• zimmare

Stor risk för missfall?

Jag och min sambo har försökt få barn sedan januari 2007.
    Jag är 32 år, lätt överviktig och har länge haft oregelbundna ägglossningar (dock ej PCO).

I november plussade jag (äntligen!) och är nu i vecka 6.
    Det som gör mig extra orolig för missfall, är inte missfallet i sig (även om det skulle kännas skitjobbigt) utan hur lång tid det skulle ta att bli gravid på nytt... Skulle påbörjat hormonbehandling i januari. Det är nu skjutet på framtiden (hoppas att det aldrig behövs!) men saken är den att min mamma kom i klimakteriet väldigt tidigt (sk prematur menopaus), redan i 35-årsåldern. Och sådant är ofta ärftligt... Jag har alltså inte lika många år på mig som de flesta i min ålder har!

Det jag undrar är: Minskar risken för missfall för varje vecka som går? Barnmorskan jag ska skrivas in hos, har sagt att ca 1 på 4 graviditeter slutar i missfall, men att det gäller för kvinnor över 35 och de flesta missfall då sker före vecka 8.

Jag vet inte vad som gäller, jag blir så förvirrad av allt som står på nätet om detta

• Svar på tråden Stor risk för missfall?
  • viseversa

tror alla är oroliga för missfall.Men tänk tvärt om att 80% av alla grav går bra.

• zimmare

OK, tack

Ja, alla är oroliga, men jag har velat ha barn i ca 5 år och egentligen inte vågat vänta till efter 30 pga mina oregelbundna ägglossningar och min mammas tidiga menopaus... Men det blir ju inte alltid som man tänkt sig!

Det blir extra påtagligt också, när man vet att man kanske inte ens KAN få barn längre om några år redan, samtidigt som hälften av vännerna redan har småttingar och några ganska stora barn... I min ålder påminns man allt oftare om andras babylycka Jag är iof glad att jag har väntat, för jag träffade inte min sambo förrän för 4 år sedan och har både hunnit utbilda mig, resa en del osv (jag var definitivt inte mogen för barn för 10 år sen). Men man får ju väga för och emot. Idag finns ju bra behandlingar mot både ofrivillig barnlöshet och för tidig menopaus, men några garantier har man ju aldrig...

• viseversa

Jag tror det kommer gå bra för dig!Jag var livrädd för MF båda mina grav.Men det gick bra.Ta en dag itaget.tänk på att oro inte heller är bra.Tror inte det påverkar barnet men du mår ju inte bra av det.Njut av graviditeten och ta det som det kommer.Jag tror du har en liten överlevare där inne.Jag håller tummar och tår för er!!

• zimmare

Tack igen!

Har surfat runt lite här och i alla fall sett att man inte är ensam... De flesta barn är efterlängtade (tack och lov) men få barn är så efterlängtade som ofrivilligt barnlösas!

• viseversa

jag förstår det.Men nu är du gravid!!=) njuuut av det.tänk på att det oftast går bra.jag fick en liten blödning i v 9 med andra dottern.Blev helt förstörd och var övertygad om att nu är det kört.MEN det gick bra iallafall.Så även om man får en liten blödning så behöver det inte vara någon fara.man får skörare slemhinnor när man är gravid.

STORT GRATTIS FÖRESTEN!!

zimmare skrev 2008-12-11 22:37:52 följande:
    Tack igen! Har surfat runt lite här och i alla fall sett att man inte är ensam... De flesta barn är efterlängtade (tack och lov) men få barn är så efterlängtade som ofrivilligt barnlösas!
  • zimmare

Tack och tack för att du håller tummarna

Bra att veta det där med blödningar, jag har inte haft någon blödning (än) men mår lite illa ibland och känner mig verkligen "gravid". Det roliga är att jag "visste" från dag 1. Kände det på mig. Testade först för några veckor sen dock. Har testat en gång till sen dess, för säkerhets skull. Jojomen

Du har rätt, jag ska försöka slappna av och njuta. Jobbar ganska mycket, men kommer att vara ledig 2 veckor över jul och nyår. Och om allt går som planerat, kommer jag att ta det lite lugnare i vår.

Svar på tråden Stor risk för missfall?