• k girl

Trafikförsäkring ersättning - blev påkörd av okänd bil

Vet någon hur det fungerar med ersättning från Trafikförsäkringsföreningen? Jag fick möte av en bil som låg långt inne i min vägbana och som klippte sidospegeln samt orsakade plåt- och lackskador. Han smet från olyckan. Vår egen självrisk ligger tydligen på 5000:- men man kan få ersättning från Trafikförsäkringsföreningen. Vet någon hur det funkar och hur mycket man kan få av dem?

• Svar på tråden Trafikförsäkring ersättning - blev påkörd av okänd bil
  • trollmammsis

OJ... vi bakkraschade vårsan bil totalt för 2 veckor sedan och ska "bara" betala 3 000:-
    dom har uppmätt skadorna just nu till ca 40 000:-

angående trafikförsäkring så det enda jag vet är att om dte uppstår personskador så gills det på trafikförsäkringen. Inte ens vanliga försäkringsbolag.

Vad säger ditt försäkringsbolag? dom borde ju kunna hänvisa dig

• Skogsflickan

Om du inte har regnr på bilen så betalar trafikförsäkringen...MEN du ska ha ett vittne till att bilen var hel innan...Vart påkörd i somras på parkeringen, hela bakdörren såg ut som en jäkla truck kört in i...Ingen lapp på rutan, polisen brydde sig inte heller om smitningen...De bad mig åka o skadebesikta..Kontaktade försäkringen (folksam) de skickade blankett...Sen fick jag betala 2050kr i självrisk till trafikförsäkringen resten betalade dem...Skulle annars ha gått på över 15000 då de fick byta hela bakdörren och måla den...Hyrbil hade jag genom försäkringen och betalade bara 1/3 del av hyrbilskostnaden som landade på 700kr...Men då va det årets nya merca...

Jag hoppas det löser sig för dig, jag vet hur arg o lessen man blir när folk inte ger sig till känna...Men ring ditt försäkringsbolag och åk in snabbt o skadebesikta så inte idioten hinner före dig..

• k girl

Ja, ärendet är polisanmält och jag har skadebesiktat också. Det verkar ju som om det är så här man ska göra och inte gå via sitt ordinarie försäkringsbolag. Vore jäkligt jobbigt att få högre premie på något jag inte har orsakat...

• k girl

Så jävla uselt.
    Bara för att jag körde ensam får vi inte ersättning.
    Det innebär att vi måste betala 5000 i självrisk för en skada någon annan har orsakat...

• Micke
    k girl skrev 2008-12-12 13:55:32 följande:
    Så jävla uselt. Bara för att jag körde ensam får vi inte ersättning. Det innebär att vi måste betala 5000 i självrisk för en skada någon annan har orsakat...
    Men om du tänker efter, så visst satt väl sambon bredvid när det inträffade?
  • k girl
    Micke skrev 2008-12-12 23:06:22 följande:
    Men om du tänker efter, så visst satt väl sambon bredvid när det inträffade?
    Hahaha, om jag hade tänkt efter för ett tag sedan kanske. Men nu är det liksom lite försent.
  • Thursday

Även om man får ersättning från TFF så är det självrisk, men jag har för mig att den var lite lägre än vår egen självrisk.

Och trollmammis - självriskens storlek beror ju på vilket avtal man har med sitt försäkringsbolag, det har ju inget med skadornas storlek eller liknande att göra. Ofta har en försäkring med låg självrisk dyrare premier istället.

• Skogsflickan

Det va det jag tänkte...Du borde sagt att ngn satt med dig...De kollar aldrig ändå...Men nej, premien blir inte dyrare...Men undrar om man förlorar "bonusåren" för skade fria år efter det...Min premie vart inte dyrare men vet inte hur andra bolag gör..

Svar på tråden Trafikförsäkring ersättning - blev påkörd av okänd bil