• Anonym

Tabletter mot diarré

Det finns ju nå tabletter man kan äta om man är extremt dålig i magen (som vatten) Finns det något man kan ta även om man är gravid? (vecka 30).

• Svar på tråden Tabletter mot diarré
  • Syster mia

Immodium eller Dimor. Receptfritt på Apoteket.

• Anonym

OBS! Jag varnar för dessa tabletter!!

Därför att om det är en bakterie som gör att du får diaree så stoppar du bara upp diareen och bakterien stannar kvar längre än nödvändigt..

Bättre att bli av med skiten!

• Anonym

Oki tack! Får ju springa på toan minst en gång i timmen och kan inte äta, dricka eller något förutom ytterst lite jag tvingar i mig för barnets skull... har fått så tidigare med och det kan sitta i i en vecka minst.. orkar inte med det :(

• Anonym (skåne)

du får väl försöka med avslagen cola, the eller blåbärsoppa (tror det skall vara osockrad)

• Anonym

Jag skulle inte tagit dessa tabletter som gravid! Om det är riktig kris har jag tagit koltabletter, inte så effektiva, men bättre än ingenting. Hade också problem med magen vid min förra graviditet och vet hur jobbigt det kan vara. Har man dessutom hemorrojder också...

• Anonym (Vimla)

Järntabletter kanske? Det blir man hård av.

• LinneaochAnton

Immodium ska du INTE ta! Har själv haft dessa problem och Immodium har dom inte testat på gravida mer än på djur och dessa djurs foster fick fosterskador.

Järntabletter ska du inte heller ta under tiden du är så i magen. Det irriterad tarmarna ytterligare!

• en 77a

när jag va gravid så hade jag problem med magen, prata med min bam och läkaren, det va helt okej att ta dimor eller imodium, men köp då dimoren, för den är mycke billigare, plus att det är samma substanser i båda tabletterna och verkar lika bra..

• LinneaochAnton

Enligt mödravård och apoteket här ska man absolut inte ta immodium.

• Anonym (mamma)

LinneaochAnton skrev 2008-12-15 09:43:49 följande:

Enligt mödravård och apoteket här ska man absolut inte ta immodium.
    Då måste det variera mycket kraftigt beroende på vem man pratar med. Jag har haft kontakt med många läkare och barnmorskor genom åren och enligt dem var det helt ok med Imodium under graviditeten. Jag lider av en tarmsjukdom vilket gör så att jag får ta Imodium 3-4 gånger i veckan och det gjorde jag även när jag var gravid. Mina barn är idag 6 och 8 år och de är helt perfekta.
  • LinneaochAnton

Ja här frågade jag senast för 3 veckor sedan (har ibs). Och jag skulle inte annvända det. Det är testat på djur och djurens foster fick fosterskador.. men alla gör ju som dom vill.

Anonym (mamma) skrev 2008-12-15 13:18:30 följande:

LinneaochAnton skrev 2008-12-15 09:43:49 följande:
    Då måste det variera mycket kraftigt beroende på vem man pratar med. Jag har haft kontakt med många läkare och barnmorskor genom åren och enligt dem var det helt ok med Imodium under graviditeten. Jag lider av en tarmsjukdom vilket gör så att jag får ta Imodium 3-4 gånger i veckan och det gjorde jag även när jag var gravid. Mina barn är idag 6 och 8 år och de är helt perfekta.
  • Anonym (mamma)

LinneaochAnton skrev 2008-12-15 15:15:45 följande:

Ja här frågade jag senast för 3 veckor sedan (har ibs). Och jag skulle inte annvända det. Det är testat på djur och djurens foster fick fosterskador.. men alla gör ju som dom vill.Anonym (mamma) skrev 2008-12-15 13:18:30 följande:
    Tycker bara att det är väldigt underligt att ett FLERTAL läkare och barnmorskor säger till mig att det är helt ofarligt om det inte är det.
  • Anonym

Tack för era svar! Har varit i kontakt med mödravården, vårdcantralen och apoteket och jag fick köpa Resorb. Dom sa samma till mig som LinneaochAnton säger, dom ville inte sälja Imodium till min make då han berättade att jag är gravid, då jag rådgjorde med min bm sa hon åt mig att jag inte fick köpa det eftersom det inte är testat på människor. Apoteket nämde även det med fosterskador på djur.

Så jag får försöka peta i mig det som går helt enkelt men man blir så trött av att förlora så mycket vätska.

• Anonym (mamma)

Anonym skrev 2008-12-15 19:10:02 följande:

Tack för era svar! Har varit i kontakt med mödravården, vårdcantralen och apoteket och jag fick köpa Resorb. Dom sa samma till mig som LinneaochAnton säger, dom ville inte sälja Imodium till min make då han berättade att jag är gravid, då jag rådgjorde med min bm sa hon åt mig att jag inte fick köpa det eftersom det inte är testat på människor. Apoteket nämde även det med fosterskador på djur.
    enkelt men man blir så trött av att förlora så mycket vätska.
    Och nu tappade jag all respekt för apotekspersonal och svensk sjukvård. Hur i helvete kunde FLERA läkare och barnmorskor säga till mig vid bägge graviditeterna att det inte var någon som helst fara att jag tog Imodium och de visste dessutom att jag åt dem flera gånger i veckan. Jag var även inna på apoteket och handlade dem ofta när jag var synligt gravid och ingen sa ett enda ord om det! Jag får väl tacka min lyckliga stjärna då att båda mina barn är ok idag.
  • Anonym (uscha)

jag tappar också respekt för alla, apotek,läkare,bm mm mm.
    mina barn är friska..
    Anonym (mamma) skrev 2008-12-15 21:36:13 följande:

Anonym skrev 2008-12-15 19:10:02 följande:
    Och nu tappade jag all respekt för apotekspersonal och svensk sjukvård. Hur i helvete kunde FLERA läkare och barnmorskor säga till mig vid bägge graviditeterna att det inte var någon som helst fara att jag tog Imodium och de visste dessutom att jag åt dem flera gånger i veckan. Jag var även inna på apoteket och handlade dem ofta när jag var synligt gravid och ingen sa ett enda ord om det! Jag får väl tacka min lyckliga stjärna då att båda mina barn är ok idag.
Svar på tråden Tabletter mot diarré