• Espera

Kan man äta rå äggula??

Hej alla!
    Var tidigare inne o frågade om rökt lax. Nu är det rå äggula, ska göra en efterrätt med rå äggula (det blir faktiskt gott...!!). Den ska frysas men inte tillagas. Är det säkert att äta tro? Hittar inget på livsmedelsverket om det. Är det någon som vet?

• Svar på tråden Kan man äta rå äggula??
  • Smilie

Nej du skall inte äta rå äggula
    :)

• Vanna

Man ska helst undvika råa ägg, de kan bl.a. innehålla salmonella. Det är dock ovanligt när det gäller svenska ägg, så risken är väldigt liten.

(Vet inte hur frysning påverkar - vet någon? Nyfiken.)

• Aros

Har hört att det finns en risk för salmonella i äggulan och att man därför inte ska äta den rå eller löskokt. Men det är extremt ovanligt i Sverige. Ring till bm och fråga vad hon tycker kanske?

• Espera

Tack för svaren! Hm...smart jag är som väljer maträtter att bjuda på som jag själv inte ska äta...!! Nåja, får skylla mig själv o vara klokare nästa gång!

• höst

Frågade min bm och hon sa att kontrollerade ägg som jag köper i affären som jag löskokar ok men inte att äta råa pga risk för salmonella.

Ägg är gott!
    Kram

• lollobollo

Svenska ägg innehåller väldigt väldigt sällan salmonella. Mycket större risk för salmonella om man äter tex böngroddar eller färsk koriander. Alltså inga problem att äta råa ägg! Dessutom är salmonella inte skadligt för barnet på samma sätt som tex listera och toxoplasmos. Dock mkt obehagligt om man skulle få sjukdomen, gravid eller inte. Läs tex mer om bakterier och infektioner under graviditet på www.medscinet.se/infpreg/allinfo/allinfo.asp

Svar på tråden Kan man äta rå äggula??