Vad gör man med sår i halsvecket?
Min lilla har fått sår i ena halsvecket, det är ju så svårt att hålla rent och torrt där hela tiden. vad gör man för att det ska läka? några tips?
Min lilla har fått sår i ena halsvecket, det är ju så svårt att hålla rent och torrt där hela tiden. vad gör man för att det ska läka? några tips?
precis som du gör. Tvätta torka rent och förök låta bebisen ligga på mage eller så för att lufta. Dotterrn fick rejält skavsår i knävecket och det tog 3 dagar innan det var borta helt.
Tvätta, torka, och blåsa på det ofta brukar hjälpa!
lite inotyol..om det inte är ett helt öppet sår förståss..
Jag brukar lägga lite babyolja med hjälp av en bomullstuss för att få rodnaden att gå ner, så som min dotter har är det för att hon blivit torr eller att det gnuggas mellan hudvecken.
zinksalva är uttorkande å fungerade jäte bra på våran dotter iaf..
Hade också lite problem med det.. Svårt att lufta i halsvecket.. Kör med hårtork med kallluft om du har, som koncentrerad luftning =) Sen smörjer man som vanligt.
Är det okej att ha olja där då? jag trodde att det kanske skulle vara snustorrt för att kunna läka.
Jag brukar använda det mellan fettvecken på benen där det ofta kan bli lite skavigt och sårigt, fungerar jätte bra. Fast det kan ju vara olika, vet ju inte om problemen är samma. =)
Jag pudrar med lite potatismjöl ( gammalt husmorsknep ;)när dottern blir irriterad i hudvecken under halsen.
Lättast är att lägga lite i mitten på en skumtvättlapp, göra ett litet knyte av den och sedan dutta försiktigt.
Potatismjölet suger upp vätska och hjälper till att hålla torrt.
Brukar upprepa proceduren ett par tre gånger om dagen, men undvika att tvätta för mycket (räcker med varje kväll eller varje morgon).
Tycker dotters sår bara blir mer irriterat annars.
Försök få barnet ligga mer på magen, för då sträcker hon på halsen och det luftar bättre.
Det kan vara svamp också, prova då med Cortimyk (innehåller svampdödande och kortison) men hör gärna med BVC först.
Jag har också hört talas om en mamma som använde hårfönen för att torka vecken när barnet hade badat