• RebeccaKristine

HOKUS POKUS Matstol, bra eller inte?

Ja, nu har vi börjat fundera på vad för matstol vi ska köpa till vår son, är det någon som har några förslag? Vi har hittat en jättefin hokus pokus-matstol, en sån där som man kan lägga ner och leka bil med :) Någon som har något att säga om den, bra eller dåligt?

• Svar på tråden HOKUS POKUS Matstol, bra eller inte?
  • Lajndro

Jag har haft en sådan och den har funkat jättebra.
    Ända tills nu när hon inte vill sitta med bygel, hon ska sitta på vanlig stol....själv....

Hon är nu 20 månader.

Men om ni ska köpa en ny hokuspokus så skulle jag hellre rekomendera er att satsa på en tripp trapp.

Där kan man ju ta bort bygeln lätt och den kan användas mycket längre än en HP

• Hugos mamma

Vi använde inte vår hocus speciellt länge. den är oerhört tippvänlig och vi ledsnade på att ha spännremmar under bordet. tripp trapp är bättre!

• MrsHawkins

Kanonbra tycker jag!

Men jag slår oxå ett slag för Tripp-Trappen. Den räcker längre...Kostar en hel del i pris men går att fynda för runt 500 kr på blocket.se

• norgesessan

jag tycker om hokus pokus, fast vi har ingen...vi har min gamla tripptrapp..fast den tycte jag var dålig i början.....men man kan ju ha en ikea stol som komplement, den vita kostar ca. 100kr. nu när vi får en till så fortsätter sonen att sitta i sin trpptrapp, och nesta son får sitta i reservstolen(den vita ikeastolen)

• RebeccaKristine

Okay, då har jag fått lite tips. Att den har lätt för att tippa hade jag ingen aning om, och inte det med att man skulle ha spännremmar under bordet heller, det låter juh rätt så jobbigt att alltid ha... hm, kanske skulle satsa på en tripp trapp då istället! Nån mer med åsikter?

• Lajndro

Jag har faktiskt aldrig haft några spännremmar under på bordet på min HP.

• MrsHawkins

Vi fick ha remmar eftersom mitt barn satte fötterna mot bordet o hävde sig bakåt så stolen vickade.....

• LisaDelaney

Vi hade en Hokus Pokus till första barnen, funkade bra tills hon blev några månader och började klättra på allt. Stolen är nämligen perfekt för småttingar att klättra upp i själv, tyvär så är den alldes för ostabil för att bli klättrad på vilket gjorde att man fick lägga ner den på golvet jämt. När hon var 2 år så införskaffade vi en Tripp Trapp och senare till lillebror en Antilop från Ikea, båda dom stolarna är bra fast till olika åldrar. Lillebror nu 15 månader sitter jättebra i sin Antilop, som varken går att klättra på eller välter lätt. Dessutom har den ett eget litet bord som han kan sitta och kladda på. Kostade hela 99kr för stolen och 49 för bordet som hör till. Tripp Trappen får han ärva när han växt ur Antilopen.

Summan av det långa inlägget blir: Antilop från Ikea bra för barn åldrarna 0-2år. Tripp Trapp bra för barn från 1år (åtminstone min son satt väldigt dåligt i den innan den åldern). Hokus Pokus bra om man har ett väldigt lugnt barn som inte klättrar så mycket + också för att man kan bygga om den till en rolig gungbil!.

• LisaLotta

Vi köpte en begagnad HP stol, eftersom jag hade fått för mig att dte skulle vara sån.... ALva SItter jättebra i den,och har gjort ända från början. Men nu så har hon börjat med att sätta fötterna mot bordet och skjuta ifrån, så nu får hon sitta en bit ifrån.... Dessutom klättrar hon på den... Skulel nog ha valt en tripp trapp istället... Den har de ju så mycket längre. Men samtidigt är det bra att hon kan ha Hp liggandes, och leka med den...

• maria8109

Vi har en Hokus Pokus och är supernöjda! Det var en sån jag ville ha från början och det var en sån det blev! Linus älskar den, både som matstol och "bil".

• norgesessan

vår son sparkar från på tripptrappen oxo...och gungar framåt...(tar i med hela kroppen så den vipper en cm framåt) vi har löst problemet såhär (går bra med en hokus pokus oxo) bordet står lite ifrån väggen(det måste det ju om man skal kunna sitta där) så sitter sonen mellan väggen och bordet....då kommer han ingen väg.....

• RebeccaKristine

En fråga till er som skriver att barnet skjuter ifrån med fötterna mot bordet när dom sitter i en Hokus Pokus, varför skulle inte det gå att göra med ALLA matstolar? Är dom inte likadana på det sättet? guud, det verkar juh vara en djungel det här med matstolar! Ska iaf åka och köpa en senare idag så jag är glad över varje råd jag kan få! :)

• MrsHawkins

Ts

En HPstol är ju rätt fyrkantig i botten o tippvänlig iom detta. O gjord i plast.
    En TrippTrappstol är dock väldigt tung för det första och har inga ben utan "medar" lixom som går en liten bit utanför sitsen bakåt.

Jag har bara erfarenhet av just de modellerna....

• norgesessan

sonen klarade att vippa tripptrappen bakåt också...men mest har han testat framåt...det har inte funkat helt, heldigvis...jag var i duschen när han tippade bakåt, så jag såg inte helt vad som hände...fast jag tror det bara var en engångsgrej....sen har han suttit mest med väggen bakom sig, så han har int efått utlopp till att vippa så mycket.....

• Evve

Vår 6 månaders har en hokus pokus stol och vi är otroligt missnöjda med den! Dels sparkar hon ifrån bordet och fler än en gång har den varit på väg att kantra sedan tycker jag att den är svår att få ren. Det blir mat överallt! Enda sättet att få den riktigt ren är att ta den till duschen.

Jag rekomenderar tripp trapp stolen eller liknande stolar. De är betydligt svårare att tippa och lättare att få rena!

• Hugos mamma

som sagt. Hocus pocus fungerar bra tills barnet börjar klättra upp i den själv. Då far den baklänges med barnet under sig.

• The Bumblebee

Jag älskar hokus pokus-stolen! Minns den som barn å tycker att det är jättekul att den fortfarande är en sån succé.
    Vi har en "gammal" hokus pokus-stol. De är mycket stabilare än de nya. Jag märkte detta då min kompis köpte en ny till sin son för fyra år sedan. Plasten är liksom böjlig på de som är nygjorda. Men på de äldre ( här snackar jag från 15-20 år gamla...) är plasten hårdare. Jag blev jätteglad då jag fick tag i min begagnade. Nu står en hokus pokus-stol både hemma, hos mormor och hos farmor å farfar.

Jag tycker oxå att det är lättare att palla upp barnen i de här stolarna innan de sitter stadigt själva, än vad det är i tripp trapp-stolen eller andra barnstolar.

Svar på tråden HOKUS POKUS Matstol, bra eller inte?