• NinaNilsson

Ska man inte äta lever alls när man är gravid?

Ska man undvika lever överhuvudtaget när man är gravid eller ska det ätas måttligt. Och vad är det som är faligt egentligen med A vitamin för fostret?

• Svar på tråden Ska man inte äta lever alls när man är gravid?
  • Lina86

Leverpastej kan du äta..
    men all annan levet ska du inte under några omständigheter alls äta.

"Vitamin A och fosterskador

Det har länge varit känt att de syntetiska retinoiderna, vilka används som läkemedel mot bland annat psoriasis och akne, kan ge fosterskador hos människa liksom hos många andra djurslag"

• Elli47

Ja, du kan äta t ex leverpastej men kanske inte äta leverbiff!

• Nenne 71

Levern är en "sopptipp" i kroppen. Innehåller mycket skit så undvik lever.

• Februarii

Antar att man ska undvika leverlåda? Ledsen

• La Lola

Från de enkla kostråden:
    "Lever innehåller mycket vitamin A, som i höga doser kan skada ditt barn. Undvik därför lever, leverrätter och fiskleverolja. Leverpastej kan du äta – den innehåller inte så mycket lever"

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • NinaNilsson

Oki ska inte fortsätta äta det då. Men har ätit det förra veckan men då visste jag ju inte att jag var gravid . Hoppas den gången inte var ngn fara då.

• NinaNilsson

Hittade denna info:
    A-vitamin är giftigt i höga doser så jag håller med om att man inte ska äta för mycket A-vitamin, men vore det inte mer lämpligt om man rekommenderade naturliga källor? Fiskleverolja borde vara en förhållandevis bra källa eftersom det innehåller mycket omega-3 liksom lever som innehåller väldigt mycket folsyra och mineraler. Jag rekommenderar alltså gravida att äta lever även om man förstås bör vara försiktig med dosen, speciellt nötlever och grislever. (Nötlever innehåller ca 19 mg per 100 gram och grislever 15 mg.) Leverpastej och margarin avråder jag däremot från, på grund av deras innehåll av dåligt fett, socker och tillsatser. (Nyckelhålsmärkt leverpastej innehåller särskilt mycket tillsatser; komiskt nog har SLV heller ingen gräns för hur mycket leverpastej gravida bör äta - den innehåller ju så lite lever!)

A-vitamin är fettlösligt så man behöver inte äta A-vitamin varje dag, det lagras i kroppen och det går alltså bra att äta högre doser någon gång i bland. Ett bra sätt att fylla förråden kan vara en mindre portion lever några gånger i månaden istället för tillsatsfyllda leverpastejer. Kycklinglever innehåller nästan lika lite A-vitamin som leverpastej. 9,7 mg jämfört med 8 mg per 100 gram. Visserligen äts kycklinglever vanligtvis i större dos än leverpastej, men leverpastej brukar istället ätas desto oftare.

Källa: johannaskost.blogspot.com/2008/09/kostrd-till-gravida.html

• La Lola
    Glasängel skrev 2008-12-11 11:18:30 följande:
    Får man fråga. Hemmagjord leverpastej? Är det detsamma som köpt leverpastej?
    Eftersom det inte står i kostråden att man ska undvika en viss typ av leverpastej så innebär ju det att all leverpastej är ok.
  • La Lola
    NinaNilsson skrev 2008-12-11 11:19:09 följande:
    Oki ska inte fortsätta äta det då. Men har ätit det förra veckan men då visste jag ju inte att jag var gravid . Hoppas den gången inte var ngn fara då.
    Näe, en gång är ingen fara.
    Särskilt inte tidigt i graviditeten när fostret ännu inte tar nån näring från dig.
  • NinaNilsson

La Lola skrev 2008-12-11 11:44:58 följande:

Näe, en gång är ingen fara.Särskilt inte tidigt i graviditeten när fostret ännu inte tar nån näring från dig.
    Ok då kan jag känna mig lugn då . Vet att jag kanske överdriver men vill göra det så rätt det går. Man rekkomenderas att ta folsyra tillskott tidigt i graviditeten ivfl.
  • La Lola
    NinaNilsson skrev 2008-12-11 11:46:27 följande:
    La Lola skrev 2008-12-11 11:44:58 följande: Ok då kan jag känna mig lugn då . Vet att jag kanske överdriver men vill göra det så rätt det går. Man rekkomenderas att ta folsyra tillskott tidigt i graviditeten ivfl.
    Folsyra ska man helst börja äta flera månader innan man blir gravid.
    Men det gör långt ifrån alla.
  • Milletti
    Svar på #8
    NinaNilsson skrev 2008-12-11 11:28:47 följande:
    Hittade denna info: A-vitamin är giftigt i höga doser så jag håller med om att man inte ska äta för mycket A-vitamin, men vore det inte mer lämpligt om man rekommenderade naturliga källor? Fiskleverolja borde vara en förhållandevis bra källa eftersom det innehåller mycket omega-3 liksom lever som innehåller väldigt mycket folsyra och mineraler. Jag rekommenderar alltså gravida att äta lever även om man förstås bör vara försiktig med dosen, speciellt nötlever och grislever. (Nötlever innehåller ca 19 mg per 100 gram och grislever 15 mg.) Leverpastej och margarin avråder jag däremot från, på grund av deras innehåll av dåligt fett, socker och tillsatser. (Nyckelhålsmärkt leverpastej innehåller särskilt mycket tillsatser; komiskt nog har SLV heller ingen gräns för hur mycket leverpastej gravida bör äta - den innehåller ju så lite lever!) A-vitamin är fettlösligt så man behöver inte äta A-vitamin varje dag, det lagras i kroppen och det går alltså bra att äta högre doser någon gång i bland. Ett bra sätt att fylla förråden kan vara en mindre portion lever några gånger i månaden istället för tillsatsfyllda leverpastejer. Kycklinglever innehåller nästan lika lite A-vitamin som leverpastej. 9,7 mg jämfört med 8 mg per 100 gram. Visserligen äts kycklinglever vanligtvis i större dos än leverpastej, men leverpastej brukar istället ätas desto oftare. Källa: johannaskost.blogspot.com/2008/09/kostrd-till...
    Alltså, jag reagerar starkt mot att du rekommenderar att följa denna kvinnas råd! Hon är "självlärd" utan någon som helst teoretisk utbildning. Hon rekommenderar dieter och kostråd som inte har någon som helst bakgrundsstudie. Det är som att ta emot råd från en "självlärd" läkare, skulle du göra det också?
    Att rekommendera gravida kvinnor ren lever bara för att man tror att det ok??? A-vitamin är bevisligen fosterskadande i höga doser och sen rekommendera att folk experimenterar med det själva, nej fy säger jag!
  • La Lola
    Milletti skrev 2008-12-11 13:12:48 följande:
    Svar på #8NinaNilsson skrev 2008-12-11 11:28:47 följande: Alltså, jag reagerar starkt mot att du rekommenderar att följa denna kvinnas råd! Hon är "självlärd" utan någon som helst teoretisk utbildning. Hon rekommenderar dieter och kostråd som inte har någon som helst bakgrundsstudie. Det är som att ta emot råd från en "självlärd" läkare, skulle du göra det också? Att rekommendera gravida kvinnor ren lever bara för att man tror att det ok??? A-vitamin är bevisligen fosterskadande i höga doser och sen rekommendera att folk experimenterar med det själva, nej fy säger jag!
    Ja de enda kostråd man ska gå efter när man är gravid (förutsatt att man vill följa några överhuvudtaget) är ju de från Livsmedelsverket.
  • NinaNilsson

Milletti skrev 2008-12-11 13:12:48 följande:

Svar på #8NinaNilsson skrev 2008-12-11 11:28:47 följande:
    Alltså, jag reagerar starkt mot att du rekommenderar att följa denna kvinnas råd! Hon är "självlärd" utan någon som helst teoretisk utbildning. Hon rekommenderar dieter och kostråd som inte har någon som helst bakgrundsstudie. Det är som att ta emot råd från en "självlärd" läkare, skulle du göra det också? Att rekommendera gravida kvinnor ren lever bara för att man tror att det ok??? A-vitamin är bevisligen fosterskadande i höga doser och sen rekommendera att folk experimenterar med det själva, nej fy säger jag!
    Detta var absolut inte menat som ngn rekomendation utan snarare en fundering som jag undrade om ngn annan hade ngn mer kunskap om. Jag har ätit lever och vart orolig därför frågade jag om det skulle påverka tidigt i graviditeten. Att jag hänvisade till hennes blogg var mer för att jag ville skapa en diskussion kring detta. Annars hade jag inte ställt frågan här i forumet om jag redan visste.
Svar på tråden Ska man inte äta lever alls när man är gravid?