Hur mycke får man jobba extra när man får CSN??
Min släkting sa att de finns en viss gräns på hur mycke man får jobba extra. Nån som vet va den gränsen e på?
Min släkting sa att de finns en viss gräns på hur mycke man får jobba extra. Nån som vet va den gränsen e på?
Kommer inte ihåg vilken summa det är, men det står på CSN´s hemsida
man får jobba hur mycket man vill, men om man tjänar för mycket så minskar bidragsdelen. och det är ca 50 000 per termin innan skatt. exakt summa finns på csn's hemsida
"Om du läser 20 veckor på heltid under ett kalenderhalvår, får du ha inkomster upp till 53 500 kronor utan att studiemedlen minskas. Detta belopp kallas fribelopp. Fribeloppet beror på
Du ser hur stort fribeloppet blir för dig genom att använda tjänsten Räkna ut. Har du redan fått ett beslut om studiemedel ser du fribeloppet i beslutet."
har varit inne på CSN sida men jag fattar inte .. Ok men iaf så får man jobba
Ja du får jobba men om du tjänar mer än 53.500 per kalenderhalvår så drar dom bort från studiemedlet
ok. är de nåt man måste anmäla till dom då?
Det har jag däremot ingen aning om
Fam SuorantaDahl skrev 2008-12-11 11:41:00 följande:
Fam SuorantaDahl skrev 2008-12-11 11:41:00 följande:
Dvs om du vet innan terminen är slut, att du tjänat över fribeloppets tak - ring och meddela CSN. Då korrigeras ditt studiemedel på en gång. Gör du det inte, så kollar de upp din årsinkomst + begär in lönespec, och du får ett återkrav.
Om du inte kommer upp till gränsen så behöver du dock inte anmäla att du jobbar
men tänk på att det är brutto och inte netto... så man behöver inte jobba så mkt för att nå gränsen.