-
-
Svar på tråden Vet du vad Raclette är för nåt?
-
Ja.
-
Ja, gott är det
-
Jättegott!!
-
Nån ost har jag för mig!!
Som man smälter eller doppar i..men jag kan ha fel..
-
Mais oui!
-
Japp, fast jag gillar inte "äkta" Raclette ost, den är för stark för min smak...
-
Vi använder prästost - mest för att den riktiga är svår att få tag i (och ganska dyr).
Det är en stekplatta med "tårtspadar" under plattan. På plattan steker man kött, räkor, grönsaker (vad man vill) och på tårtspadarna under smälter man ost.
Det är ett trevligt sätt att umgås på, tar lång tid då man kan prata samtidigt. -
Oj, vilka kunskaper i sitter inne med. Jag hade ingen aning tills för några veckor sen då jag blev bjuden på detta.
-
jepp!
min sambo hade ett gammalt järn från när han var liten! vi skulle testa det en kväll och vips! så gick säkringen! vi slängde det istället! :P -
Har länge velat pröva, men känner ingen (tillräckligt väl) som har en raclette-grill...
-
Ja, det var mammas favorit när jag var liten. Poppis på 80-talet. Visste inte att folk fortfarande höll på med det. Den riktiga osten är för stark för min smak, men annars är det ett trevligt sätt att umgås...
-
Vi fick en raclette på 80-talet, har fortsatt att använd den sedan dess, men inte oftare än 1-2 ggr/år, då hinner man inte tröttna. Det var framförallt en favort hos barnen eftersom alla kan välja själv vad de vill äta/grilla.
-
Har en sprillans ny raclette grill men av nån anledning har den aldrig använts, har stått i ett skåp i fyra år!
Har ätit det i Andorra och Paris, jättemumsigt -
Mmm, gott i gott gott!