• Anonym (spiral?)

Fördelar och nackdelar med spiral?

Jag har beställt tid för gynundersökning nästa torsdag, första på typ tio år.. Ska även ta mitt livs första cellprov, ser inte alls fram mot det kan jag säga. Men det är lika bra att få det gjort antar jag.

Iaf till frågan, hon jag ska till skrev för ett par månader sedan ut Cerazette till mig som jag började med första mensen. Efter det så hade jag mens i fem-veckor utan uppehåll så jag valde att sluta med dem och vägrar äta samma piller igen.

Nu föreslog hon att jag skulle fundera på spiral för man kan få det även om man aldrig fått barn sa hon. Men vad är för- och nackdelar med det? Vill absolut inte ha mens flera veckor i sträck igen!

• Svar på tråden Fördelar och nackdelar med spiral?
  • bimadrock

Jag har kopparspiral och det bästa med det är att det inte innehåller nå hormoner alls, så det påverkar inte kroppen alls på samma sätt som piller. Sen är det ju skönt att slippa tänka på att ta sina piller varje dag och blir man dålig o magsjuk så påverkar ju inte det spiralen som piller. Sen kan den sitta i 10 år om man vill. så det är skönt.

• 3 hjärtan

Kopparspiral eller hormonspiral?

Jag kan bara tala för kopparspiral, då jag inte får använda hormoner. Jag vet att många har problem med kopparspiral och blöder mycket. men personligen har jag bara positiva erfarenheter. Jag blöder precis som vanlig (blödde extra 1:a och 2:a mensen efter insättning) Jag har ingen mensvärk eller något.

• Anonym (spiral?)

Jag vet inte vilket av det hon menade för hon sa bara spiral. Jag är absolut inte beredd att ha mens mer än jag har i dagsläget.. Hormoner eller inte har jag aldrig brytt mig om så det spelar ingen roll. Läste i nån tråd dock att man får betala en massa pengar för att sätta in spiral, stämmer det? För isf är det inte ett alternativ för mig. Då är jag hellre helt utan preventivmedel.

• 3 hjärtan

Det är olika i olika städer det där. Här är kopparspiralen gratis, men hormonspiralen kostar runt 1000 kr.

Jag blödde också massa av mina minipiller, därför bytte jag till spiral, och för mig fungerar det som sagt toppen, men det är ju så individuellt, det går inte att säga att du kommer blöda mer eller mindre.. det är något du får märka efter att ha haft spiralen ett tag. Man ska räkna med att det kan ta 6 månader innan kroppen "vant sig". För mig tog det 2 månader.

• bimadrock
    Svar på #3
    Anonym (spiral?) skrev 2008-12-12 09:46:00 följande:
    Jag vet inte vilket av det hon menade för hon sa bara spiral. Jag är absolut inte beredd att ha mens mer än jag har i dagsläget.. Hormoner eller inte har jag aldrig brytt mig om så det spelar ingen roll. Läste i nån tråd dock att man får betala en massa pengar för att sätta in spiral, stämmer det? För isf är det inte ett alternativ för mig. Då är jag hellre helt utan preventivmedel.
    Jag tror det är så att kopparspiralen alltid är gratis men att priset på hormonspiralen varierar.. Hormoner kan ju göra att du blöder mer, så har det varit för mig med båda p-piller o p-stav o allt jag provat. Så nu får vi se hur det blir med kopparspiralen, har nämligen nyss slutat amma så mensen har inte kommit tillbaka än. Men det kan inte bli värre än vad det var med hormoner iaf.
    En annan sak som är bra med kopparspiralen just, är det att om man vill bli gravid sen så är det bara att plocka ut den o så är allt som det ska på en gång. Med en hormonspiral är det som p-piller.. att det kan ta ganska många månader innan kroppen klarar av att bli gravid.
  • Anonym (spiral?)

Jag och sambon har varit tillsammans i ca 7 år och haft oskyddat sex nästan sen början utan att några barn blivit till så jag är inte särskilt orolig över den biten.

• Multignutten

Jag har haft kopparspiral i ett år efter att min son föddes och det gick hur bra som helst tills min kropp fick hormonspader, började blöda med ca 2,5-3 veckors mellanrum. Var inte så roligt så i november i år bytte jag till en hormonspiral. Kopparspiralen var gratis och så även hormonspiralen eftersom jag uppnått högkostnadskyddet på Apoteket, hade jag inte detta hade jag fått betala 1000 kr.
    Sedan jag satte in hormonspiralen har jag haft småblödningar till och från hela tiden, hade en period på ca 2 veckor då jag inte blödde nått alls. Med småblödningar menar jag att det räcker med trosskydd, ibland inte ens det. Med kopparspiralen blödde jag normalt, dvs 1-3 dagar, hade ingen mensvärk men PMS från helvetet. Jag har inte fått någon direkt mens efter att jag satte in hormonspiralen men det är ju iofs lite svårt att veta eftersom jag blöder till och från ändå. Detta kan man göra i upp till 6 månader, innan slemhinnan i livmodern tunnats ut maximalt och då upphör mensen helt. Men för de allra flesta brukar det ta 2-3 månader innan mensen försvinner men jag räknar ändå med 6 månader.

• Anonym (2)

Trivdes jättebra med kopparspiralen! Men den fungerade dock inte mot graviditet.. . Blev lika gravid när den satt där!

• bimadrock
    Svar på #8
    Anonym (2) skrev 2008-12-12 10:24:10 följande:
    Trivdes jättebra med kopparspiralen! Men den fungerade dock inte mot graviditet.. . Blev lika gravid när den satt där!
    Får man bara passa på o fråga hur det gick att ta ut den då? Är det inte ganska stor risk för missfall om den sitter där?
  • Anonym

bimadrock skrev 2008-12-12 10:08:40 följande:

Med en hormonspiral är det som p-piller.. att det kan ta ganska många månader innan kroppen klarar av att bli gravid.
    Min barnmorska sa att man kan bli gravid direkt efter att man tagit ut hormonspiralen!

Hm, någon mer än jag som tycker att det är dags att forskare börjar ta fram fler preventivmedel för män? Vi kvinnor ska alltid ta skiten, för de flesta verkar ju ha någon form av problem med sina preventivmedel. Jag har fött barn och vägrar ha mer ont, mer blödning, mer humörsvängningar, fler gynbesök i onödan (hatar gynbesök). Nu är det kondom som gäller framöver.
  • bimadrock
    Svar på #10
    Anonym skrev 2008-12-12 10:56:31 följande:
    bimadrock skrev 2008-12-12 10:08:40 följande:
    Min barnmorska sa att man kan bli gravid direkt efter att man tagit ut hormonspiralen!
    Jaha okej, min bm sa precis tvärt om. Skumt.
  • Anonym (gravid)

Ja jag har inga positiva tankar om spiral...
    Sitter just nu och ammar en liten kille som vart till trots spiralen.
    Min spiral har tagit en semestertripp och letat sig upp i maghålan och måste därför titthåls operera mig snart för att få bort den.
    Så ALDRIG att jag sätter i någon ny spiral, först litar jag ej på den och dessutom operation...
    Lättare med p-piller känner jag då *L*
    Nu är jag jätteglad över våran lilla sista oplanerade lilla skrutt men hade lixom varken ekonomi eller plats för en till. Men men, go är han och välkommen...

• Anonym (gravid)

Ett tips till er som vill sätta in en spiral som läkaren sa: Se till att få en ultraljudsundersökning för att se att den sitter rätt...

• HannaZan

Jag har använt först en kopparspiral, den blev jag med barn av.. Nu har jag satt inte en hormonspiral, som heter mirena. Den funkar kanon, det är homoner som man inte kan få blodproppar av. Givetvis har den påverkat mitt blödningsmönster, hade blödningar of än on i början men nu har jag ingen mens alls. Använde också serazette innan. Dom kan man blöda av upp till 6 månader sen ska det stabilisera sig. Lycka tilL!

• Anonym (spiral?)

Nej jag tror helt enkelt det får bli så att jag skiter i p-medel helt och hållet.. Har det inte hänt nåt på den fronten på drygt sju år så lär det väl inte hända om det inte är absolut meningen :)

• hunybany

Oj jag skulle bli livrädd om jag haft sex så länge utan p-medel och inte blivit gravid.

Jag har inga direkt erfarenheter än, satte in en kopparspiral i torsdags, och det var iaf helt gratis :)

• Anonym (spiral?)

Vill inga barn ha så är bara glad att det inte blivit några :P

• Anonym (2)

Precis, om TS verkligen ville bli gravid tror jag inte att hon skulle ha startat en tråd om preventivmedel

Bra för dig TS! Trevlig helg.

Anonym (spiral?) skrev 2008-12-13 13:50:34 följande:

Vill inga barn ha så är bara glad att det inte blivit några :P
Svar på tråden Fördelar och nackdelar med spiral?