• LyNxQ

Varningsblinkers vid bogsering, när ändrades detta?

När ändrade de så att det blev tillåtet att ha på varningsblinkers vid bogsering?
    Läste det i "Klarar du kortet?" i Vi Bilägare för ett tag sedan och blev förvånade eftersom jag fått lära mej att man inte fick ha det (1999)

• Svar på tråden Varningsblinkers vid bogsering, när ändrades detta?
  • Bessi

ha för mig att man ska ha det ja...
    det har iaf vi alltid haft om vi ska bogsera nånn bil...

• LyNxQ

Jo numera får man det, men jag är absolut bombsäker på att man inte fick ha det när jag tog mitt körkort 1999, så jag var mest nyfiken på när de ändrade..

Synd att de inte skickar ut information om nya regler istället för att skicka ut massa lappar om trängselavgiften i Stockholm

• Skogsflickan

Det va ngt nytt=) för gubben har hjälpt folk att bogsera sen han fick körkort 1986...Alltid haft blinkers säger han nu??

• agustibebbe

Tog körkort 2000 då fick man inte ha varningsblinkers på.
    Jag visste inte heller att man fick det.
    Haha Brukar svära som attan när folk har det

• Petronella77

Oj hade ingen aning om att man får ha det nu, när jag tog körkort 1995 så skulle man absolut inte ha blinkers vid bogsering.

• mooogn

Saxat från denna sida (jag hittar inte mina teoriböcker...): http://www.zatzy.com/allmaent/72451-bogserings-fraga-2.html

"Utdrag ur Körkortsboken från 2001, utgiven av Sveriges
    Trafikskolors Riksförbund, kapitel Stadskörning/Körning
    på gator med mindre trafik, sid 33:

"Varningsblinkers finns på de flesta bilar och är avsedda att
    varna andra vid ett nödstopp eller en olycka. Det är
    dessutom tillåtet att använda varningsblinkers i samband
    med bogsering."

Ganska tydligt, tycker jag... Samma sak står i nyutgåvan
    som utkom för några månader sedan."

Jag hade fel - det är inte lag men det är tillåtet

• SvenneS13

Hej. Lite sent kanske att svara i tråden, men den dök upp då jag Googlade frågan efter att ha hamnat i en diskussion med några kompisar...

Jag frågade Transportstyrelsen hur man skall tolka de olika lagparagraferna, och faktum är att man endast får använda varningsblinkers på stillastående fordon. Det står alltså fel i körkortsboken.

Enlig TSFS 2009:83 får man använda varningsblinkers vid bärgning om bärgningsfordonets ordinarie larmljus är ur funktion. Observera att bärgning utförs av ett fordon speciellt avsett för uppgiften och ej skall förväxlas med bogsering.

I övrigt gäller:

3 kap. trafikförordningen (1998:1276):
    "Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket".

82 § lyder:
    "Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter ska lasten märkas ut
    1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita reflexer, och
    2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.
    Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus".

TSFS 2009:83:

2 kap. 1 §:
    Körriktningsvisare som särskilt anordnats som varningsanordning (varningsblinker) får användas när fordon på grund av olyckshändelse, motorfel eller liknande orsak blivit stående på sådan plats eller på sådant sätt att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik
Svar på tråden Varningsblinkers vid bogsering, när ändrades detta?