• CiCiCi

Bebisar kring 9 veckor! Hur har ni det?

Hur har ni det i vardagen?
    Hur sover era bebisar?
    Fasta sovtider och ättider?

Kommit över 8v utvecklingsfasen?
    Var ligger era bebisar i utvecklingen?
    Vad gör ni om dagarna, hur aktiverar ni bebisen?
    ---------------------------------------------------------
    Har själv en 9 v tjej som heter Mindi, född 081005 1 vecka över tiden. 3400gram och 52 cm lång.
    Sover INTE på fasta tider, sover 4-5 timmar ibland på natten i sträck, ibland bara 2 timmar åt gången (så var det några dagar sen jag började med ersättningen).
    Äter inte heller på fasta tider, hon får ersättning helt på dagarna sen 1,5v tillbaka. Ammar på natten.

Varit supergnällig i 2 veckor, beror nog på utveckling och hon är betydligt gladare nu.
    hon är MKT intresserad av omgivningen, vill att man ska bära henne sittandes eller över axeln så hon ser sig omkring och så ska man gå. :S
    Babysittern är toppen. Hon ler och jollrar för fulla muggar.

väger idag 5300 gram och är 60cm lång.

• Svar på tråden Bebisar kring 9 veckor! Hur har ni det?
  • Tussen 2008

Hej jag har en liten dotter som är 2 månader i morgon
    Hon kom 3 veckor innan Bf 47cm lång och 2630 gram,
    klarade sig utan några hjälpmedel
    Och är världens underbaraste bebis

Hur har ni det i vardagen?
    Vi har det jättebra,för det mesta,inget som är jättejobbigt,
    förutom att lillan kan få väldigt ont i magen ibland,
    lite kvällskolik,men inget jättejobbigt

Hur sover era bebisar?
    Hon kan ibland vakna tidigt på morgonen,beroende på när hon somnade på kvällen/natten givetvis,
    ibland kan hon sova i 5-6 timmar,
    men för det mesta är det ungefär 3-4 timmar emellan.
    Sen kan hon somna om igen efter mat och blöjbyte och då kanske hon sover ca 2 timmar till.
    Hon är väldigt "aktiv" och vill vara med hela tiden på dagarna,
    gillar när det händer saker sen brukar hon sova vid 18.00-20.00(inte alla dagar men)
    Sen kan det dröja till 02.00 innan hon vill somna igen

Nej,klart att vi håller koll på klockan var senast hon åt och så men inget fast

Tror detta

Både sköterskan på Bvc och vi och alla andra för den delen tycker att hon är före i utvecklingen,speciellt för att vara förtidigt född

Går ut och går i vagnen,dansar omkring till rockmusik (Hennes favorit),sjunger,träffar människor(nära och kära)Går runt i lägenheten och kollar på alla spännande saker,och så kan vi åka ut och åka i bilen och tex åka och storhandla eller shoppa,så fort bilen startar så brukar hon somna m.m

Ska till Bvc imorgon igen,sist vägde hon 4335g och var 53,5 cm lång,känner att hon har gått upp iaf 400-500g,sen sist,men vi får se imorgon Hon växer iaf som hon ska

• Nostalgity

Hur sover era bebisar?

min pojk som blir 2 månader imorgon sover rätt mycket på dagarna, han somnar runt 00-06, vaknar efter 2-4 timmar o vill äta.ibland ligger han flera timmar o snuttar/äter innan han somnar.

inga fasta tider här inte! han äter varannan timma o sover när han känner fört.

vi är nog mitt i den! han har varit så gnällig o skrikig i en vecka nu.

han ligger nog lite före, han e så medveten om saker och följer saker o personer med blicken, har han gjort sen han va 3v. håller huvudet stadigt och fäster blicken länge vid något...har han gjort sedan 1 månad.

sittstolen, badar han, ligger o pratar, lägger han på magen så han får träna ryggmusklerna, går runt o sjunger för honom,"tutar" honom på näsan o grimaserar åt han (då skrattar han oftast) etc,

• Oneiros

Min Tobias föddes 15 oktober, 3 dagar över tiden.
    Han vägde 3700 gram och var 52 cm lång.

Jag ammade i två veckor, men på grund av livmodersinflammation fick jag penicillin och slutade. Då började vi med NAN 1 och omkring den tiden fick Tobias en skön dygnsrytm: Somnar 22, vaknar 4 och äter 135 ml, somnar om och vaknar 7. På dagen sover han middag var 3:dje timme ungefär, men bara en kort stund.

Han är snart 2 månader gammal och väger redan över 7 kg, vilket oroar mig lite. Han är 61 cm lång. Han vill helst äta varannan timme, men BVC har satt honom på diet. Högst var 4:e timme, och det är skitsvårt när han skriker efter mat, trots att han åt för två timmar sen.

Precis som din Mindi vill han gärna hänga på axeln och titta på allt.
    Eftersom min sambo och jag driver företag hemifrån och måste jobba så fort vi inte gör något annat, så får Tobias ligga mycket framför TV:n, eller på skötbordet och titta på tvätten som torkar ovanför honom. Klockan och ugnen är också mycket intressanta saker att titta på. Gärna mörka prylar mot ljusa bakgrunder.

Kram!

• Vroooooom

Har en son född 6/10.

Han har börjat sova rätt bra den senaste tiden. Då äter han sista målet för kvällen kring 21-22 och sen sover han till 3-4, efter det sover han fram till 8-9 innan han vill ha mat igen. Under dagen har han en längre sovperiod på eftermiddagen då han sover kanske 3 timmar, annars är han vaken rätt mycket mellan matningarna som sker ungefär var tredje timme.

Han är väl på väg ur utvecklingsfasen nu, tror jag. Och han verkar ligga rätt normalt i utvecklingen.

Om dagarna går vi runt i hemmet och tittar på olika saker, jag sjunger för honom, pratar med honom osv.

Cheer up, the worst is yet to come
  • Tussen 2008

Tussen 2008 skrev 2008-12-11 16:03:47 följande:

Hej jag har en liten dotter som är 2 månader i morgon Hon kom 3 veckor innan Bf 47cm lång och 2630 gram, klarade sig utan några hjälpmedel Och är världens underbaraste bebis Hur har ni det i vardagen? Vi har det jättebra,för det mesta,inget som är jättejobbigt, förutom att lillan kan få väldigt ont i magen ibland, lite kvällskolik,men inget jättejobbigt Hur sover era bebisar? Hon kan ibland vakna tidigt på morgonen,beroende på när hon somnade på kvällen/natten givetvis, ibland kan hon sova i 5-6 timmar, men för det mesta är det ungefär 3-4 timmar emellan. Sen kan hon somna om igen efter mat och blöjbyte och då kanske hon sover ca 2 timmar till. Hon är väldigt "aktiv" och vill vara med hela tiden på dagarna, gillar när det händer saker sen brukar hon sova vid 18.00-20.00(inte alla dagar men) Sen kan det dröja till 02.00 innan hon vill somna igen Fasta sovtider och ättider? Nej,klart att vi håller koll på klockan var senast hon åt och så men inget fast Kommit över 8v utvecklingsfasen? Tror detta Var ligger era bebisar i utvecklingen? Både sköterskan på Bvc och vi och alla andra för den delen tycker att hon är före i utvecklingen,speciellt för att vara förtidigt född Vad gör ni om dagarna, hur aktiverar ni bebisen? Går ut och går i vagnen,dansar omkring till rockmusik (Hennes favorit),sjunger,träffar människor(nära och kära)Går runt i lägenheten och kollar på alla spännande saker,och så kan vi åka ut och åka i bilen och tex åka och storhandla eller shoppa,så fort bilen startar så brukar hon somna m.m Ska till Bvc imorgon igen,sist vägde hon 4335g och var 53,5 cm lång,känner att hon har gått upp iaf 400-500g,sen sist,men vi får se imorgon Hon växer iaf som hon ska
    Spegeln är en favorit och titta i,det är spännande och hon skrattar jättemycket och ler
  • Anubisa

Vår son blir 2 månader på måndag, född 20/10 4 dgr för tidigt. Vägde senast 4200g och 54 cm lång.

Hur sover era bebisar?

Han sover ganska bra faktiskt. Brukar somna vid 23-00 på natten (beroende på att vi är uppe så länge) fram till 4-tiden. Då får han mat och sen sover han till cirka 9:30. Från och med måndag ska jag försöka att vända på dygnet och försöka mig på standardmodellen, se om det fungerar.

Fasta sovtider och ättider? Nej inte ännu, men det blir väl lite mer så med standardmodellen. Lär strula lite från början dock.

Kommit över 8v utvecklingsfasen? Njae, han är ju inte riktigt 8 veckor ännu och han är ganska kinkig för tillfället så är nog på väg mot den eller mitt i den.

Var ligger era bebisar i utvecklingen? På BVC säger de att han är otroligt stark och tidig i fysisk utveckling då han har vänt sig ett par gånger från mage till rygg osv. Jag undrar dock när de börjar skratta för det gör han inte ännu. Har sett ett par leenden ett par gånger när man lyssnar på musik eller sjunger för honom men det är inte så ofta.

Vad gör ni om dagarna, hur aktiverar ni bebisen? Sjunger för honom, lyssnar på musik. Ibland får han sitta framför akvariet i babysittern och glo medans han lyssnar på klassisk musik, det gillar han. Jag försöker ha mycket ögonkontakt med honom. Jag grimaserar och härmar honom. Låter honom även ligga och sprattla på mage för att träna sina muskler. Visar färgglada bilder osv. Svårt att veta vad man kan göra riktigt så här tidigt :)

• Magnoliah

Anubisa skrev 2008-12-11 17:50:55 följande:

Från och med måndag ska jag försöka att vända på dygnet och försöka mig på standardmodellen, se om det fungerar.
    Vad är det för något?
  • Anubisa

Magnoliah skrev 2008-12-11 18:15:41 följande:

Anubisa skrev 2008-12-11 17:50:55 följande:
    Vad är det för något?
    Standardmetoden kanske det heter, inte standardmodellen. Anna Wahlgren som står bakom den. Finns mycket att läsa om den på nätet, är ganska omfattande att förklara :)
  • CiCiCi

hur har ni det nu?

Mindi har börjat skratta högt ;) SÅ himla gulligt. Man blir ju helt till sig, håller huvudet väldigt stadigt nu, Kan liksom ta henne och hålla henne ovanför sig som ett flygplan vågrätt och busa med henne.
    Har gått över helt till ersättning nu och lillan sover mkt bättre.

Kram på er!

Svar på tråden Bebisar kring 9 veckor! Hur har ni det?