör
    ca 100 g dajm
    kakao

Gör så här
    Koka upp grädden och smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan.
    Bryt chokladen i bitar, rör ner i grädden och låt smälta.
    Rör i Kesella och konjak.
    Låt smeten kallna i kylen ca 1/2 tim.
    Hacka dajm och rör ner. Häll smeten i en form, 10 x 15 cm och låt stelna i kylen ca 1 tim.
    Skär i bitar eller forma tryffeln till runda kulor.
    Pudra över kakao och förvara kallt.

Vit passionstryffel
    100 g vit choklad
    Ca 0,5 dl grädde
    0,5 msk smör
    1 passionsfrukt

Koka upp grädden i en kastrull och tillsätt chokladen i mindre bitar. När den smält tillsätt smöret och rör till en slät massa. Tag av från värmen och tillsätt passionsfruktköttet. Häll i en form och kyl ned. Skär i bitar.

Jag tänkte nog försöka rulla passionstryfflarna och sedan täcka dom med vit choklad, får se hur smeten ser ut först.
  • modestyonly
    Februarii skrev 2008-12-11 10:42:58 följande:
    Om du hittar små presentaskar så billigt så kan du lägga godisarna var för sig på typ minimuffinsformar och sedan fylla presentasken med. Jättedåligt förklarat men blir jättefint.
    Förstod precis, hade tänkt göra nåt liknande..
  • Full av förhoppning

Jag tar bara cellofan och sen lägger jag det över en skål och trycker ner det... lägger i mitt hemmagjorda julgodis och tar upp siderna och sätter presentsnöre runt så det blir som en genomskinlig julklappssäck i cellofan

Elias är här
  • Februarii

Haha, ingen choklad i mina recept heller Oskyldig

• Ejin

jag har gjort maraboufudge och ska även göra rocky road.... maraboufudgen blir ju lite kletig så det är svårt och bara lägga dom i en skål utan att slå in dom tror jag... de blir nog som en stor ihopkletad hög tillslut... jag slog in ena satsen i smörgåspapper och andra i plastfolie och la sedan i glasburkar med lock.. det blev SÅDÄR... varför finns de typ inte papper som är som godis papper man kan slå in i?? det hade blivit det allra bästa...

• Februarii
    Ejin skrev 2008-12-11 11:15:08 följande:
    jag har gjort maraboufudge och ska även göra rocky road.... maraboufudgen blir ju lite kletig så det är svårt och bara lägga dom i en skål utan att slå in dom tror jag... de blir nog som en stor ihopkletad hög tillslut... jag slog in ena satsen i smörgåspapper och andra i plastfolie och la sedan i glasburkar med lock.. det blev SÅDÄR... varför finns de typ inte papper som är som godis papper man kan slå in i?? det hade blivit det allra bästa...

Jag tänkte slå in fudgen i plastfolie och fästa med söta klistermärken, kanske lägga i en billig glasskål och slå in med cellofan så det liksom får en ananasform. Hittar jag ingen billig skål så gör jag nog som Full av förhoppning.

När tänker ni göra julgodis som ska ges bort på julafton?
  • Ejin

Februarii skrev 2008-12-11 11:19:42 följande:

Jag tänkte slå in fudgen i plastfolie och fästa med söta klistermärken, kanske lägga i en billig glasskål och slå in med cellofan så det liksom får en ananasform. Hittar jag ingen billig skål så gör jag nog som Full av förhoppning. När tänker ni göra julgodis som ska ges bort på julafton?
    ja små klistermärken kan man ju ta på de blir nog snyggare än att bara slå in dom... dumt att ja ej tänkte på de.... maraboufudgen har jag redan gjort de ska ju klara sej rätt länge i kylen.... sen ska ja göra knäck o sånt i dag eller i morgon... rockyroad blir nog nästa vecka.. hoppas alllt håller så länge bara...
  • emelieB

Tänkte göra allt nästa helg, mest pga att det är mkt i skolan nu i slutet (examination + tenta nästa vecka). Längtar

Så marabou-fudgen blev kletig alltså? Trist.. Hade själv tänkt göra den men inte så skoj om den bara kletar, inte så 'snyggt/lätt' att ge bort?

• Ejin

emelieB skrev 2008-12-12 10:58:55 följande:

Tänkte göra allt nästa helg, mest pga att det är mkt i skolan nu i slutet (examination + tenta nästa vecka). Längtar Så marabou-fudgen blev kletig alltså? Trist.. Hade själv tänkt göra den men inte så skoj om den bara kletar, inte så 'snyggt/lätt' att ge bort?
    nja.. alltså... den blev kletig... men jag skulle nog ha kokat den någon minut längre oxå så hade de kanske blivit bättre... så de e värt att pröva iaf tycker jag.. de var hemskt enkelt...
Svar på tråden Slå in eget godis?