Vad ska man göra när man är rädd för allt?
Jag lider INTE av en depression. Tvärt om så funkar vardagen ganska bra. Mitt problem ligger på en annan nivå.
Jag är så otroligt rädd för att det ska hända mina barn någonting. Allt från bilolyckor, sätta i halsen, att någon ska ta dem, att det ska finnas pedofiler på dagis, att de ska få en sjukdom, dö i sömnen osv.
Dessutom kan hela min värld raseras av barn som far illa. Engla, Saga och Max, baby P- det kunde lika gärna varit anhöriga till mig, så ont gjorde det. Gör det.
Och det spär ju på, såklart, att det ska hända mina barn någonting.
När barnen var små pratade jag med en psykolog (de är nu 2 och 4 år) och då pratade hon om att det inte är farligt så länge barnet inte känner av det. Och vad gäller mig själv så handlar det om exponering. Och jag försöker exponera mig för det farliga _hela_tiden. Och det tar ju mycket ork och leder till ångest, såklart.
Saken är den att min 4 åring märker av det, och spelar på mina känslor. Hon kan vrida och vända på saker (hon är väldigt lillgammal) för att få sin vilja igenom genom att spela på min rädsla.
Det är inte lätt att jobba med sina tankar och känslor, ge med sig och sen så gör hon precis det som hon VET att jag är rädd för.
det kan vara tex skrika från köket att hennes lillebror har satt nåt i halsen när det inte är sant.
vad ska jag göra? Är det någon som känner igen sig??
Allt som står i tidningarna kan hända mig. Hela tiden.
Det här är sjukt jobbigt, som ni kanske förstår.