• stjärna4

Min hund åt kycklingben..........

Gick på toa och då lyckades min labrador på 35kg få tag på en Buffalo wings,ni vet en sådan liten grillad kycklingbit ifrån guldfågeln.Den är ju inte så stor men han åt ju hela med ben och allt!Barnen såg det och försökte få ut den ur munnen på honom men han svalde klart den snabbt.Är det någon fara och vad kan jag göra?

• Svar på tråden Min hund åt kycklingben..........
  • lunkentuss

För säkerhets skulle kan ni ju ge honom sparris (tror jag det var) Den trådar tills sig och lindar in dom vassa delarna :)

• FavvoJonna

ja ge honom sparris, o lite matolja! Håll koll på honom tills ni ser att han har bajsat.

• J W

SÅg att Per MOberg gav sin hund kycklingben, å sa nåt i stil med "nu ringer alla hysteriska djurvänner" typ...

Vår hund stal ett helt kycklingben och gnagde i sig, märktes inte ens på honom

• Teskedsmamman

Som sagt, sparris ganska omgående och ett samtal till veterinären.

Sparris har lång hållbarhet och det är kalas att alltid ha en burk hemma... min glupska dobermann fick i sig några burkar sparris under sin levnad

Triss i killar! 04, 05 & 07 - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • blommanigbg

Jag antar att din hund är rätt så stor eftersom den väger 35 kg.. Det är nog ingen större fara. Men ge lite sparris som några redan har sagt. Håll koll så att vovven bajsar..

• meic

när det har hänt oss så har jag tagit sparris och gojsat ihop med hundmat så har det funkat kanon. man kan tydligen ge havregrynsgröt också, pappa gjorde det blandat med lite leverpastej när deras vovve ätit revben.

• blommanigbg

Min hund får ofta havregrynsgröt till frukost.. Bra för maggen..

• stjärna4

Tack för era svar!Han åt upp en burk sparris,tänkte att det kanske kunde vara svårt att få i honom det,men han tyckte det var jättegott!Han är som vanligt nu iallafall,men jag får ju ha koll på honom!

• Jesslan

jag kan nästan garantera att det inte är någon fara vår dobbis vi hade drog i sig kycklingben från 2 kg kycklingvingar och en halv rulle hushållspapper som smakade kyckling och det var hushållspappret som ställde till det, vetrinären sa att kyckling idag är inte lika hårda i skelettet som dom var innan så benen är väldigt mjuka och ställer sällan till det fläskben är däremot värre. För vår vovve slutade det med förstoppning-vetrinärbesök- 1 liter vätskedropp i nacken-tvållavemang han bajsade stenkulor som bara flög ut hade det varit en bil bak honom hade det blivit märken i lacken. Sparris är ju en bra idé och en labbe äter ju det mesta med god aptit men ta det lugnt och klappa matvraket från mig

detärsålöjligtattmankanvarasåpinsam
  • blommanigbg

Min pappa gav min vovve ett märgben en gång. Det gör han aldrig om. När hon skulle bajsa så krystade och krystade hon, tjöt och ylade. DET var inte kul. Stackars henne. Men ut kom det...

• stjärna4

Tack för era svar!Idag har han varit som vanligt och bajsat har han gjort,men han har inte ätit sin mat!Nu ikväll åt han sitt torrfoder och gick direkt och spydde upp det!!!!Kan det vara kycklingen som har fastnat så han spyr när han äter eller vad tror ni?Han spyr aldrig i vanliga fall.Tacksam för svar!

• HjärterEss

Men jiizz hundar äter ju köttben i det vilda. Torrfoder är inte normal föda för hunden. Den är dessutom uselt dålig!

• Kantarellen

Har du varit i kontakt med veterinär? Det låter inte bra att hunden spyr upp maten.

Tillagat ben = farligt
    Rått = hanterligt för kroppen

• skorpionen80

HjärterEss skrev 2008-12-13 20:15:56 följande:

Men jiizz hundar äter ju köttben i det vilda. Torrfoder är inte normal föda för hunden. Den är dessutom uselt dålig!
    Råa ja, inte tillagade. Råa ben är det ingen fara med, men när de är tillagade blir de spröda och splittras lätt.
  • Pansarhamster

Inte bra att hunden kräks. Har du provat att ringa jourveterinär?

• HjärterEss

skorpionen80 skrev 2008-12-13 21:31:59 följande:

HjärterEss skrev 2008-12-13 20:15:56 följande:
    Råa ja, inte tillagade. Råa ben är det ingen fara med, men när de är tillagade blir de spröda och splittras lätt.
    Jo det är sant.
  • FavvoJonna

Tänk vad typiskt att sånt här alltid händer när det är helg. Närmaste akut veterinär för oss är minst en timme bort o det kostar ju det dubbla..men vad gör man inte!

Vi åkte in med våran hund för ett par veckor sen (en lördag) då han ätit någpt, vi visste inte vad, o började svullna upp över buken o kräkas. De ville att vi skulle komma in direkt för om hunden fortsätter kräkas kan det vara något som fastnat.
    Har du ringt o rådfrågat än?

• stjärna4

Idag har han ätit som vanligt och inte kräkts.Han har bajsat också,var hård i magen men det kom ut iallafall!Veterinären sade att jag skulle ha koll på honom och avvakta eftersom han är pigg och glad!
    Tack för era svar!

Svar på tråden Min hund åt kycklingben..........