• Strollett

Lägga upp jeans!

Jag måste ofta lägga upp jeans som jag köper (har korta ben) men jag lyckas aldrig riktigt få till det så att de ser bra ut.

Är det någon som har tips på hur man får den där lite räfflade eller slitna looken längst ner på jeansen när man har sytt upp dem själv?

• Svar på tråden Lägga upp jeans!
  • Elyelle

Det gar inte att fa den exakta looken, om du inte klipper av originalfallen och syr fast den langre upp (vid ratt langd). Den slitna looken uppnas genom olika sorters specialbehandlingar (maskiner och kemikalier) och ar omojlig att gora sjalv. 

Sa har gor jag, nar jag lagger upp jeans med originalfall:

Klipp av jeansen dar den nya/fardiga langden kommer vara.
    Klipp av extra tyget ovanfor orignalfallen, men lamna ca.1.5cm kvar.
    Spratta upp originalfallen.
    Sy pa originalfallen.
    Vik ner somsmanen, sa den hamnar inuti originalfallen.
    Trappa somsmanen, sa den inte blir for tjock inuti fallen.
    Sy tillbaka stickningen pa fallen fran ratsidan.

Se till att ha tvattat och torkat jeansen ett par ggr, da det inte gar att forlanga jeansen efter att man lagt upp dem pa detta sattet.
     Om det blir for tjockt att sy over alla sommarna, nar du ska sy tillbaka stickningen, klipp/rensa lite i somsmanen och platta till de tjocka stallerna med en hammare.

Hoppas denna beskrivning gar att forsta...

• Strollett

Nä, det går förstås inte att få den exakta looken men något som i alla fall är bättre än som det är nu.

Tack för tipset! Jag är dock inte säker på att jag förstår helt. Efter att du har sprättat upp originalfållen så syr du på den igen men hur ska jag kunna vika ner sömsmånen så att den hamnar inuti originalfållen?

Hmm... jag får nog ta fram ett par jeans och kolla.

Det där med att tvätta innan, det misstaget gjorde jag en gång med ett par svarta jeans. De blev alldeles för korta men jag "räddade" byxorna med att sy upp dem ännu mer så att det blev ett par korta capribyxor. Det misstaget lär jag ju inte göra om igen.

• Elyelle

Du far spratta upp originalfallen, lagga somsmanen "inuti" originalfallen och sy i stickningen (med jeanstrad) igen. Det blir manga lager tyg i fallen da, men det ar det basta sattet att sy en sadan har fall pa, har vi kommit fram till. 
     Ja, det ar lite klurigt att beskriva bara i skrift. Jag kan fota nasta par jag syr, om du inte kommer pa hur man gor detta. Det kan dock droja ett tag innan jag kommer sa langt som att lagga upp bilder.

• Strollett
    Vad trög jag är... Jag tror kanske att jag fattar. Du får gärna lägga upp bilder nästa gång du syr upp ett par själv. Det gör inget att det dröjer för nu har jag ju lagt upp ett par och det dröjer nog för mig också innan jag köper nya.

Tack för hjälpen!
  • mrsIce

Testa att sandpappra nederkanten försiktigt, ger en sliten look (även om det inte kommer se ut som de gjorde från början).

Om du inte redan gjort den så skaffa även en lite tjockare symaskinstråd med rätt färg (som orginalet, brukar vara åt det oranga hållet...), ger oxå mer "orginal" känsla...

Skulle även rekommendera att du syr upp jeansen "dubbelt", (du sätter på dig jeansen och nålar dem i rätt längd med den "förlånga biten" inåt, mot benen. Stryker så att det blir en skarp kant längst ner. Sen klipper du av den "förlånga biten" med ca 3 cm kvar (dubbel sömsmån). Sen sticker du in den avklippta kanten in mot strykvecket, så att den hamnar på insidan, nålar och syr en raksöm från utsidan, ca 1 ½ cm från nederkant). Är rätt dålig på att förklara, och det var kanske det ni menade i de tidigare inläggen...

Det var mina tips iaf... =)

• Elyelle

TS:Nu har jag lagt upp nagra bilder pa hur jag gor. De ligger under JeanHem i min bildgalleri.
     Vill lagga till att om du bestammer dig for att falla pa det viset, se till att prova forst om din maskin klarar av alla lagren tyg. (Du kan t.ex. klippa dem alldeles for langa och prova gora en sadan fall dar - da har du tyg kvar till en vanlig fall, om det inte fungerar.) Vi har 3 industriella raksomsmaskiner pa jobbet. Bara en av dem klarar av de tjockaste tygen och det gar inte direkt smidigt med den heller.

• Strollett

Elyelle: Tusen tack för bilderna! Nu fattar jag. Det ser ju jättebra ut så som du har gjort men det är som du skriver, det kan vara svårt att sy igenom tre lager jeanstyg. Jag får prova. Verkligen, tack för hjälpen. Kanske kan mina jeans bli fina nu.

MissIce: Jag ska prova att sandpappra de jeans jag redan har lagt upp. Det kanske inte blir som original men det kvittar liksom nu.

Tack för alla tips!

Svar på tråden Lägga upp jeans!