• WhiteAngels

Vi med barn med mikroftalmus

Tänkte vi som har barn med mikroftalmus kunde samlas här och stötta och följa varandra.

• Svar på tråden Vi med barn med mikroftalmus
  • fjärilen78

hej !

har en son född-06 med mikrooftalmus så jag hänger gärna på

• anna2001

Hej, vår lilla kille är 11 månader och har det på ena ögat så jag hakar på jag.

• WhiteAngels

anna2001 skrev 2008-12-12 07:32:23 följande:

Hej, vår lilla kille är 11 månader och har det på ena ögat så jag hakar på jag.
    Kul att hitta andra i samma situation.
    Hur upptäcktes det på din pojke?
  • anna2001

Hej igen, vi upptäckte att något inte stämde ett par dagar efter att vi kommit hem från bb. Sedan fick vi träffa ögonläkaren som konstaterade att det var mikroftalmus, han har även ett kolobom i samma öga.
    När upptäckte dom det på eran pojke? Har han protes idag eller har han kvar sitt öga?

• WhiteAngels

anna2001 skrev 2008-12-12 20:28:05 följande:

Hej igen, vi upptäckte att något inte stämde ett par dagar efter att vi kommit hem från bb. Sedan fick vi träffa ögonläkaren som konstaterade att det var mikroftalmus, han har även ett kolobom i samma öga.När upptäckte dom det på eran pojke? Har han protes idag eller har han kvar sitt öga?
    Jag har en flicka.Direkt när hon var nyfödd trodde dom hon hade ögoninflammation.vid 3 månaders ålder skickades remiss till ögonläkare.massa sövningar och annat.
  • anna2001

Så det syntes inte direkt då? Är det ena ögat eller bägge? Har hon någon syn?
    De tror att vår kille kan ha ljus/mörkerseende på sitt "lilla öga" det andra är friskt, men pga att han även har is och medicinerar så ser han ofta inte bra, synen varierar med dagsformen.
    Går er lilla tjej på dagis? Hur gammal är hon?
    Vi fick tips hos syncentralen att ha skyddsglasögon då de är ute och leker, så att de inte skadar sitt friska öga med grenar och bollar m.m.
    fjärilen78: hej, såg att ni varit hos på synkontroll och att synen var sämre än förväntat, tråkigt. Har de inte kollat det andra ögat alls? Eller kommer ögonläkaren att göra det?
    Vi har tid till vår ögonläkare dagen nu i dagarna och det ska bli spännande att se om hon kan säga något mer än sist, vi har inte varit där sedan maj, tror jag... blandar ihop alla besök.
    Men, er lilla plutt är väl frisk hoppas jag!

• WhiteAngels

anna2001

Minns inte om det syntes så där jättemycket.Är ett tag sen.Men hennes bebisskel försvann inte vid 3 mån ålder så det var då dom reagerade.
    Det är ena ögat och dom vet inte hur mycket eller hur lite hon ser,troligtvis väldigt lite.Hon kan skilja på ljus/mörker.
    Andra ögat har hon översynthet på.Hon ska dessutom börja med ögondroppar nu

• anna2001

whiteangels: är det inte så stor skillnad på ögonen då eftersom det upptäcktes så sent?
    Vad är det för ögondroppar ni ska använda? Och hur gammal är hon?

• WhiteAngels

anna2001 skrev 2008-12-14 11:51:43 följande:

whiteangels: är det inte så stor skillnad på ögonen då eftersom det upptäcktes så sent?Vad är det för ögondroppar ni ska använda? Och hur gammal är hon?
    upptäcktes sent?
    Vi har fått ögondroppar som ska smörja hennes öga då hon har hår som växer i ögat med
Svar på tråden Vi med barn med mikroftalmus