• Tainted

Enkelt julbak att göra ihop med små barn?

Tips på lätta grejjer man kan göra med små barn? har en nyss bliven 2åring som älskar att baka men total idétorka... och pepparkakor och lussebullar har vi redan gjort :] gärna sånt som går o göra utan att köpa massa ovanliga grejjer!

• Svar på tråden Enkelt julbak att göra ihop med små barn?
  • Tainted

nje, nu får det vara nog med saffran faktiskt :p har ju gjort lussekatter redan och varken hon eller jag gillar saffran haha

• antons bejb

man kan ju göra enkelt julgodis genom att smälta blockchoklad och blanda i puffat ris eller cornflakes. men du kanske mer var ute efter kakrecept?

• Tainted
    Svar på #3
    ja det gjorde vi förra helgen, blir mer sen framåt jul när vi ätit upp det :) men det var lagom lätt iaf, hon fick ju blanda o hälla så det var uppskattat
  • Emma25

Marsipanfigurer blandade med olika karamellfärger, doppa i smält choklad och kanske stoppa i en nöt. Enkelt och går att variera i det oändliga =).

/Emma

• Emma25

Kan även använda mandelmassa...

• Tainted
    Svar på #5
    ahh tackar, det ska vi absolut göra! roligt och enkelt :) mer mer! :D
  • Saaaraa

Vi brukar stoppa i en liten nougatbit i! Mums!

Emma25 skrev 2008-12-12 15:26:45 följande:
    Marsipanfigurer blandade med olika karamellfärger, doppa i smält choklad och kanske stoppa i en nöt. Enkelt och går att variera i det oändliga =)./Emma
  • Foodlover

Jag har precis gjort chokladbollar med pepparkakskrydda med min 3 åriga dotter. Mmmmm, så gott det blev.

• Theodosius

Pepparkakschokladbollar

2 dl havregryn
    1 dl krossade pepparkakor
    100 g smör
    1 msk kakao
    1/2 dl socker
    1 msk vatten

Rulla dem i pepparkakssmulor.

• Theodosius

Tänkte prova detta med min 3-åring:

Pepparkakstryffel

Portioner: cirka 20 tryfflar
    Tid: 1 timme 30 minuter

Ingredienser:
    1 dl vispgrädde
    50 g florsocker
    25 g smör
    125 g mörk blockchoklad
    1 tsk malen kanel
    1/2 tsk malen kardemumma
    1/2 tsk nejlikor
    1/2 tsk ingefära

1. Koka upp grädde och florsocker i en kastrull. Lägg i smör och choklad i bitar. Låt det smälta på svag värme.

2. Rör i kanel, kardemumma, nejlikor och ingefära. Låt svalna och sedan halvstelna i kylen.

3. Forma runda tryfflar med händerna. Pudra över kakao och låt tryfflarna stelna i kylen.

Svar på tråden Enkelt julbak att göra ihop med små barn?