• Lorelei

Vad är det som VERKLIGEN gäller ang regler för störning i hyresrätt???!

Har letat och tittat och funderat men blir inte klok på det här. Finns det någonstanns reglerat mellan vilka klockslag det ska vara "tyst" i ett hyreshus? Sund moral säger i min värld mella 22 och 07... men finns det nedskrivet någonstanns mer juridiskt?

Har grannar som sjunger kareoke mitt i nätterna utan att bostadsbolaget gör något trots att vi är fler grannar som klagar. Dessutom är jag trött på att vakna kl 06 på morgonen för att det borras i källaren... det byts något i fjärrvärmesystemet och arbetet har nu tagit nästan 2.5 månad... är det verkligen rimligt att bli väckt av en borrmaskin i huvudkudden? Kan lova att barnen (8 mån och 3.5år) inte är roade

• Svar på tråden Vad är det som VERKLIGEN gäller ang regler för störning i hyresrätt???!
  • antispantis

nej det står ingenstans i lagen, men det är upp till varje hyresvärd att skriva sådana regeler. Mitt råd är att ringa till vaktbolaget (securitas om det är de ni har). Som som du sa så brukar det vara oftast i alla ställen att det ska vara tyst mellan 22-07

• skorpionen80

Kolla om det står något på kontraktet. Annars kan de sätta upp reglerna i trapphuset eller på hemsidan också.

• Dimitra

Så här skriver Hyresgästföreningen.se (som du säkert redan har sett):

"Många känner inte till de ordningsregler man som hyresgäst ska följa. Somliga tror att det är okej med fest någon gång i månaden, att man då får slå klackarna i taket och spela hög musik.

Det stämmer inte.

Du får ha fest hur ofta du vill. Du får dansa tango på parketten, sjunga arior i badrummet och låta småbarnen leka kull i vardagsrummet.

Så länge du inte stör dina grannar."

Lycka till med en lösning på problemet. Din hyresvärd borde vara första anhalten för att få tydliga regler

The Dimitra universe.
  • Lorelei

När jag ringer störningsjouren tycker de bara att jag ska prata med grannen själv, som om jag inte har gjort det!? Det är så illa att om grannarna i huset mitt emot oss sitter på balkongen så kan de sjunga med i låtarna! Och hyresvärden är ju de som har beställt arbetet med värmecentralen. Jag förstår att det måste göras och att det tar tid. Men det finns en gräns för hur länge jag tycker att jag kan stå ut med att vakna med borrmaskinljud i huvudet. Har gått med konstant huvudvärk i flera veckor nu... Blä!

• Birgitta2

Efter 22.00 säger vår värd att då skall det vara TYST. Inga som helst störningar. Folk skall kunna sova utan öronproppar. Men det finns inga regler hur tidigt störningar får förekomma på morgonen. Inte hos oss i alla fall.

• feelings
    Lorelei skrev 2008-12-12 15:08:26 följande:
    När jag ringer störningsjouren tycker de bara att jag ska prata med grannen själv, som om jag inte har gjort det!? Det är så illa att om grannarna i huset mitt emot oss sitter på balkongen så kan de sjunga med i låtarna! Och hyresvärden är ju de som har beställt arbetet med värmecentralen. Jag förstår att det måste göras och att det tar tid. Men det finns en gräns för hur länge jag tycker att jag kan stå ut med att vakna med borrmaskinljud i huvudet. Har gått med konstant huvudvärk i flera veckor nu... Blä!
    Och hos oss så sa störningsjouren att vi ej skulle prata med grannarna själva då det kunde riskera att det blir värre.

Efter att blivit terroriserad i flera månader så fick jag nog, ringde till bostadsbolaget och klagade , och de hänvisade till störningsjouren.. jag sa i stil med att oftast kommer de försent , och då kan de inte göra en anmälan...

Idag så dansas det där uppe, igår så spelades det musik både från grannen brevid mig så att det hördes i alla våra rum och så samt grannen ovanför.

Oavsett på dygnet så får man aldrig vila...

Och samma sak gäller när man blir störd av sina grannar... dygnets alla timmar gäller , man ska visa hänsyn och respekt ... oavsett om klockan är 13 eller 01.

Jag får inte sova nattetid, min man får inte sova dagtid... tur att vi bara har granne ovanför o brevid... annars hade vi väl haft det ännu värre.
  • ZsaZsa

Exakta tider står det inget om i lagen, men man ska ju upprätthålla någon slags skick och ordning eller hur det är formulerat. Kort sagt: inte störa sina grannar i onödan.

Det finns olika sätt om din hyresvärd är så ynklig att denne inte kan säga till, för upprepade störningar kan leda till att man vräks.

Kontakta Hyresgästföreningen och be dem kontakta hyresvärden i lite mer formella tongångar. Är ni inte med, gå med nu. Det kan ju vara värt det.

Funkar inte det heller så ge igen när grannen sover... Någon gång måste de ju sova. Gå ihop resten av huset. Nä, det är väl halvseriöst, men jag har gjort det en gång och banne mig vad tyst det blev sedan. :)

Svar på tråden Vad är det som VERKLIGEN gäller ang regler för störning i hyresrätt???!