• rosamoln

Blir aldrig mätt!

Jag har tänkt att jag ska börja äta nyttigt och fortsätta träna för att gå ner i vikt. (få bort kärlekshandtagen och magen)
    Jag har alltså börjat äta var tredje timme. Nyttigt dessutom! På morgonen äter jag en stadig frukost, tre timmar senare (trots att jag blir hungrig tidigare) äter jag ett mellanmål som kan bestå av fil med "all bran flakes", en macka med räkost och gurka och tre skorpor med skinka. Känner fortfarande inte mycket mättnadskänsla, magen kurrar hela tiden. Nyss åt jag lunch, fyllde halva tallriken med pytt i panna och halva med rivna morötter. Maggen kurrar fast jag åt för tjugo minuter sedan...
    Det är jättejobbigt att aldrig kunna känna mig mätt. Det här är ju ingen diet, det är ju så jag vill äta jämt.
    Vad gör jag för fel? Är lite nervös för hur det ska bli när träningen sätter igång i höst. Man ska ju äta 2,5-3 timmar innan och 45 innan ta en fruk, smoothie eller liknande. Grejen är ju, att ska det vara såhär kommer jag ju få träna hungrig och jag blir lätt yr och illamående, så det är inte så smart.
    Några råd?

• Svar på tråden Blir aldrig mätt!
  • Nettan73

Men, det låter knepigt! Vad ska du äta för att bli mätt då? *ler nyfiket*

• Trynträ

Vad åt du innan du började "äta rätt"? Eller gick du omkring hungrig då med. Kan det inte vara så att du inbillar dig att du är hungrig för att du är sugen på nåt? Har ju väldigt svårt att tro att du är hungrig 20 minuter efter du ätit. Isåfall låter det som du tar för liten matportion och bör komplettera den med nån frukt eller så.

• rosamoln

Jag åt väldigt oregelbundet och blev jag hungrig kunde jag slänga mig i choklad, chips eller annat.
    Dessutom åt jag ganska mycket på kvällen.
    Jag har provat att äta frukt efter maten, men det hjälper inte.
    Det är ionte alltid jag blev hungrig så snabbt efter måltd, men tre timmar går verkligen inte att vänta för då är jag verkligen vrålhungrig!
    Kan det vara så att min magsäck är van att få i sig mycket och att den nu måste "avvänja" sig?

• sevgilim

Åh... Jag käkar alldeles för mycket till middag, även om det inte är "onyttigt".

• Tuva73

Jag tycker inte det låter som du äter så himla mycket...vad menar du med stadig frukost?
    Jag blir också hungrig var 3:e timme och äter då! Innan jag var gravid var jag smal ändå! Om du äter mycket frukt mellan måltiderna (och äter en korrekt sammansatt kost med mkt proteiner och liknande...)och försöker sysselsätta dig med annat så tror jag att det kan bli bättre och att du kan vänja magen vid att du så småningom blir mätt och också "tänka bort problemet" genom att vara sysselsatt med andra saker!
    Tror det är en övergångsperiod...
    Lycka till!

• luzorsus

tittar bara på vad du äter och varken räkost eller pytt i panna är väl särskilt nyttigt...........bara en iakttagelse.......

• Ecko

Hm. Jag tänkte inte kommentera din "diet". Däremot ville jag säga att de där hungerskänslorna mycket väl kan vara magkatarr. Det var precis så jag upplevde det i början själv; hungerskänslor som rimligtvis inte borde vara hunger eftersom jag ätit så nyss. Vad händer om du inte äter när du får dessa hungerskänslor?

• plupptrollet

Precis som nån sa innan Kolla detta med magkatar...det kan ställa till mycket elände.

Får du i dig tillräkligt med vätska , det kan få bort hungerkänslan lite.
    Hur är det med fiberintaget. Äter du grönsaker? Grovt bröd?
    Äter du lunch och middag eller bara middag.
    Alla är vi olika vad det gäller maten så det är bara att pröva sig fram.

Jag har varit hos en dietist och där hjälpte hon mig med matsedel utifrån hur jag är. Vad jag gör o.s.v. Helt kanon.
    Kan säga att det var inte på grund av att jag var överviktig ..tvärtom..var väldigt smal.
    Men det är jag inte nu...har ca 10 kg som jag vill få bort...suck.

• Amelié77

Ät mycket fullkornspasta och fullkornsris. Det mättar bra! Jag äter också var 3:e timme och det funkar bra för mig. Gå inte på myten om att du inte ska äta kolhydrater, äter di inga kolhydrater har du heller ingen ork. Speciellt viktigt om du tränar! Jag skulle aldrig orka träna om jag inte år pasta eller ris både till lunch och middag.

• Fröken Fräknig

Jag hade precis samma problem som dig - hungrig konstant! :) Dessutom är jag också på jakt efter att få bort lite av magen och kärlekshandtagen samtidigt som man blir lite mer tonad.

Jag har ändrat så att jag äter aningen mer proteiner än tidigare samtidigt som jag har minskat mitt kolhydratintag. Tidigare åt jag VÄLDIGT mycket kolhydrater. Proteiner håller dig mätt en längre tid än kolhydrater och för mig har det funkat väldigt bra.
    Jag styrketränar 2-3 ggr/vecka och konditionstränar 2-3 ggr/vecka.

Så här äter jag:
    Frukost (kl. 7:00): osötad musli+yoghurt naturell, 1 macka utan smör+pålägg (skinka eller dyl)

Mellanmål 1 (kl. 9:30): Kesella+fun light eller keso+frukt

Lunch (kl. 12:00): 100-150 gr Potatis/pasta, 100-200 gr kött/fisk, grönsaker

Mellanmål 2 (kl. 14:30): En burk tonfisk eller som mellanmål på fm.

Kvällsmat (kl. 19:00): Kycklingfilé med ugnsbakade rotfrukter.

Mellanmål 3 (kl. 21:00): Smoothie med proteinpulver

Ibland blir det även ytterligare ett mellanmål mellan mellanmål 2 och kvällsmaten. Det beror lite hur sent det blir kvällsmat. Brukar bli någon frukt då.

Min energifördelning ser ut som följer:
    Kcal från Proteiner: 40-50%
    Kcal från Kolhydrater: 30-40%
    Kcal från Fett: 20-30%

Mitt problem nu är att jag har svårt att äta alla kalorier jag skulle! Jag äter ca 1500 Kcal/dag och behöver öka detta till i alla fall 1800-1900 Kcal/dag för att minska i vikt samtidigt som jag ökar min muskelmassa.

• Fröken Fräknig

Glömde säga att jag håller med 2xA helt vad det gäller kolhydrater och fullkornsprodukter! Men det gäller att hitta en bra nivå för kolhydraterna... Jag kan säga att jag åt alldeles för mycket innan.

Ett gott bröd är Polarbröds Fullkorn Extrem. Supergott!! :)

• MissBeccis

Jag brukar äta tex rårivna morötter eller riven vitkål med lite olja och vinäger på innan middagen, det fyller ut magen och jag blir mätt fortare.

• Mr CarCare

Hej alla bantar folk, Går ni och är hunriga så rekomenderar jag att ni ser till att få i er proteiner till alla målen även mellanmål.

• Miss Cee

Hur länge har du hållit på med den nya livsstilen? Det kan ta 1 eller i värsta fall några veckor innan man vänjer sig vid att äta mindre. Men det ger sig förr eller senare!!! Även om det inte var länge sedan du lade av med socker, så kan det vara sockerbehov/sug som maskerar sig som hunger. Det går också över efter 1-några veckor.

de tips jag kan ge är att dricka ett glas vatten när du blir hungrig, och vänta några minuter och se om det verkligen var hunger. Det andra tipset, som jag själv följt, är att ladda upp med en massa frukt att äta mellan målen.

Strunta i om du äter för mycket frukt (själv åt jag 2-6 frukter om dagen i början). Det är alltid bättre att vara mätt än hungrig, eftersom du riskerar att strunta i alltihop och slänga i dig en chokladkaka om du blir hungrig. Då är det bättre att aktivt välja att stilla hungern/suget med en frukt. Du kommer ändå att kunna dra ner på det efter ett tag, när5 du vakt dig vid mindre portioner.

Din mat låter sund. Fortsätt kämpa!!! =)

• rosamoln

Hej alla!

Tack så jättemycket för era svar! Har inte varit inne här på länge, kul att se att så många har skrivit.

Magkatarr kan det säkert vara, känns som att det finns miljoner saker som har orsakat dessa symptom. Diabetes och glutenallergi är även sjukdomar som jag tänkt på. Eller också är det, som en del av er skriver bara en vanesak för magen.

Frökenfräkning- Alltid intressant att se vad folk äter, det ger bra tips, tack!

Tyvärr har jag slarvat med min nya nyttiga livsstil. =( Det är ju så svårt när man går hungrig hela tiden, men jag får göra som en av er skrev, ladda med frukt. Tyvärr tycker jag inte det hjälper, men jag får väl äta MASSOR frukt då. De frukter jag tycker om är dessväre nästan bara bananer och plommon.

En av er skrev att pytt i panna inte kändes nyttigt. Varför tycker du inte det. Kött och potatis är väl nyttigt? Du kanske menar att det är stekt?
    Jag är inte sådan som vill överdriva. jag vill kunna äta det jag tycker om, men ändå lite nyttigare alternativ. Skulle jag hoppa över t.e. pytt i panna som jag gillar, skulel jag tröttna på en gång.

• Nika75

Jag tycker du ska börja följa GI-metoden. Mindre kolhydrater och minska betydligt på de snabba. Om du går och är hungrig kan det bero på att du har snabba "sockersvängningar". Du skriver t ex att du äter "macka" och skorpor. Vad är det för bröd? De flesta bröden, även grova, är väldigt söta i Sverige. Läs på baksidan och kolla under innehåll. En limpa som är nyckelhållsmärkt kan innehålla 10% sockerarter = väldigt högt GI! Grovt knäckebröd är det bästa, eller som sagt, vissa riktigt grova bröd. Kokt potatis har högt gi-värde, bättre är då stekt osv. Öka gärna på proteinbiten.

Det finns böcker att läsa, bl a av Fredrik Paulin som är jättebra. Du kan också läsa mer här:

www.aftonbladet.se/halsa/0004/08/gimetod.html

Svar på tråden Blir aldrig mätt!