• Anonym (sniken?)

Är jag gniden?

Jag och barnens pappa gick isär i år och vi är nu skilda. När vi separerade så lät jag honom behålla bilen med orden att jag vill inte ha nåt för den när du säljer den, för säljas skulle den göra. Trodde väl lite i min enfald att han skulle lätta upp lite i skuldberget för de pengarna, och jag hade dåligt samvete för att jag fick de "bra" möblerna. Men det var ju ändå inte så att han stod utan några möbler alls och han fick bidrag till sängar till barnen.
    Inga skulder betalades med de pengarna som han fick för bilen. Han köpte en mindre bil för en del av pengarna, helt ok. Sen tror jag det sista rann mellan fingrarna på honom.

Nu berättade han att han ska gå ur den golfklubb som han varit medlem i ett tag. Han gick med under vårt äktenskap och jag har hjälpt till att betala på hans medlemslån, medlemskap, spelrätter mm. Nu när han går ur klubben tror jag det är 7500:- som han får tillbaks.

Jag har sagt att jag vill ha en del av pengarna då jag har hjälpt till att betala på det och för att jag inte gjorde några krav på bilen.

Jag förväntar mig inte att få hälften men en tusenlapp kanske.

Han såg ut som att han inte ens hade haft en tanke på att jag kanske skulle vilja få tillbaks lite av de pengarna jag med. Han mumlade nåt om att han får se och att han skulder han skulle betala.

Är jag sniken och girig som vill ha en del av de pengarna?

• Svar på tråden Är jag gniden?
  • Anonym (nope)

Nej det tycker jag inte. Du ska inte ha dåligt samvete.
    Jag tycker du generös och gav honom bilen utan några motkrav.
    Så att betala tillbaka dig för "golfandet" låter helt rimligt.

Lycka till. Kram.

• Anonym (sniken?)

Anonym (nope) skrev 2008-12-12 08:53:15 följande:

Nej det tycker jag inte. Du ska inte ha dåligt samvete. Jag tycker du generös och gav honom bilen utan några motkrav. Så att betala tillbaka dig för "golfandet" låter helt rimligt. Lycka till. Kram.
    Tack

Blir lite trött på den människan då han kan låna en hundring av mig och sen se ut som ett frågetecken när jag påminner honom om det.
  • Anonym

Har ni gjort en bodelning? Isåfall är alla era ekonomiska mellanhavanden avslutade och du har ingen rätt till några extra pengar för vare sig bil eller golfklubb.

Har ni inte gjort bodelningen ännu så är det en annan sak.

• Hjege

Kontakta snarast en jurist som hjälper er att upprätta en bodelning för att få allt tjafs ur vägen.

Sätt er ner och framför era anspråk, kom överens och betala där ni fått mer än den andre.
    Ni har andra viktigare saker att ägna er åt just nu, bl a barnet och ett gott föräldrasamarbete, än att hålla på att i efterhand komma med allehanda ekonomiska anspråk på varandra.

Gör upp på ett ärligt sätt så att båda parter vet vad de har att rätta sig efter, se till att kunna lägga separationen bakom er framför att göda den i en evig långdeg.

Anonym (sniken?) skrev 2008-12-12 08:45:22 följande:

Jag och barnens pappa gick isär i år och vi är nu skilda. När vi separerade så lät jag honom behålla bilen med orden att jag vill inte ha nåt för den när du säljer den, för säljas skulle den göra. Trodde väl lite i min enfald att han skulle lätta upp lite i skuldberget för de pengarna, och jag hade dåligt samvete för att jag fick de "bra" möblerna. Men det var ju ändå inte så att han stod utan några möbler alls och han fick bidrag till sängar till barnen.Inga skulder betalades med de pengarna som han fick för bilen. Han köpte en mindre bil för en del av pengarna, helt ok. Sen tror jag det sista rann mellan fingrarna på honom.Nu berättade han att han ska gå ur den golfklubb som han varit medlem i ett tag. Han gick med under vårt äktenskap och jag har hjälpt till att betala på hans medlemslån, medlemskap, spelrätter mm. Nu när han går ur klubben tror jag det är 7500:- som han får tillbaks.Jag har sagt att jag vill ha en del av pengarna då jag har hjälpt till att betala på det och för att jag inte gjorde några krav på bilen.Jag förväntar mig inte att få hälften men en tusenlapp kanske. Han såg ut som att han inte ens hade haft en tanke på att jag kanske skulle vilja få tillbaks lite av de pengarna jag med. Han mumlade nåt om att han får se och att han skulder han skulle betala.Är jag sniken och girig som vill ha en del av de pengarna?
  • Viewsonic

Nej du är inte sniken om du varit med att betala. Frågan är om det är värt tjafset.

• Anonym

Gör en bodelning så är det sluttjafsat om pengar sen. Man måste ju enligt lag göra en bodelning när man skiljer sig.

• Anonym (sniken?)

Har inte gjort bodelning. Kommer nog inte göra någon heller då det i så fall blir en bodelning på massa skulder.

Har sagt till honom att jag gärna vill ha lite pengar från golfen. Men får jag inga så tänker jag inte tjafsa. Har jag inte ork för.

Vår skilsmässa har trätt i kraft. Vi samarbetar bra med barnen då deras välmående är det viktigaste.

Visst jag är skitbitter på den där karln och tar faktiskt illa upp då han säger att han ska lösa det lånet för att kunna göra det och det och sen ser förvånad ut då jag vill ha en del av det.
    Det är oftast mina pengar, om man kan säga så efter gemensam ekonomi, som gått till att betala de avgifterna och lånet.

Ja jag är bitter på honom då mitt år varit väldigt tungt då jag haft ensamansvaret om våra barn då han inte varit kapabel till att ta hand om dem själv.

• Hjege

Men om du är bitter så har du inte gjort rätt i er separation eller så kräver du mer än vad du har rätt till?

Det är ditt ansvar hur du vill leva ditt liv men du måste finna dig i situationer du själv försätter dig i. Du kan inte komma och kräva saker i all evinnerlighet bara för att du själv känner dig bitter, gör något åt saken isåfall.

När det gäller barnen så har du väl sett till att han åtminstone betalar för underhållet?

Anonym (sniken?) skrev 2008-12-13 13:13:44 följande:

Har inte gjort bodelning. Kommer nog inte göra någon heller då det i så fall blir en bodelning på massa skulder.Har sagt till honom att jag gärna vill ha lite pengar från golfen. Men får jag inga så tänker jag inte tjafsa. Har jag inte ork för. Vår skilsmässa har trätt i kraft. Vi samarbetar bra med barnen då deras välmående är det viktigaste.Visst jag är skitbitter på den där karln och tar faktiskt illa upp då han säger att han ska lösa det lånet för att kunna göra det och det och sen ser förvånad ut då jag vill ha en del av det. Det är oftast mina pengar, om man kan säga så efter gemensam ekonomi, som gått till att betala de avgifterna och lånet.Ja jag är bitter på honom då mitt år varit väldigt tungt då jag haft ensamansvaret om våra barn då han inte varit kapabel till att ta hand om dem själv.
  • Anonym

Om ni bara har enskild egendom behöver ni ju inte göra en bodelning men då kan du ju inte heller kräva honom på några pengar.

Men i annat fall ska ni göra en bodelning. Man kan ju inte hålla på och tjafsa med varandra hur länge som helst efter en skilsmässa om pengar.

Även om ni bara har skulder så ska väl dessa fördelas rättvist mellan er.

Om du inte vill göra en bodelning så tycker jag inte heller att du har rätt att kräva honom på några pengar överhuvudtaget.

• Anonym

Så länge ni inte gör en bodelning så har ju du ansvaret för din andel av era gemensamma skulder. Hade du gjort en bodelning kunde du alltså sett till att intäkten för bilen hade minskat din skuld. Varför inte göra en bodelning och sen gå vidare utan att blanda in dig i hans ekonomi?

Svar på tråden Är jag gniden?