• missimi

Tyg till bärsjal?

Vad är det bästa tyget till en bärsjal om man syr den själv? Kanske inte blir så mycket billigare än att köpa?
    Har noll koll på tygpriser...

Men vilket tyg ska man ha?
    Många frågor här

• Svar på tråden Tyg till bärsjal?
  • Gustav04

Jag har en bärsjal av thaisiden. Thaisiden är ju mycket hållbart och "hårt" som gör att det är enkelt att få styrsel i sjalen. Ingen aning om vad tyget kan kosta i Sverige (jag hade tyg hemma som jag köpt tidigare i Vietnam, där sånt ju inte kostar någonting...). Lycka till!

• kixan

En ringsjal lönar det sig absolut att sy, långsjal är jag inte lika säker på dock, tygvalet till en sån är mer viktigt än till en ringsjal.

• bisou

Undrar också om det är ngn som sytt långsjal själv och hur de upplevde bärandet??? Tänkte att jag skulle provsy i ngt billigt tyg innan jag köper en sjal för att se om det är ngt för mig. Typ Ikeas lakansväv för 19 kr metern eller liknande. Har kollat runt lite själv i tygaffärer här i sthlm och det är inte lätt att hitta bra tyg kan jag säga. Inte som är värt att provsy ngt i iaf. Meterkostnaden blir för dyr för experiment. Kan isf lika gärna köpa en riktig sjal på en gång....

• kixan

bisou: Man får ett hum om hur det är att bära i långsjal ifall man syr en av lakansvävd, jag gjorde det lät för mig och klippte ett påslakan bara och det fick mig nog sugen för att köpa en riktig långsjal sen.

• Peztis

Jag har sytt själv!!! Bild finns i mitt galleri.
    Jag köpte på Jysk på rekommendation från andra användare här på FL. Köpte 3 meter (det som fanns kvar på rullen) à 30:- och skarvade.

Här är de tipsen jag fick:
    * För en långsjal, 70 cm bred och ca 5 m lång
    * Tyg som gärna är vävt på snedden
    * Det ska ha lite struktur så det går lätt att knyta
    * Inte för tjockt tyg

Har också funderat på siden faktiskt, det är starkare än man tror och svalt, det ligger oftast på 90 cm bredd och det kostar inte så jättemycket per meter. Enkelt, köp så mycket du vill ha och fålla kortsidorna!

• missimi

Peztis. Vart inne och kollat på din sjal Fin den var.
    Får åka till Jysk och kolla då

• Peztis

Tackar, det var första gången jag knöt den så det var väl inte perfekt kanske!

Har idag varit inne i Gamla Stan och burit på sonen, det var perfekt!!! Ni kan ju tänka er att gå med barnvagn på Västerlånggatan nu under sommaren och alla turister!

• tinafina

Jag skulle vilja sy en sjal....men vilken ska jag ha?( min dotter är 6 mån) Å e det någon som har mönster eller kan förklara på ett bra sätt hur jag ska sy.

• Peztis

Tinafina, tydligen med en ca 5 m lång sjal så kan du knyta de flesta varianterna.

Mönster behövs knappast, ett långt stycke som är 70 cm brett och 5 meter långt!

• tinafina

OK, Tack tack. ...Ska prova. Får se hur det går

Svar på tråden Tyg till bärsjal?