• Jordgubbssmak

Rulltårta med jordgubbssylt och grädde?!

Jag har tagit på mig att baka till min kille som har fredagsfikat i morgon..och han vill ha rulltårta, "vanlig" rulltårta. För honom är det tydligen grädde? och jordgubb.
    Vet nån vad han kan mena? Jag har sett rulltårtor med jordgubbsylt, med chokladkräm och smörkräm, men grädde??

Har nån en aning eller ett recept så snälla skriv NU..jag står i högst hugg med vispen.
    Jag själv gissar på jordgubbssylt och smörkräm..men jag vet inte,..

• Svar på tråden Rulltårta med jordgubbssylt och grädde?!
  • Michisen

Jag tror nog att det är smörkräm han menar, däremot kan man ju ha grädde TILL en rulltårta, blir som en bakelse. Man skivar rulltårtan, lägger en bit på en tallrik på sidan och lägger en klick grädde på.

• Mosaik

kanske menar han att han vill ha den skivad sen med en klick grädde på?

*stolt mamma*
  • lovemyboys

Eller så blandar man helt enkelt sylt å grädde som man smetar på......

Om jag nån gång ser en joggare med ett leende på läpparna, så ska jag överväga saken.....
  • Jordgubbssmak

Näe, ingen bakelse variant utan bara vanliga skivor rulltårta med fyllningen inuti. Ok..ni tror med på smörkräm alltså?
    På sånna där man kan köpa på ica o så är det ju faktist nått vitt i brevid sylten, men jag är inte så förtjust i den kakan så jag vet faktistk inte vad det är.
    Någon?

• tjockmage 78

kanske tänker han på sån där färdig rulltårta med jordgubb och något som ser ut som grädde men naturligtvis inte är det pga hållbarheten

• lovemyboys
    tjockmage 78 skrev 2008-12-11 18:53:01 följande:
    kanske tänker han på sån där färdig rulltårta med jordgubb och något som ser ut som grädde men naturligtvis inte är det pga hållbarheten
    Men man kan ju använda grädde om rullisen ska med till jobbet nästa dag....det lär väl inte bli så mycket kvar....heheRäcka ut tungan
    Om jag nån gång ser en joggare med ett leende på läpparna, så ska jag överväga saken.....
  • anorca

Kan det var något sådant här din man menar

ingredienser
    100 gram mörk choklad (70 %)
    4 st ägg
    1,25 dl socker
    2 msk kakao
    2 msk potatismjöl
    1 tsk bakpulver
    Fyllning
    2,5 dl vispgrädde
    2 msk florsocker
    250 gram Blandade bär tex hallon och blåbär

Gör så här
    Sätt ugnen på 200 grader.
    Täck en bakplåt med bakplåtspapper och vik upp kanterna på papperet till en form som är ca 25x35 cm.
    Smält chokladen över vattenbad.
    Dela äggen i gulor och vitor. Vispa gulorna och sockret vitt och pösigt. Rör i den smälta chokladen. Blanda kakaon, potatismjölet och bakpulvret och sikta ner det i smeten och rör om.
    Vispa äggvitorna till hårt skum. Rör ner hälften av vitorna i smeten och vänd försiktigt ner resten. Bre ut smeten i formen och grädda kakan i 12-15 minuter.
    Stjälp upp kakan på bakplåtspapper med socker och låt kallna. Dra försiktigt av papperet.
    Vispa grädden med florsockret till hårt skum. Bre grädden över kakan och lägg sedan på bären. Rulla ihop kakan från långsidan och lägg den med skarven neråt på ett fat.
    Sikta ev över lite kakao och skär rulltårtan i breda skivor.

Hälsningar Annelie

• Jordgubbssmak

Ja, jag tror han tänker på precis sådana, men vad 17 är det i dom då??

tjockmage 78 skrev 2008-12-11 18:53:01 följande:

• Jordgubbssmak

haha nä det kommer nog inget med hem! Men tror du det kan vara gott då?

lovemyboys skrev 2008-12-11 18:54:01 följande:
    Men man kan ju använda grädde om rullisen ska med till jobbet nästa dag....det lär väl inte bli så mycket kvar....hehe
  • Jordgubbssmak
    Svar på #7
    Ja, fyllningen kanske kan vara nått sånt.,.botten är nog vanlig sockerkaksdeg dock. Men nu har jag inga bär hemma, har ju köpt sylt :/ håhå jaja..har redan bakat 2 med andra smaker *S*
  • lovemyboys
    Jordgubbssmak skrev 2008-12-11 18:56:09 följande:
    haha nä det kommer nog inget med hem! Men tror du det kan vara gott då?
    Tror jag absolut!! MUMS!!Flört
  • Jesster

Jag brukar ha vispad grädde i min rulltårta. Jättegott och inget konstigt med det

Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden Rulltårta med jordgubbssylt och grädde?!