• lunkentuss

Massagetekniker under förlossningen?? Vad kan min partner göra?

Har ni fler tips än dom jag redan vet? Vill ha så mkt som möjligt så jag kan sätta min man i arbete, hihi

Domma har jag =)

Tryckvågsmassage:
    Tryck längst med kroppen, uppifrån och ner i takt med hennes andning.
    Huvud, axlar, överarm, underarm, hand och tillbaka.

Fingertoppsmassage:
    A) Stryk lätt med fingertopparna, monotont, från sida till sida under naveln i höjd med ljumskarna.
    B) Stryk lätt i små cirklar på magen under naveln. Över naveln kan kännas obehagligt!

Handlovsmassage:
    A) Roterande ? Utgå från korsbenet och massera dig ut mot sidorna med handloven
    B) Tryck hårt mot svanskotan under pågående värk. Håll handloven strax under svanskotan.
    C) Bäckenpress: Tryck ihop höften under värken. Tänk ?upp och ihop?.

Shaking The Apples:
    Håll händerna som vid bäckenpress (vid var sin sida om höftkammaren) och sätt rumpan i ?dallring? med snabba och lätta rörelser.

Maglyft:
    Stå bakom henne, ha stöd bakom din rygg (mot en vägg t.ex.). Båda ska ha lätt böjda knän. Knäpp dina händer under hennes mage. Vid värk sjunker hon ner i dina händer och tillsammans ska ni gunga lätt sida till sida.

• Svar på tråden Massagetekniker under förlossningen?? Vad kan min partner göra?
  • frk Carlsson

Hoppas du får njuta av massage under din förlossning. Jag såg fram emot det ngt enormt, min kille är superduktig på att massera... Han fick inte ens peta i mig under värkarbetet eftersom jag hade så ont. Så jag blev snuvad på det.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • lunkentuss

frk Carlsson skrev 2008-12-12 19:49:11 följande:

Hoppas du får njuta av massage under din förlossning. Jag såg fram emot det ngt enormt, min kille är superduktig på att massera... Han fick inte ens peta i mig under värkarbetet eftersom jag hade så ont. Så jag blev snuvad på det.
    aj då, men du fick efteråt istället kankse
    Ja förhoppningsvis "får han" ta i mig HOPPAS jag, haha!
  • TheMilky

Min karl tryckte hårt på ändan på mig, så bra att t.o.m barnmorskan var imponerad. Det som imponerade mig mest var att han kom på det själv, och hade tagit reda på det själv också

• Rintintin

Mitt tips har inte med "handpåläggning" men var nog så viktigt - han hjälpte mig att andas! Profylax

• lunkentuss
    Svar på #4
    ja men de e ju smart faktiskt :)
Svar på tråden Massagetekniker under förlossningen?? Vad kan min partner göra?