Tyche82 skrev 2008-12-11 12:18:36 följande:
Eftersom jag inte ser det som trots från barnets håll att frigöra sig så svarar jag inget alls.
Jag ser det egentligen likadant, men det är ändå skitjobbigt och kallar det för trots av bara farten även om det egentligen är mer än så. Så "trotsar" gör hon massvis. men hon är väldigt viljestark och envis av naturen också så det bidrar säkert. Försöker hantera det bra, men när man har bråttom iväg en morgon och precis allt är neeeej så blir man väldigt trött hur pedagiogisk man är försöker vara. Hon kan säga nej och bli sur tom över grejer som hon gillar bara för att liksom. Sen när hon väl går med på det så är det kul. Hon vill inte gå upp, hon vill inte klä sig, hon vill inte gå till dagis, inte gå hem från dagis, inte äta, inte sluta äta, osv i all oändlighet. Ibland blir man knäpp på det när man verkligen försöker förstå, prata med henne, förklara, ge henne ett annat val osv och allt är NEEEJ, VILL INTEEEEE och gapskrik. Tex så kan hon va sur över att inte få leka med en sak, sen om hon väl får den så blir hon vansinnig, tar jag bort den då igen blir hon ännu mer vansinnig osv.