Jag är en dålig mamma och det märks på vår son. Hjälp mig!
Jag är en mamma till en 2årig pojke och en 6 månader gammal flicka. Vill börja med att skriva att jag älskar mina barn. Men jag är ingen bra mamma. Vår son har alltid haft temprament och vilja, något han säkerligen ärvt av både mig och pappan. Speciellt jag tänder till väldigt lätt och nu har jag ingen stubin alls känns det som. Jag skriker, skäller, ryter, hotar, tar i för hårt och gör allt (utom att slå)jag lovade mig själv att aldrig göra som ammam. Jag känner mig frusterad över hela situationen men jag vet inte hur jag ska börja ta tag i detta. Jag vill inte förstöra mina barn genom att vara så här. Sonen skriker och sparkar och agerar ut ganska mkt nu. Det har säkert delvis med åldern att göra men mkt av beteendet kopplar jag direkt till mitt eget. Han går på dagis 15 timmar i veckan vilket hjälper åtminstone mig att ta igen mig lite. Hur ska jag göra för att sluta skrika, gapa etc? Igår när vi var på lekplatsen och skulle gå hem så sprang han åt rakt motsatta hållet ut mot en mer trafikerad gata. Jag fick springa efter honom. Sen tog jag beslutet att han inte fick gå hem. Men istället för att inte görs så stor affär av det så tvingade jag ner honom i vagnen, och han hoppade ner..Gång på gång och SKREK tills jag gav med mig och han fick ha min napp. Vi bor i ett mkt litet samhälle och folk som såg oss undrade nog. Jag skäms! Drar mig att gå till ex öppna förskolan eftersom jag inte har koll på honom eller vad man ska säga.
Hur ska man bete sig när barnet sätter sig på tvären och inget hjälper?
Vad ska jag göra när han slåss? Jämnåriga? Oss? Han slår lillasyster när jag vänder ryggen till. Ska man bestraffa? Säga åt honom? Avleda? Ignorera och ägna sig helt åt lillasyster som ju blir ledsen?
Det mest ironiska är att jag är förskollärare. Sjukt eller hur? Jag trivs inte med jobbet alls och vill inte börja jobba som det efter mammaledigheten men att hitta ett annat jobb i dessa tider är inte det lättaste heller..
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-11 13:14
Ska tillägga: Jag känner mig ofta oengagerad med barnen och tycker inte att det är så kul att leka. men dom behöver ju mig!