• Memoria

Fler som äter finskt julbord?

Är halvfinsk och har alltid ätit lådor mm på julafton. Min mormor gjorde massor av finsk mat som jag saknar, nu när hon inte längre lever.
    Tyvärr lyckades vi aldrig ta över hennes recept och många av julens smaker har försvunnit. Hoppas på att hon gjorde "traditionell finsk mat" och att någon kanske har lite recept på det jag saknar.

Ni andra med finska rötter, vad äter ni på julbordet?

• Svar på tråden Fler som äter finskt julbord?
  • fruis

Vi äter en blandning av svenskt och finskt julbord. Det traditionellt finska som vi har är kålrotslåda och morotslåda tror jag. Kanske att några av kakorna är traditionellt finska också? Vi äter en variant med smördeg och katrinplommon som jag glömt bort namnet på.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med recept eller fler rätter men jag tipsar dig om att vända dig till www.finlandsinstitutet.se och fråga där. De har säkert tips och recept.

• Memoria

Hej

tack för tipset! Skickade iväg ett mail till dem så får vi se om de har tips på någon receptsida eller liknande.  Katrinplommonskakorna som ser ut som julstjärnor gör vi också ibland så det har jag recept på. Saknar fruktkompotten till risgrynsgröten och bla en rödbetssallad där man har grädde(?) på toppen.

• LadyJo

Är det rosolli (rödbetssalladen) du tänker på?

4 potatisar
    4 morötter
    4 inlagda rödbetor
    1 äpple
    1 inlagd smörgåsgurka
    1 gul lök

Skala och koka morötter och potatisar och låt svalna. Tärna alla ingredienser och blanda ihop. Tillsätt lite rödbetsspad, salt och vitpeppar efter tycke och smak.

Serveras gärna med gräddfil.

Klarar mig inte utan detta under julen.

?:*¨¨*:?....men vad gör det om hundra år, när allting kommer kring?
Svar på tråden Fler som äter finskt julbord?