• sandra1982

Bolån utan kontantinsats?

Vi fick ett lånelöfte innan finanskrisen drog igång på swedbank på 2,5 mkr. Det räcker till i mars -09. Då skulle vi få låna hela köpeskillingen inkl handpenningen. Det tog dom som ett topplån.

Nu har jag hört att man inte får låna handpenningen längre. Stämmer det? Nu har ju ändå räntorna sjunkit så räntan är lägre nu än när vi fick lånelöftet. Och är det samma på alla banker? Någon som vet?

• Svar på tråden Bolån utan kontantinsats?
  • Pysen

Bästa svaret får du av din bank som gett er lånelöftet...

• Kinderägg

Vi har kämpat och kämpat för att få lån utan kontantinsats, dom allra flesta sa blankt nej. Det var bara Handelsbanken och Länsförsäkringar som gick med på att låna hela summan. Det är säkert olika från ställe till ställe, vi tog iaf vårat lån genom Länsförsäkringar och mer nöjda kan vi inte bli.

• sandra1982

Pysen: Absolut, har mailat dem men inte fått något svar än. Men jag var också intresserad hur dom gör på andra banker.

• Jenny 28

Undrar också om det är någon här som nyligen fått lånelöfte på 100% av köpeskillingen?
    Själva hade vi ett sådant lånelöfte på Handelsbanken, men det gick ut i början av november, och nu när vi ville förnya så var det blankt nej till 100% belåning pga av osäkerheten kring villapriserna. Så nu sitter vi här helt låsta igen, med ett andra barn på gång i april, "fast" i en lägenhet i Linné.

• Mamasnest

Vi sitter i samma situation, men jag tycker att det borde ändras nu när räntorna har sjunkit och man kan amortera mer på topplånet.
    Vi har dock sparat ihop till nästan hela kontantinsatsen sedan i höstas, men hittar vi något nu när de sista kronorna fattas kommer vi att söka igen med hänvisning till att vi kan betala av mer på topplånet nu när räntorna är låga.

Trebarnsmamma på heltid
  • Jenny 28

Tycker också det är lite konstigt med tanke på att räntorna är nästan hälften av vad de var när vi fick vårt lånelöfte. Enligt vår bank hade det alltså varit bättre att köpa för ett halvår sen när priserna och räntorna var på topp...? Hur dumt låter inte det?! Men detta besked fick vi alltså för ca två veckor sedan. Är det någon idé att kolla med andra banker igen tro? Vi har alltid blivit väl bemötta på det kontoret där vi är kunder.

Kan tillägga att vi hade ett löfte på 3 milj, letar efter hus i Göteborg.

Mamasnest: Hur mycket kontantinsats har ni sparat ihop?

5% på 3 milj blir ju 150 000 + att man ska ha till pantbrev och lagfart också, så det lär ju ta sin lilla tid att få ihop...

• Mamasnest

Jenny 28: Just nu har vi 90 000 kr, men maken ska jobba övertid nästa vecka och då blir det ytterligare 20 000 vi kan lägga undan. Vi behöver 100 000 +pantbrev och lagfart, så vi är ju inte där än. Fundersam 
    Vi hoppas att banken ska kunna se hur snabbt vi har sparat ihop detta och kunna ge oss lån innan vi har fått ihop varje krona, om vi hittar något innan dess alltså.

Trebarnsmamma på heltid
  • Ameos

Vi har samma erfarenhet som de flesta andra här. Nu verkar de flesta banker stenhårda på att man måste ha kontantinsats. Tidigare hade vi fått låna allt, men inte nu längre.

• Angelven

Jenny 28 skrev 2008-12-30 13:53:28 följande:

Enligt vår bank hade det alltså varit bättre att köpa för ett halvår sen när priserna och räntorna var på topp...? Hur dumt låter inte det?!
    Njae... det är inte så dumt som det låter.

Säg att man tror att prisutvecklingen är +10% om året.
    Om du då köper ett hus för 1 MSEK med 100% lån och behåller det 1 år så har
    du lån på 1 MSEK men ett värde på 1.1 MSEK och det är då inte längre fullbelånat utan istället nästan 10% marginal, ungefär det banken kräver idag.

Om man nu istället tror att prisutvecklingen är -10% om året ?
    Om du köper samma hus för säg, halva priset pga att det redan börjat sjunka och belånar fullt - ja, då har du lån på 0.5 MSEK och ett husvärde i början på året på 0.5 MSEK - och så sjunker det med 10% - så i slutet av året är det värt 0.45 MSEK. Då finns det inte någon säkerhet alls för 50000 kr....

Värdena ovan är väl kanske en aning extrema - men för att belysa problemet tydligt så

Själv skulle jag just av anledningarna ovan aldrig köpa (låna, du har ju inte köpt något...) för 100% - kontantinsatsen blir min marginal för att kunna ta mig ur husköpet om min ekonomi pajar (sjuk, arbetslös, död).
  • Jenny 28
    Svar på #9
    Jo, jag förstår logiken bakom bankernas resonemang. Vad jag tycker är underligt är just kortsiktigheten. Om vi lånar och köper ett hus, och har goda marginaler, så är ju tanken naturligtvis att vi ska bo i huset ganska många år, och på längre sikt så har ju bopriserna stadigt ökat. Nu när priserna är på väg nedåt betyder det ju större värdeökning när det väl vänder igen, jämfört med en ev ytterligare värdeökning när priserna var på topp.
    Sen, visst är det inte optimalt att låna 100% med tanke på att man inte kan skydda sig fullt ut mot sjukdom, arbetslöshet etc. Men om alternativet är att spara i 5 år innan man kan flytta, när man har två små barn och bor i en lägenhet i centrum... För oss var valet inte så svårt. Värre är det ju nu när vi inte har den möjligheten längre. Man får bara hoppas för allas skull att vi kommer ur den här lågkonjunkturen så snart som möjligt!
  • stoffepoffe
    Jenny 28 skrev 2008-12-30 13:53:28 följande:
    Tycker också det är lite konstigt med tanke på att räntorna är nästan hälften av vad de var när vi fick vårt lånelöfte. Enligt vår bank hade det alltså varit bättre att köpa för ett halvår sen när priserna och räntorna var på topp...? Hur dumt låter inte det?! Men detta besked fick vi alltså för ca två veckor sedan. Är det någon idé att kolla med andra banker igen tro? Vi har alltid blivit väl bemötta på det kontoret där vi är kunder.

Kan tillägga att vi hade ett löfte på 3 milj, letar efter hus i Göteborg.

Mamasnest: Hur mycket kontantinsats har ni sparat ihop?

5% på 3 milj blir ju 150 000 + att man ska ha till pantbrev och lagfart också, så det lär ju ta sin lilla tid att få ihop...
    En ban k tar hänsyn till snitt räntan över tid (man bor normalt sett väldigt mmånga år i et hus) inte vad räntan är just idag (vilket faktiskt är ganska ointressant)
Svar på tråden Bolån utan kontantinsats?