• Laila

    hur får man bort fastbränt socker från kastrullen??? HJÄLP!!

    ja, som rubriken lyder..
    har vart duktig och pedagogisk och gjort pepparkakshus med dottern och har nu en kastrull med bränt fint socker..

  • Svar på tråden hur får man bort fastbränt socker från kastrullen??? HJÄLP!!
  • Stor mamma

    Lägg i blöt med varmtvatten. Gnugga sedan med stålull.

    Eller gör som jag. Släng o köp en ny

  • bellanbus

    Jag har ingen aning, men jag hade själv hällt på vatten och kokat upp i kastrullen. Sen hade jag använt svinto och skrubbat bort det med.

    Kokar du upp vatten i kastrullen så bör du ju luckra upp det som är fastbränt.

  • tempo21

    Prova häll lite maskindiskmedel och vatten i och så kokar du upp det. Minns inte hur länge hur det ska koka men den kuren brukar få bort det mesta.

  • Lilla fii

    Lägg först i blöt, med riktigt varmt vatten och diskmedel. Använd sen svinto


    Mamma till prinsessan Nomi 22/6-07
  • Maria40

    Jag brukar köra "maskindiskmedel-metoden" på det mesta och det brukar funka.

    Lite vatten, så botten och det brända täcks. Maskindiskpulver, låt koka upp. När det kokat upp, stäng av plattan och låt kastrullen stå kvar och svalna.

    När det svalnat brukar det brända ha "rest sig" så det är bara att skrapa bort.

  • skorpionen80

    Varmt vatten!! Skölj en stund i riktigt hett vatten, alt koka vatten i socker-kastrullen så försvinner det.

  • Kidz

    Många metoder är bra till sådana olyckor.

    Som nämnts ovan är vatten och maskin diskmedel som kokar upp ett jätte efektivt sätt.

    Bakpulver och ättika, syran det blir av det löser det mest, funkar även på spisen.

Svar på tråden hur får man bort fastbränt socker från kastrullen??? HJÄLP!!