• kärlektillminaflickor

Ge ersättning kall

Jag undrar vad händer om man ger kall ersättning?
    Varför skall man värma vattnet?
    Jag ger min dotter Nan 1 och ibland hinner den svalna när hon skall ha den och är då kall, men hon dricker den och verkar gilla det, har inte sett motsattsen iaf.

• Svar på tråden Ge ersättning kall
  • kärlektillminaflickor

Vad ?

• Armino

Jag skojade. F'låt om det inte gick fram Generad

Jag hörde från bvc att barns magar kan vara känsliga för alltför kalla saker eftersom de inte vant sig vid det. Sedan tror jag att de näringsrika ämnena som finns i mjölkersättningen kommer till sin rätt vid en viss temperatur.

Vinterklädd blogg camabo.blogspot.com/
  • kärlektillminaflickor

Haha ok. Nej fattade inte att du skämta! Blev jätte nervös :P
    Okej, men då vet jag. För ibland gör jag mat till henne och så kanske hon somnar och då känns det så oekonomiskt och slänga det. när jag vet hon vaknar om någon timme. Men detta händer inte varje gång, men någon enstaka gång sådär.

• Armino

Jag håller med! Man vill ju inte slänga det man redan fixat. Jag gjorde samma sak. Och min dotter har inte visat några tecken på sinnessvaghet. Än...

Vinterklädd blogg camabo.blogspot.com/
  • Me o Mike

Ersättningen på tetra gav jag "kall" om vi var ute och ingen micro fanns i närheten.

• Dixie

mina barn har också fått ersättning på tetra kallt - eller rättare sagt i rumstemperatur

• Me o Mike

Ja precis.

Dixie skrev 2008-12-12 19:23:57 följande:
    mina barn har också fått ersättning på tetra kallt - eller rättare sagt i rumstemperatur
  • MammatillO

Min son skriker rakt ut om ersättningen / Vällingen inte är Rumstemperatur och om man micrar så får man högst värma 10-15 sekunder annars så ratar han det .

• Mia3
    kärlektillminaflickor skrev 2008-12-12 18:35:31 följande:
    Haha ok. Nej fattade inte att du skämta! Blev jätte nervös :P Okej, men då vet jag. För ibland gör jag mat till henne och så kanske hon somnar och då känns det så oekonomiskt och slänga det. när jag vet hon vaknar om någon timme. Men detta händer inte varje gång, men någon enstaka gång sådär.
    Så gör jag oxå ibland...som på kvällen/natten och den inte tar slut..för jag vet att hon vaknar efter en stund igen och då tar hon resten. Och hon har inte lidit av det Så "farligt" kan de ju inte vara
  • Anubisa

Men hur länge kan man ha ersättningen i flaskan och ändå använda resten? Dvs om de bara tar hälften av det man gjort och sen vaknar efter 1 timme och tar resten, är det okej att det stått i flaskan 1 timme då? Och vart går gränsen i tid?

• emmiss82

På BB sa dom till oss att mjölkersättning klarar sig i rumstemperatur ca 45 minuter!
    Och bröstmjölk klarar sig 4 timmar i rumstemp.

• Paoi90

tror ni att det är okej att ge ersättningen blandat på okokt vatten? har ej gjort det men undrar om nån av er som gjoet det?

• emmiss82

Paoi90 skrev 2008-12-14 20:24:11 följande:

tror ni att det är okej att ge ersättningen blandat på okokt vatten? har ej gjort det men undrar om nån av er som gjoet det?
    undrar jag med..
    men jag tror att det ska va kokt!
  • Moonis

Har man kommunalt vatten behöver man inte koka. Har man eget vatten ska man koka om man inte kollat vattnets kvalite innan.

• soff82

Vi kokar för smidighetens skull. Häller över de i en termos sen så är de oftast lagom temp när man ska blanda.

Är de slut i termosen så händer de att vi kör kallt från kranen och värmer i micron. Kör även kallt vatten, häller i pulvret och ställer en flaska (för natten) i kylen varje kväll.

Här händer det också ibland att vår tjej somnar ifrån och lämnar en slatt till senare. Skulle vi blanda nytt varje gång så skulle vi vara ruinerade. Kör på ca 1 timma som gräns, men hon verkar skita fullständigt i vilken temp ersättningen har

• Eowyn81

Jag brukar inte heller slänga ersättningen om sonen inte vill äta när jag har gjort iordningen maten, det känns väldigt slösigt. Men jag brukar ställa in den i kylen och sen värmer jag den lite i micron när han ska äta den. Jag tror att ersättningen kan stå flera timmar i kylen.

• Me o Mike

Jo den kan stå i kyl i ca 6-8 timmar, men INTE om den en gång varit värmd. Man ska aldrig värma upp igen!

Eowyn81 skrev 2008-12-15 13:56:51 följande:
    Jag brukar inte heller slänga ersättningen om sonen inte vill äta när jag har gjort iordningen maten, det känns väldigt slösigt. Men jag brukar ställa in den i kylen och sen värmer jag den lite i micron när han ska äta den. Jag tror att ersättningen kan stå flera timmar i kylen.
  • Mia3

Jag kokar inte vattnet... har aldrig gjort för bb och bvc säger att vi har så fint vatten att de inte bhövs, och de tror jag oxå! Om man inte har egen brunn då ska man koka sägs de...

värmd ersättning ska man inte värma om dock...

Svar på tråden Ge ersättning kall