• TrollmorTillTre

Godis till laktosintolerant?

Hej alla.
    Min dotter ska ha disco efter jul och ska bjuda på godis, chips etc.
    En av töserna som kommer är laktosintollerant och jag vet inte vad man kan bjuda henne på.

Nån som kan hjälpa mig??
    Här inne finns ju hur mycket kunskap som helst, dela med er vettja

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-11 20:31

Tack för era kloka råd och tips.

Änglar

• Svar på tråden Godis till laktosintolerant?
  • kodoktorn

Gör det gamla vanliga men köp laktosfri grädde, mjölk odyl om du ska göra något eget. Annars brukar ju många skumgodisar och segisar funka bra.

• Blå Flygare

Chips: Pringles orginal o Paprika. OLW lättsaltade, grillchips är de som är helt utan mjölk. Men om hon tål spår av mjölk (vanligtvis gör man det vid laktosintollerans) finns fler sorter. Tror även att skruvar är utan mjölk. Och så vanliga poppcorn och salta pinnar.

Wienernougat, vingummi, skumgodis är för det mesta utan mjölk, men man får läsa på allt. Choklad innehåller i regel mjölk, men om hon tål spår av mjölk så går mörk choklad bra.

• Blå Flygare

Kakor: Gilles är utan mjölk, och många sorters pepparkakor (bl.a. Annas). Findus frysta kanelbullar är utan mjölk.

• elegi
    TrollmorTillTre skrev 2008-12-11 19:34:31 följande:
    Hej alla. Min dotter ska ha disco efter jul och ska bjuda på godis, chips etc. En av töserna som kommer är laktosintollerant och jag vet inte vad man kan bjuda henne på. Nån som kan hjälpa mig?? Här inne finns ju hur mycket kunskap som helst, dela med er vettja
    Är det bara 1 barn som är laktosintollerant?
    Isf kanske det barnet får laktasenzym tabletter när det går på kalas, det får mina då klarar dom att äta som "vanligt" enklast är att kolla med barnets föräldrar, barnet kanske inte ens tycker om det du tänker bjuda på och då är det ju tokigt om du lagt ner massa jobb på att hon ska kunna äta
    Angelzezzans officiella fanclub: www.familjeliv.se/Forum-5-154/m38328751.html
  • Lorelei

Jag är laktosintolerant själv men klarar mycket vanligt om det bara är lite laktos. Kan faktiskt tom äta choklad vilket jag är glad för Det enda godiset jag tycker om nämligen. Kan inte äta några mängder dock. Kolla med barnets föräldrar om hon är helt på laktosfri kost eller om hon klarar små doser. Chips går bra om det är vanliga saltade t.ex. Man får kolla på innehållet efter "mjölksocker" "skummjölkpulver" t.ex. Ostbågar är ingen höjdare

• Kakan85

Jag håller precis på att baka sju sorters kakor (laktosfria).
    Det är bara att byta ut mjölkprodukterna mot laktosfria.

Lycka till!

Svar på tråden Godis till laktosintolerant?