• ilenna

Bra träning under viktminskning?

Jag skulle vilja ha tips på bra träning under tiden som jag går ner i vikt (och efter).

Jag har ca 18 kg att gå ner till, hade 23 kg när jag började projekt Gå-ner-i-vikt.

Just nu berstår min enda motion av en promenad i rask takt 60-75 min per dag.

Vad kan jag komplettera med?
    Vill först och främst få fason på magen och det biter ju inte promenaderna på (väl?).

Äter enligt GI.

• Svar på tråden Bra träning under viktminskning?
  • Min familj

Mitt träningsschema:

Måndag - bodytoning

Tisdag - vattengympa

Torsdag - vattengympa

Söndag - vattengympa

Har gått ner ca 2 kg i veckan på det och då äter jag som vanligt - fast lite mindre portioner.

Bodytoning bara älskar jag - styrketräning i grupp.

Stolt mamma till 2 jordbarn och 1 ängel!
  • Agapi

För att bränna fett är all konditionsträning bra, men de kanske blir roligare och bättre om man varierar lite. Simma, gå och spring, cyckla osv.

Sen kan du ju alltid göra lite styrekträning för att få lite muskler och forma kroppen. Dessutom drar muskler mer energi en fett, dvs du kan äta mer utan att gå upp om du har mer muskler.

• lillakulan

Tänk på att all konditionsträning "bränner" medan du gör det medan styrketräning fortsätter "bränna" någon dag efter du tränat också.
    Jag håller med whisperer att det är bra att kombinera båda typerna av träning för bästa resultat. Man vill ju inte bara gå ner i vikt utan även bli lite fastare i kroppen.

Lycka till!

• ilenna

Tack för tipsen

Med styrketräning menar ni träning på gym?

Jag är lite lost i detta

Kan yoga ge samma effekt som styrketräning?
    Dvs forma kroppen.
    Jag är inte så förtjust i "maskiner".

• Agapi

Kan ju göra styrkeövningar hemma oxå, speciellt om man inte tränat alls innan så är de absolut ett okej allternativ. Köpte en bra bok med massa övningar som ska vara anpassat efter tjejers behovs och kroppar "styrketräning för henne" av Elin sundell. kanske vore något att titta på? Massa information om träning och vad man ska tänka på och sådär.

Yoga är absolut bra tycker jag, jag som ändå tränat en heldel innan fick massa träningsvärk av de. Du kan ju iaf testa en termin och se om de ger de resultat du vill ha =)

• lillakulan

Jag håller med om att yoga är bra. du kan prova ett body pump eller bodytoning pass och se vad du tycker om det. Jag tycker det är rätt skönt.

• Agapi

tycker överlag att gå på pass/klasser är väldigt bra. Personligen blir jag mycke mer pepppad och pressar mej själv längre där än vad jag kan när jag bara tränar själv.

• Fia Lundbom

Jag skulle vilja tipsa dig om att köpa ett par stavar att gå med. Det ökar förbränningen och ger dig muskler i armar/axlar också.
    Finns billiga på Rusta som är helt OK. (Har själv).

Jag går ca 5 ggr i veckan och gör situps/armhävningar och lite andra styrkeövningar efteråt hemma.

• rickardskost

ilenna skrev 2008-12-11 12:40:38 följande:

Jag skulle vilja ha tips på bra träning under tiden som jag går ner i vikt (och efter). Jag har ca 18 kg att gå ner till, hade 23 kg när jag började projekt Gå-ner-i-vikt. Just nu berstår min enda motion av en promenad i rask takt 60-75 min per dag. Vad kan jag komplettera med? Vill först och främst få fason på magen och det biter ju inte promenaderna på (väl?). Äter enligt GI.
    Nu har jag inte läst alla inlägg alls, men mitt tips är att du prövar en maskin på gymmet som slår allt - Roddmaskinen!
    Kombinera denna med powerwalks, crosstrainer etc. Konditionträning är bäst för magen och naturligvis ska du ha bra magövningat ,men huvdsaken du har en bra dietform under denna tid.

Rickard
Svar på tråden Bra träning under viktminskning?