Orolig för min katt som ätit kycklingben
Grillad kyckling alltsa. Hur farligt är det?
Vet att det kan splittras etc, men kan det gå bra ocksa?
Har matat honom med massa kokt purjolök.
Grillad kyckling alltsa. Hur farligt är det?
Vet att det kan splittras etc, men kan det gå bra ocksa?
Har matat honom med massa kokt purjolök.
äh min mammas katt är 12år och har rotat igenom hennes sopor säkert 50gånger under åren.Speciellt efter vi ätit kyckling(han älskar det) man har hittat halvätna ben över hela köksgolvet.Han mår prima ändå.Katter i vilt tillstånd äter ju fåglar utan att det händer något.
viseversa skrev 2008-12-11 22:34:02 följande:
Stackars SiaMusens Katt!
Har ingen aning om vad man kan göra men nog har katter överlevt kycklingmåltider!
Hoppas det går bra!
Ps Vilken av katterna är det? Mat-katten? (Eller prat-katten?)
Klart att det kan gå bra. Det värsta måste inte alltid hända. Men det kan ställa till problem också, på grund av att tillagade ben kan splittras och blir vassa och sega.
Parallellen till fåglar i naturen är inte hlt rätt,e eftersom de fåglarna är råa, och råa ben bör ingå i en katts kost. Råa kycklingvingar tex är jättebra. Det är tillagade ben man bör akta sig för.
Men varför purjolök? Lök innehåller ämnen som bryter ner blodkropparna hos katt, och kan vara farligt i större doser.
Sparris brukar man rekommendera när man svalt något vasst.
Håll koll på katten tycker jag, och åk till veterinären om han verkar dålig.
vänta nu åt han tillagade ben eller råa ben? fattar inte riktigt.Min mammas katt åt tillagade ben iallafall.Altså från en färdiggrillad kyckling!
stenfalk skrev 2008-12-11 22:41:09 följande:
finns en bild på hårbollen i mitt galleri.han ser väldigt levande ich frisk ut trots sitt soprotande. =)
siamusen skrev 2008-12-11 22:44:20 följande:
stenfalk skrev 2008-12-11 22:45:30 följande:
lök är farligt.. däremot kan du ge den sparris..
i regel så är det så att dom kycklingar vi äter som kommer från ica etc är massproducerade.
dom växer otroligt fort och slaktas redan efter någon vecka, detta gör att benen ej är riktiga ben utan brosk.
en sådan här kyckling kan inte överleva pg av detta, och låter man den leva längre så orkar inte kroppen med, pg av att brosk/benen går av osv.