Ska man inte äta lever alls när man är gravid?
Ska man undvika lever överhuvudtaget när man är gravid eller ska det ätas måttligt. Och vad är det som är faligt egentligen med A vitamin för fostret?
Ska man undvika lever överhuvudtaget när man är gravid eller ska det ätas måttligt. Och vad är det som är faligt egentligen med A vitamin för fostret?
Leverpastej kan du äta..
men all annan levet ska du inte under några omständigheter alls äta.
"Vitamin A och fosterskador
Det har länge varit känt att de syntetiska retinoiderna, vilka används som läkemedel mot bland annat psoriasis och akne, kan ge fosterskador hos människa liksom hos många andra djurslag"
Ja, du kan äta t ex leverpastej men kanske inte äta leverbiff!
Levern är en "sopptipp" i kroppen. Innehåller mycket skit så undvik lever.
Antar att man ska undvika leverlåda?
Från de enkla kostråden:
"Lever innehåller mycket vitamin A, som i höga doser kan skada ditt barn. Undvik därför lever, leverrätter och fiskleverolja. Leverpastej kan du äta – den innehåller inte så mycket lever"
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
Får man fråga. Hemmagjord leverpastej? Är det detsamma som köpt leverpastej?
Oki ska inte fortsätta äta det då. Men har ätit det förra veckan men då visste jag ju inte att jag var gravid . Hoppas den gången inte var ngn fara då.
Hittade denna info:
A-vitamin är giftigt i höga doser så jag håller med om att man inte ska äta för mycket A-vitamin, men vore det inte mer lämpligt om man rekommenderade naturliga källor? Fiskleverolja borde vara en förhållandevis bra källa eftersom det innehåller mycket omega-3 liksom lever som innehåller väldigt mycket folsyra och mineraler. Jag rekommenderar alltså gravida att äta lever även om man förstås bör vara försiktig med dosen, speciellt nötlever och grislever. (Nötlever innehåller ca 19 mg per 100 gram och grislever 15 mg.) Leverpastej och margarin avråder jag däremot från, på grund av deras innehåll av dåligt fett, socker och tillsatser. (Nyckelhålsmärkt leverpastej innehåller särskilt mycket tillsatser; komiskt nog har SLV heller ingen gräns för hur mycket leverpastej gravida bör äta - den innehåller ju så lite lever!)
A-vitamin är fettlösligt så man behöver inte äta A-vitamin varje dag, det lagras i kroppen och det går alltså bra att äta högre doser någon gång i bland. Ett bra sätt att fylla förråden kan vara en mindre portion lever några gånger i månaden istället för tillsatsfyllda leverpastejer. Kycklinglever innehåller nästan lika lite A-vitamin som leverpastej. 9,7 mg jämfört med 8 mg per 100 gram. Visserligen äts kycklinglever vanligtvis i större dos än leverpastej, men leverpastej brukar istället ätas desto oftare.
Källa: johannaskost.blogspot.com/2008/09/kostrd-till-gravida.html
La Lola skrev 2008-12-11 11:44:58 följande:
Milletti skrev 2008-12-11 13:12:48 följande: